Letnie wyprzedaże. Sprawdź, jakie masz prawa
Na cenowe okazje lepiej polować w internecie. Wtedy można zwrócić towar bez podania przyczyny.
Nieważne, czy przecenione spodnie kupimy w Warszawie, Londynie lub innym państwie UE. W każdej sytuacji mamy takie same prawa, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Nie ograniczają ich nawet stosowane przez niektórych sprzedawców hasła: płacisz mniej, nie skorzystasz z reklamacji. Takie praktyki są niezgodne z prawem.
- Zgodnie unijnymi przepisami towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia zakupu – przypomina Europejskie Centrum Konsumenta.
Kiedy towar jest niezgodny z umową? Najprościej mówiąc, gdy posiada wady lub jest wybrakowany. Na przykład kupiony płaszcz nie ma wszystkich guzików, a w jednym z butów brakuje sznurowadła.
Niezgodność z umową wystąpi również wtedy, jeśli kupiony towar nie będzie się nadawał do tego, do czego jest zwykle używany. Będzie tak przy mrozoodpornych płytkach, które okażą się nieodporne na niskie temperatury.
O niezgodności możemy mówić nawet wówczas, gdy kupiony produkt nie ma właściwości, o jakich zapewniono nas w reklamach. Przykładem może być proszek do prania, który nie usunął plam z wina, mimo, że bez problemu udało się to w spocie reklamowym.
Kupiłeś bubla? Składaj reklamację
Prawo do skargi przysługuje nam wtedy, gdy towar okazał się niezgodny z umową. Nieważne, czy przedmiot kupiliśmy w internecie czy w sklepie tradycyjnym. W obu przypadkach procedura jest taka sama.
Reklamację trzeba złożyć ją w formie pisemnej. Jeśli reklamujemy przedmiot kupowany za granicą, to możemy skorzystać z gotowego formularza w języku angielskim, który znajdziemy na stronie Europejskiego Centrum Konsumenta (pobierz dokument).
Gdy kupowaliśmy w polskim sklepie, to reklamację możemy spisać nawet ręcznie. Gotowe druki można tez pobrać ze strony UOKiK (pobierz dokument) lub dostać w sklepie.
- W niektórych krajach, m.in. w Polsce, klient jest zobowiązany do złożenia reklamacji w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia wady. Po upływie tego czasu, sprzedawca może uchylić się od rozpatrzenia skargi – czytamy w poradniku ECK.
Pamiętajmy, by do reklamacji dołączyć paragon dowód zakupu, czyli np. paragon. Dokument możemy wysłać sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.
Kiedy nie można złożyć reklamacji?
Jeśli cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu (np. zepsuty suwak) i jest to wyraźnie zaznaczone lub sprzedawca poinformował nas o tym przed zakupem.
- W takiej sytuacji nie przysługuje nam prawo do reklamacji wady, z powodu której produkt został przeceniony, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu. Jeśli jednak w płaszczu z niesprawnym suwakiem zauważymy inną wadę, mamy pełne prawo do jego reklamacji – wyjaśniono na stronie ECK.
NA" DRUGIEJ STRONIE PRZECZYTASZ, DLACZEGO LEPIEJ KUPOWAĆ W INTERNECIE ORAZ SPRAWDZISZ, W JAKICH KRAJACH EUROPY TRWAJĄ OBECNIE WYPRZEDAŻE
Internetowi klienci czasem mają lepiej
Skuszeni cenową okazją często pochopnie kupujemy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Wówczas w lepszej sytuacji są osoby, które robiły zakupy w sieci.
Dlaczego? Możliwość zwrotu towaru w tradycyjnych sklepach zależy od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w internecie nie musimy na nią liczyć, ponieważ według unijnych przepisów mamy prawo odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podania przyczyny w ciągu co najmniej 7 dni roboczych. W niektórych krajach mamy więcej czasu: w Polsce – 10 dni kalendarzowych, w Niemczech – 14 dni.
- W tym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a następnie odesłać produkt w ciągu dwóch tygodni. Koszty wysyłki poniesiemy jednak sami – tłumaczy Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Bezpłatna pomoc w razie kłopotów
Jeśli polski sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji lub nie uwzględni zgłoszonych roszczeń, warto zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów (jest w każdym mieście lub powiecie). W razie problemów z produktem kupionym w zagranicznym sklepie (z UE, Norwegii lub Islandii), bezpłatnych porad prawnych i pomocy w dochodzeniu roszczeń udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.
Terminy wyprzedaży w Europie w 2011 roku (z poradnika ECK) |
|
Kraj |
Okres wyprzedaży |
Austria |
W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia |
Belgia |
Od 1 lipca do 31 lipca |
Bułgaria |
Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc) |
Cypr |
Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek sierpnia, zakończenie – czwarta sobota sierpnia |
Czechy |
Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia |
Dania |
Od połowy czerwca do końca sierpnia |
Estonia |
Zwykle od końca czerwca do końca lipca |
Finlandia |
W większości sklepów od 27 czerwca do końca lipca |
Francja |
Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni |
Grecja |
Brak danych |
Hiszpania |
W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec i lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży |
Holandia |
Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia |
Irlandia |
Zwykle od czerwca do końca lipca |
Islandia |
Od połowy lipca i trwają maksymalnie przez miesiąc |
Litwa |
Od początku czerwca do końca sierpnia |
Łotwa |
Zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego, pod koniec czerwca |
Luksemburg |
Co roku w innym czasie, terminy ustala Reglement Grand Ducal; w 2011 r. - od 22 czerwca do 9 lipca |
Malta |
Wyprzedaże odzieży zaczynają się w połowie czerwca |
Niemcy |
Większość wyprzedaży odbywają się w ostatnim tygodniu lipca i pierwszym tygodniu sierpnia. |
Norwegia |
Nie ma ustalonego okresu wyprzedaży, sklepy same wyznaczają terminy obniżek |
Portugalia |
Od 15 lipca do 15 września |
Rumunia |
Od 1 sierpnia do 31 października |
Słowacja |
W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia |
Słowenia |
Rozpoczęcie w drugi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni |
Szwecja |
Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec |
Wielka Brytania |
Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży |
Włochy |
W większości regionów rozpoczynają się na 2 lipca i trwają do końca sierpnia lub połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 2 lipca przez 60 dni; Toskania – do 2 lipca do 7 września. |
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?