1. Czy Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych zachowuje prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia (...)

1. Czy Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych zachowuje prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia składając korektę deklaracji: a) w której zmniejsza podst. opodatkowania? b) w której zwiększa podstawę? c) ?neutralną??
2. Czy może potrącić to wynagrodzenie w innym terminie niż termin wypłaty podatku, od którego pobrano wynagr.?

W odpowiedzi na pismo Nr RS/RP/536-1387/04 z dn. 21.05.2004 r. (wpływ do Urzędu 21.05.2004.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, jak niżej.

Prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków przysługuje płatnikom na podstawie art. 28 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

1.W przypadku, gdy Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych składa korektę deklaracji ?in minus? tj. w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz podatku, zachowuje zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065), prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia pobranego od terminowej wpłaty podatku na rzecz budżetu państwa .

Porady prawne

Pobrane wcześniej wynagrodzenie, płatnik jest obowiązany proporcjonalnie pomniejszyć (uwzględniając nowe wartości wynikające z korekty) jak również zwrócić nienależną jego część na rachunek właściwego urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami- zgodnie z § 2 w/w rozporządzenia. W ocenie organu podatkowego stanowiska płatnika w przedmiotowej sprawie należy uznać za słuszne.

2. W sytuacji, gdy płatnik składa korektę deklaracji ?in plus? tj. w przypadku zwiększenia podstawy opodatkowania i podatku, również zachowuje prawo do uprzednio pobranego zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty podatku na rzecz budżetu państwa. Słusznie płatnik zauważa, iż przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania art. 28 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zatem Urząd uznaje za słuszne stanowisko płatnika w przedmiotowej kwestii.

3. W przypadku złożenia przez płatnika deklaracji korygującej ?neutralnej? z podatkowego punku widzenia, w której podstawa opodatkowania i podatek pozostają bez zmian, a korekcie ulegają jedynie dane informacyjne, płatnik również zachowuje prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia na podstawie powołanego wyżej § 2 rozporządzenia. W tym przypadku płatnik słusznie twierdzi, iż nie zachodzi żadna z przesłanek o których mowa w art. 28 § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.

4. Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikowi dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń za okresy dłuższe niż miesięczne - np. obejmujące kwartał czy inny okres, w którym płatnik terminowo dokonał wpłat pobranych podatków. Organ podatkowy zauważa, iż potrącenie jest możliwe jedynie do czasu przedawnienia. Reasumując należy uznać przedstawione przez płatnika stanowisko, za słuszne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika