Drzwi wejściowe do mieszkania
Pytanie:
"Zamówiłem wymianę drzwi wejściowych do mieszkania w bloku. Miałem drzwi standardowe o szerokości 80cm. Wykonawca wymienił drzwi na metalowe wstawiając własną futrynę, lecz ich wymiar (w świetle futryny) zmniejszył bez mojej wiedzy i zgody do 76cm. Na moją reklamację odpisał, że jest to zgodne z posiadaną przez niego aprobatą ITB, której mi nie pokazał przy zawieraniu umowy. W umowie wymiar drzwi był oznaczony jako 80N, co sugerowało standardowy dotychczasowy wymiar. Drzwi okazują się zbyt wąskie dla wózka inwalidzkiego. Jest kłopot z wniesieniem i wyniesieniem największych gabarytowo mebli. Jakie przepisy określają minimalną standardową szerokość drzwi wejściowych do mieszkania w bloku? Czy fakt niepoinformowania mnie(konsumenta) o zmianie wymiarów drzwi w momencie ich zamawiania obciąża sprzedawcę i montażystę zarazem i uprawnia mnie do odstąpienia od umowy? "
Odpowiedź prawnika: Drzwi wejściowe do mieszkania
Wymagania, jakim winny odpowiadać budynki mieszkalne reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002r. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2002, nr 75, poz. 690).
Zgodnie z § 62 tegoż rozporządzenia drzwi wejściowe do mieszkań w świetle ościeżnicy powinny mieć co najmniej: szerokość 0.9 m oraz wysokość 2 m.
Natomiast według treści § 75 ust. 1 drzwi do pomieszczenia przeznaczonego na stały pobyt ludzi oraz do pomieszczenia kuchennego powinny mieć co najmniej szerokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy.
Wydaje się, że w umowie dotyczącej montażu winny być zawarte postanowienia odnośnie wymiarów drzwi. Nie znamy dokładnie treści zawartej umowy, być może dołączone do niej były jakieś specyfikacje.
Jeśli jednak okaże się, że w treści samej umowy znajduje się zapis, że chodzi o drzwi standardowe, wykonawca nieprawidłowo wykonał swoje zobowiązanie.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, albo wymianę na nowy, chyba, że naprawa albo wymiana sa niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Zatem w pierwszej kolejności przysługiwało panu prawo naprawy lub wymiany na nowy towar, chyba, że naprawa jest niemożliwa.
Skorzystał Pan już z prawa do reklamacji, pozostaje teraz zatem Panu droga sądowa. Zanim jednak zdecyduje sie Pan na wniesienie sprawy do sądu powszechnego można zaproponować wykonawcy rozpatrzenie sporu przez polubowny sąd konsumencki.
Pisemna reklamacja będzie przy tym dowodem, że próbował Pan wyezgekwować należyte wykonanie zobowiązania. Należałoby też pamiętać o zachowaniu umowy, dołączonych do niej ewentualnie formularzy, druków zamówienia, specyfikacji, rachunków.
W tej sprawie można się również zwrócić do rzecznika praw konsumentów.
Polecamy również zapoznanie się z naszym artykułem:
Konsumencie, masz problem? Dowiedz się, do kogo się zwrócić.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?