Letnie wyprzedaże. Sprawdź, jakie masz prawa

Na cenowe okazje lepiej polować w internecie. Wtedy można zwrócić towar bez podania przyczyny.

Nieważne, czy przecenione spodnie kupimy w Warszawie, Londynie lub innym państwie UE. W każdej sytuacji mamy takie same prawa, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Nie ograniczają ich nawet stosowane przez niektórych sprzedawców hasła: płacisz mniej, nie skorzystasz z reklamacji. Takie praktyki są niezgodne z prawem.

- Zgodnie unijnymi przepisami towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia zakupu – przypomina Europejskie Centrum Konsumenta.

Kiedy towar jest niezgodny z umową? Najprościej mówiąc, gdy posiada wady lub jest wybrakowany. Na przykład kupiony płaszcz nie ma wszystkich guzików, a w jednym z butów brakuje sznurowadła.

Niezgodność z umową wystąpi również wtedy, jeśli kupiony towar nie będzie się nadawał do tego, do czego jest zwykle używany. Będzie tak przy mrozoodpornych płytkach, które okażą się nieodporne na niskie temperatury.

O niezgodności możemy mówić nawet wówczas, gdy kupiony produkt nie ma właściwości, o jakich zapewniono nas w reklamach. Przykładem może być proszek do prania, który nie usunął plam z wina, mimo, że bez problemu udało się to w spocie reklamowym.

Kupiłeś bubla? Składaj reklamację

Prawo do skargi przysługuje nam wtedy, gdy towar okazał się niezgodny z umową. Nieważne, czy przedmiot kupiliśmy w internecie czy w sklepie tradycyjnym. W obu przypadkach procedura jest taka sama.

Reklamację trzeba złożyć ją w formie pisemnej. Jeśli reklamujemy przedmiot kupowany za granicą, to możemy skorzystać z gotowego formularza w języku angielskim, który znajdziemy na stronie Europejskiego Centrum Konsumenta (pobierz dokument).

Gdy kupowaliśmy w polskim sklepie, to reklamację możemy spisać nawet ręcznie. Gotowe druki można tez pobrać ze strony UOKiK (pobierz dokument) lub dostać w sklepie.

- W niektórych krajach, m.in. w Polsce, klient jest zobowiązany do złożenia reklamacji w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia wady. Po upływie tego czasu, sprzedawca może uchylić się od rozpatrzenia skargi – czytamy w poradniku ECK.

Pamiętajmy, by do reklamacji dołączyć paragon dowód zakupu, czyli np. paragon. Dokument możemy wysłać sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

Kiedy nie można złożyć reklamacji?

Jeśli cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu (np. zepsuty suwak) i jest to wyraźnie zaznaczone lub sprzedawca poinformował nas o tym przed zakupem.

- W takiej sytuacji nie przysługuje nam prawo do reklamacji wady, z powodu której produkt został przeceniony, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu. Jeśli jednak w płaszczu z niesprawnym suwakiem zauważymy inną wadę, mamy pełne prawo do jego reklamacji – wyjaśniono na stronie ECK. 

NA" DRUGIEJ STRONIE PRZECZYTASZ, DLACZEGO LEPIEJ KUPOWAĆ W INTERNECIE ORAZ SPRAWDZISZ, W JAKICH KRAJACH EUROPY TRWAJĄ OBECNIE WYPRZEDAŻE

Internetowi klienci czasem mają lepiej

Skuszeni cenową okazją często pochopnie kupujemy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Wówczas w lepszej sytuacji są osoby, które robiły zakupy w sieci.

Dlaczego? Możliwość zwrotu towaru w tradycyjnych sklepach zależy od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w internecie nie musimy na nią liczyć, ponieważ według unijnych przepisów mamy prawo odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podania przyczyny w ciągu co najmniej 7 dni roboczych. W niektórych krajach mamy więcej czasu: w Polsce – 10 dni kalendarzowych, w Niemczech – 14 dni.

- W tym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a następnie odesłać produkt w ciągu dwóch tygodni. Koszty wysyłki poniesiemy jednak sami – tłumaczy Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Bezpłatna pomoc w razie kłopotów

Jeśli polski sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji lub nie uwzględni zgłoszonych roszczeń, warto zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów (jest w każdym mieście lub powiecie). W razie problemów z produktem kupionym w zagranicznym sklepie (z UE, Norwegii lub Islandii), bezpłatnych porad prawnych i pomocy w dochodzeniu roszczeń udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.

Terminy wyprzedaży w Europie w 2011 roku (z poradnika ECK)

Kraj

Okres wyprzedaży

Austria

W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia

Belgia

Od 1 lipca do 31 lipca

Bułgaria

Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)

Cypr

Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek sierpnia, zakończenie – czwarta sobota sierpnia

Czechy

Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Dania

Od połowy czerwca do końca sierpnia

Estonia

Zwykle od końca czerwca do końca lipca

Finlandia

W większości sklepów od 27 czerwca do końca lipca

Francja

Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni

Grecja

Brak danych

Hiszpania

W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec i lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży

Holandia

Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Irlandia

Zwykle od czerwca do końca lipca

Islandia

Od połowy lipca i trwają maksymalnie przez miesiąc

Litwa

Od początku czerwca do końca sierpnia

Łotwa

Zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego, pod koniec czerwca

Luksemburg

Co roku w innym czasie, terminy ustala Reglement Grand Ducal; w 2011 r. - od 22 czerwca do 9 lipca

Malta

Wyprzedaże odzieży zaczynają się w połowie czerwca

Niemcy

Większość wyprzedaży odbywają się w ostatnim tygodniu lipca i pierwszym tygodniu sierpnia.

Norwegia

Nie ma ustalonego okresu wyprzedaży, sklepy same wyznaczają terminy obniżek

Portugalia

Od 15 lipca do 15 września

Rumunia

Od 1 sierpnia do 31 października

Słowacja

W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia

Słowenia

Rozpoczęcie w drugi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni

Szwecja

Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec

Wielka Brytania

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży

Włochy

W większości regionów rozpoczynają się na 2 lipca i trwają do końca sierpnia lub połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 2 lipca przez 60 dni; Toskania – do 2 lipca do 7 września.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Joanna 2013-07-07 14:09:55

    Czyli nie możemy żądać obniżenia ceny np. bluzki, w której brakuje guzika,a my ten brak widzimy? Nie można się tu powołać na niezgodność z umową? W końcu bluzka ma mieć wszystkie guziki, a sprzedawana jest bez jednego jako towar pełnowartościowy. A co jeśli ta sama bluzka będzie na promocji, ale nie ze względu an ten brak tylko w związku z końcem sezonu?

  • TOhAyFAM 2012-09-26 13:02:50

    Louboutin, Catimini) to expand his Little Marc kids? offering into a full collection of clothing and accessories, Buy 40 s inspired coservative outlet with teal sale chicago 2012 Women"s Mossimo Paisley Platform Pumps - Fashion 9.5 including footwear. Meanwhile discounted coach handbags Find womens shoes at Target.com! Mossimo black taupe versie platform pump - 8.5 , Giorgio Armani announced in June a deal with Marche, Italy-based Mirella Srl to develop and distribute a line of baby and children?s christian louboutin sandals that will launch next spring. Find coach factory Women"s De Blossom Julie Platform Pump - Fuschia 7


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika