Czy zaświadczenie wystawione przez płatnika jako załącznik do PIT-11 stanowi podstawę do wystąpienia (...)

Czy zaświadczenie wystawione przez płatnika jako załącznik do PIT-11 stanowi podstawę do wystąpienia pracownika w rozliczeniu rocznym o zwrot podatku?

Wnioskodawca wskazał, iż jest w trakcie realizacji projektu badawczego finansowanego z 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Wnioskodawca występuje jako członek konsorcjum w projekcie. Umowę zawarto pomiędzy wspólnotą Europejską a S.A. z siedzibą w Portugalii oraz Wnioskodawcą, na finansowanie projektu realizowanego w ramach tematycznego 'Programu Badań i Rozwoju Technicznego 'Integracja i umacnianie Europejskiej Przestrzeni Badawczej 2002-2006'. Do realizacji projektu badawczego zostali zatrudnieni na umowę o pracę pracownicy merytoryczni. Wynagrodzenia w/w pracowników finansowane są zgodnie z umową ze środków 6 Programu Ramowego UE. Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek bankowy, założony do obsługi projektu. W przypadku, gdy środki programu ramowego wpływają terminowo, wypłata wynagrodzeń pracowników merytorycznych odbywa się z tego wyodrębnionego rachunku bankowego.

Porady prawne

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy zasilając wyodrębniany rachunek projektu ze środków własnych, w przypadku chwilowego braku środków z Unii, wynagrodzenia wypłacane z tego rachunku mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jak należy w takiej sytuacji takie wynagrodzenie wykazać na deklaracji PIT-11, PIT-40?

Wnioskodawca jest zdania, że w związku z chwilowym, brakiem środków z Unii i finansowaniem wynagrodzenia ze środków własnych należałoby odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane pracownikom merytorycznym, zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu, ze środków Wnioskodawcy, w sytuacji chwilowego braku środków z Unii nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwe byłoby jednak wystąpienie o zwrot podatku przez podatnika w rozliczeniu rocznym na podstawie zaświadczenia wydanego przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu do PIT-11. Wnioskodawca wyjaśnił, że używając terminu 'podatnik' miał na myśli pracownika merytorycznego, zatrudnionego do realizacji projektu. Ponadto wskazano, że zaświadczenie, o którym mowa powyżej, ma być załącznikiem do wystawionego PIT-11 i ma być przekazywane pracownikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu. Wykazywane są w nim poszczególne pozycje tj. przychód, koszty uzyskania przychodu, składki na ubezpieczenie społeczne, składka zdrowotna podlegająca odliczeniu z podatku oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy, dotyczące wynagrodzeń z 6 Programu Ramowego, a finansowane ze środków własnych Wnioskodawcy w związku z chwilowym brakiem środków na koncie projektu. Kwoty te w przypadku osiągania przez pracownika Wnioskodawcy dochodów z innej umowy są umieszczane łącznie na PIT-11. Wystawione zaświadczenie dałoby podstawę pracownikowi do wystąpienia o zwrot w rozliczeniu rocznym.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje:
Tutejszy organ podatkowy wskazuje na treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, ze zm.), w którym stanowi się, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :

    a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, dochody podatników zatrudnionych - na podstawie umowy o pracę - bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia podjętego przez Wnioskodawcę, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

    1. źródło finansowania dochodów muszą stanowić w całości środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    2. osoby fizyczne (etatowi pracownicy, osoby zaangażowane na podstawie umów cywilnoprawnych), są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,
    3. dochody podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowane są w całości ze środków pomocowych.

W związku z powyższym w sytuacjach, o których pisze Wnioskująca, a mianowicie, gdy cel programu pomocowego realizują bezpośrednio pracownicy, zatrudnieni na umowy o pracę i środki pochodzą bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, dochody osób fizycznych objęte będą zwolnieniem na mocy wskazanego powyżej przepisu.

Jednocześnie, gdy dochody podatników, zatrudnionych przy bezpośredniej realizacji programu pomocowego finansowane są ze środków własnych Wnioskującej w związku z chwilowym brakiem środków unijnych (a dopiero w późniejszym okresie refundowane ze środków pomocowych), nie zostanie spełniona przesłanka, dotycząca pochodzenia środków bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy. Zatem wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, w momencie wypłaty świadczenia. W powyższej sytuacji, na podstawie art. 31 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskująca obowiązana będzie, jako płatnik, obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie uzyskania refundacji środków, z konta środków pomocowych.

Tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę na treść przepisu art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym stanowi się, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. Analizując treść w/w przepisu zauważyć należy, że ustawodawca nie przewidział możliwości wystawiania zaświadczeń przez płatników jako załączników do informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Z powyższego wynika zatem brak uprawnienia po stronie płatnika do wystawiania zaświadczeń, będących uzupełnieniem treści informacji PIT-11/8B.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy refundacja ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej nastąpi jeszcze przed wystawieniem informacji PIT-11/8B, Wnioskodawca w części E informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT 11/8B powinien wykazać przychody, uzyskane przez podatnika, z wyłączeniem jednak wynagrodzeń objętych zwolnieniem, przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej (również w tej części, która była sfinansowana przez Wnioskodawcę w związku z chwilowym brakiem środków unijnych), natomiast w polu 37 Zaliczka pobrana przez płatnika, Wnioskodawca powinien wskazać wszelkie pobrane przez Niego zaliczki na podatek dochodowy, w tym od wynagrodzenia pracownika, (zatrudnionego przy bezpośredniej realizacji projektu) wypłacanego ze środków własnych, następnie zrefundowanego wpływem środków z 6 Programu Ramowego. Natomiast w części F informacji PIT-11/8B w pozycji 78 Płatnik powinien wykazać łączną kwotę przychodów podatnika, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, włącznie z przychodem z tych wynagrodzeń, które pierwotnie były wypłacone ze środków własnych Płatnika, a następnie zrefundowane ze środków bezzwrotnej pomocy z 6 Programu Ramowego. Ponadto tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę Płatnikowi, iż zgodnie z pouczeniem w pkt 4 na informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B, w poz. 75 i 76 nie wykazuje się składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...). Wystawiona informacja PIT-11/8B posłuży podatnikowi do wypełnienia i złożenia zeznania rocznego. W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji, po stronie podatnika będzie mogła wystąpić nadpłata, wyliczona jako różnica pomiędzy sumą zaliczek pobranych przez płatników, a podatkiem należnym (po zmniejszeniu).

Ponadto tutejszy organ podatkowy wskazuje na treść przepisu art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), w którym stanowi się, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Z kolei zaś przepis art. 3 pkt 5 w/w ustawy wskazuje, iż ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Łączna wykładnia obu w/w przepisów prowadzi do wniosku, iż dopuszczalne jest dokonanie przez płatnika korekty, o której mowa w przepisie art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w stosunku do informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B. W sytuacji zatem, gdy refundacja wynagrodzenia pracowników (zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji programu badawczego), sfinansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy (wobec chwilowego braku środków unijnych) ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej nastąpi już po przekazaniu przez Płatnika podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-11/8B, wówczas Wnioskodawca będzie uprawniony do sporządzenia korekty przedmiotowej informacji wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (stosownie do przepisu art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) i przekazania jej podatnikowi i urzędowi skarbowemu. Na podstawie tak skorygowanej informacji podatnik (pracownik, zatrudniony bezpośrednio przy realizacji projektu badawczego) będzie mógł złożyć korektę swojego zeznania rocznego.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika