Czy dla zaliczenia samochodu do kategorii samochodów osobowych konieczne jest zaistnienie łącznie (...)

Czy dla zaliczenia samochodu do kategorii samochodów osobowych konieczne jest zaistnienie łącznie obydwu przesłanek wynikających z art. 16 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (brak homologacji jako samochód inny niż osobowy oraz dopuszczalna ładowność do 500 kg), czy wystarczy spełnienie jednej z tych przesłanek?

W dniu 7.09.2006r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku Spółka podnosi, iż nabyła trzy nowe samochody marki Volkswagen Passat 2,0 TDI, podrodzaj 03 kombi. Samochody te posiadają homologację jako samochody osobowe (w dowodzie rejestracyjnym określone są jako osobowe). Dopuszczalna ładowność każdego z tych samochodów wynosi 583 kg (wg dowodu rejestracyjnego). Masa całkowita samochodu 2.140 kg.

W świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego, po stronie Spółki powstała wątpliwość, czy dla zaliczenia samochodu do kategorii samochodów osobowych konieczne jest zaistnienie łącznie obydwu przesłanek wynikających z art. 16 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (brak homologacji jako samochód inny niż osobowy oraz dopuszczalna ładowność do 500 kg), czy wystarczy spełnienie jednej z tych przesłanek?

Porady prawne

Zapytanie Wnioskującej dotyczy więc kwestii, czy opisane samochody są samochodami osobowymi i w związku z tym nie jest dopuszczalne zastosowanie degresywnej amortyzacji podatkowej?

W ocenie Wnioskującej użycie przez ustawodawcę w art. 16 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spójnika 'oraz' oznacza, że dla zakwalifikowania samochodu jako samochodu osobowego, w świetle definicji ustawowej, konieczne jest wystąpienie obydwu przesłanek łącznie, tj. braku homologacji jako samochód inny niż osobowy i dopuszczalnej ładowności nie przekraczającej 500 kg.

Zatem, w związku z faktem, iż dopuszczalna ładowność każdego z zakupionych samochodów przekracza 500 kg, pomimo posiadania homologacji jako samochody osobowe, nie są one przez ustawę podatkową traktowane jako samochody osobowe. Tym samym możliwe jest zastosowanie amortyzacji degresywnej.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, organ podatkowy stwierdza co następuje:

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ilekroć w ust. 1 jest mowa o samochodzie osobowym, rozumie się przez to każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kilogramów.

Według powyższej regulacji, dla potrzeb kwalifikacji kosztów w trybie regulacji art. 16 ust. 1 ustawy, samochód, by mógł być uznany za osobowy, musi spełniać jednocześnie dwa warunki. Nie może posiadać homologacji wymaganej dla samochodu innego niż osobowy oraz jego dopuszczalna ładowność nie może przekraczać 500 kilogramów. Pojazdy, które nie spełniają przynajmniej jednego z powyższych warunków, nie są uznawane za samochody osobowe w myśl powyższego przepisu. Innymi słowy pojazd, który (jak w przypadku przedstawionym we wniosku) co prawda nie posiada homologacji potwierdzającej, iż jest to samochód inny niż samochód osobowy, i który zarejestrowany został jako samochód osobowy, ale którego jednocześnie dopuszczalna ładowność przekracza 500 kilogramów, dla potrzeb przepisu art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej nie może być uznany za samochód osobowy.

Definicja samochodu osobowego zawarta w przepisie art. 16 ust. 3a ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych jest wykorzystywana także dla potrzeb innych regulacji tej ustawy podatkowej. Przykładem takim może być przepis art. 16k ust. 1, w którym stanowi się, iż odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu, z wyjątkiem samochodów osobowych, o których mowa w art. 16 ust. 3a, (...). Ustawodawca, w regulacji tej stwierdza o możliwości zastosowania odpisów amortyzacyjnych metodą degresywną w stosunku do określonych środków trwałych. Możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych metodą degresywną wyłączona została zaś dla samochodów osobowych, o których stanowi art. 16 ust. 3a ustawy.

Wobec powyższego, organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem Spółki, iż przedstawione w podaniu samochody nie są samochodami osobowymi, o których mowa w przepisie art. 16 ust. 3a ustawy podatkowej i że można dla nich zastosować degresywną metodę amortyzacji.

Jednocześnie jednak organ podatkowy podkreśla, iż definicją samochodu osobowego ujętą przez ustawodawcę w art. 16 ust. 3a należy się posługiwać jedynie w przypadkach, które zostały wymienione w konkretnych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika