- dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w całości lub w częściach (...)

- dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w całości lub w częściach niezabudowanej nieruchomości gruntowej rolnej, dla której wydano decyzję o warunkach zabudowy, z uwagi na brak planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku z dnia 04.12.2006 r. (data wpływu 04.12.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Giżycku postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w całości lub w częściach niezabudowanej nieruchomości gruntowej rolnej dla której wydano decyzję o warunkach zabudowy - za nieprawidłowe

W dniu 04.12.2006 r. do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej rolnej dla której wydano decyzję o warunkach zabudowy.

Jak stanowi art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Na podstawie art. 70a ust. 3 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 107, poz. 459) Parafia otrzymała nieodpłatnie w 1992r. na własność nieruchomość rolną w obrębie A. gmina G. o powierzchni 14,74 ha. Dnia 07 lipca 2006 r. Wójt Gminy G. wydał decyzję Nr 52/06 o warunkach zabudowy, w której to określił rodzaj inwestycji: zabudowa zagrodowa w gospodarstwie rolnym, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, obiekty infrastruktury technicznej. Teren dla którego wydano decyzję nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego.
Parafia podjęła decyzję o sprzedaży tej nieruchomości gruntowej niezabudowanej. Przewiduje sprzedaż całości gruntu lub zgodnie z możliwym podziałem w trzech częściach.
W obu przypadkach zdaniem Parafii decyzja o warunkach zabudowy i ewentualny podział ziemi na trzy działki nie zmienia charakteru tego gruntu, dalej jest to teren niezabudowany rolny dla którego nie ma ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego, który mógłby decydować o charakterze tego gruntu. Dlatego sprzedaż tej ziemi powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, a sprzedaż ziemi niezależnie czy w całości czy w części nie ma charakteru zarobkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Giżycku, po rozpatrzeniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 04.12.2006 r., stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 2 ust. 6 ww. ustawy grunty są towarem w rozumieniu tej ustawy. Aby dostawa gruntu podlegała opodatkowaniu musi być, w świetle obowiązujących przepisów, dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług.

W rozumieniu art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozumieniu art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca przewiduje sprzedaż całości gruntu lub zgodnie z możliwym podziałem w trzech częściach.
Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt. 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony na cele rolnicze należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej tj. w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) Artykuł 4 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.Działka o powierzchni 14,74 ha., o której mowa we wniosku Strony nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Na wniosek Parafii wydano dla niej decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na zabudowę zagrodową i mieszkaniową:
  • budowa budynków mieszkalnych i gospodarczych w zabudowie zagrodowej,
  • budowa budynków mieszkalnych i gospodarczych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej.



Prawomocna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przewiduje inne niż rolnicze przeznaczenie gruntu, choć w ewidencji gruntów teren ten figuruje jako grunt rolny.
W przypadku gdy dla tych gruntów nie został opracowany plan zagospodarowania przestrzennego, to przeznaczenie to można również ustalić na podstawie zamiaru Wnioskodawcy w stosunku do tej działki/działek w wyniku jej zamierzonego podziału. Sprzedaż działki/działek, dla których nie ma planu zagospodarowania terenu i które przeznaczone są na cele rolne i leśne, zwolniona jest od podatku od towarów i usług stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt. 9 ww. ustawy.

Dostawa działek w przypadku planowanego podziału gruntu, z uwagi na ich charakter wynikający z ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ? w ocenie tut. Organu podatkowego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w/g stawki 22% VAT.W przypadku dokonania sprzedaży wyłącznie jednej działki (bez podziału) przy założeniu, że w przyszłości nie będą dokonywane przez Wnioskodawcę dalsze dostawy działek o podobnym charakterze, czynność dostawy w/w gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ? nie wystąpi zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy.

Z tych względów stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku Organ podatkowy uznaje za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłączne w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie wnosi się na piśmie. Powinno ono zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika