Jak uzyskać dopłaty do samochodu elektrycznego?

Program „NaszEauto”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uruchomią program „NaszEauto”. Nabór wniosków w programie startuje 3 lutego 2025 r. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 przeznaczone zostanie 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO).

Maksymalna kwota wsparcia wyniesie 40 tys. zł.

O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).

Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.

Porady prawne

Program „NaszEauto”, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych. Program skonstruowany jest w ten sposób, że poza bazową kwotą wsparcia zapewnia też 2 rodzaje premii dodatkowych (tzn. zwiększenia dofinansowania ze względu na spełnienie wymaganego warunku):

  • jedna to premia za złomowanie - dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był
    właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata, oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1.02.2020 r. Chodzi o to, żeby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. 
  • jest także premia za niski dochód - dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie (sposób wyliczenia dochodu oraz wykaz o dokumentów potwierdzających dochód wskazane zostaną we wniosku o udzielenie wsparcia).

Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe elektryczne samochody osobowe o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT, wynikającej z faktury). Do programu kwalifikują się też pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.

Porady prawne

Kto skorzysta?

Ostatecznym odbiorcą wsparcia9 (OOW) mogą być wyłącznie pełnoletnie:

  • osoby fizyczne;
  • osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (JDG). Przez osoby fizyczne należy również rozumieć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nierejestrowaną.

Jaką kwotę można otrzymać?

Bazowa wysokość wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie auta elektrycznego wynosi 18 750 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w razie zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata, i zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1.02.2020 r. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie w wysokości 11 250 zł.

Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny (w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny) otrzymają dofinasowanie w wysokości 30 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 5 tys. zł w razie zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 oraz o 5 tys. zł przy niskim dochodzie.

W przypadku leasingu aut elektrycznych podstawowa kwota wsparcia dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. W przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 dotacja dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie 5 tys. zł.

Osoby fizyczne, zakup:
18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie + 11 250 zł premia za niski dochód (do 135 tys brutto).

Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup:
30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.

Osoby fizyczne, leasing/wynajem długoterminowy:
do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.

Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup:
30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajem długoterminowy:
do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

Jak uzyskać wsparcie finansowe?

Pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego - w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto (bez VAT). Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera); należy też wykupić ubezpieczenie OC; ponadto wymagane jest ubezpieczenie AC (jeśli ostateczny odbiorca wsparcia to JDG na polisie musi być wskazane, iż pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych bądź ubezpieczonym musi być JDG – nie prywatna osoba fizyczna).

W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową/wynajmu długoterminowego, dokonać zapłaty opłaty wstępnej (bądź równoważnej) i podpisać protokół przekazania pojazdu do używania lub używania i pobierania pożytków. Umowa leasingu/wynajmu musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Nabór wniosków o objęcie wsparciem (wnioski) odbywać się będzie w trybie ciągłym w latach 2025-2026 do wyczerpania alokacji. Sposób składania i rozpatrywania wniosków określony zostanie w dokumentach naboru, które zamieszczone będą na stronie internetowej NFOŚiGW. Dokumenty będzie można składać wyłącznie online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Czemu ma służyć program "NaszEauto"?

Deklarowanym celem tego programu priorytetowego jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego bezemisyjnych pojazdów elektrycznych.

Stopień realizacji celu programu mierzony będzie za pomocą wskaźnika osiągnięcia celu pn.:

  • liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1. Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnej formy dofinansowania wynosi co najmniej 40 000 szt.
  • zmniejszenie emisji CO2 (uniknięcie niskiej emisji dwutlenku węgla). Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnej formy dofinansowania wynosi co najmniej 83 094 Mg/rok.
  • ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10). Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnej formy dofinansowania wynosi co najmniej 0,613 Mg/rok.
  • ograniczenie emisji tlenków azotu. Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnej formy dofinansowania wynosi co najmniej 46,22 Mg/rok.

Budżet programu

Kwota alokacji dla bezzwrotnych form dofinansowania do 1 613 777 750 zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO), w ramach którego uwzględniono nowy kamień milowy E4aG w postaci ustanowienia programu wsparcia zakupu, wynajmu długoterminowego lub leasingu bezemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).

Okres wdrażania programu

Program realizowany będzie w latach 2025-2026, w tym:

  • okres zawierania umów do 30.06.2026 r.;
  • okres wydatkowania środków do 31.08.2026 r.

Koszty kwalifikowane

Koszty uznaje się za kwalifikowane, jeżeli zostały poniesione na przedsięwzięcia, których zakończenie realizacji nastąpiło w okresie od 1.07.2024 r. do 31.03.2026 r. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia dot.:

  • zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 (zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym);
  • opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego. Przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem umowy leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana ze wsparcia.
  • podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

Forma dofinansowania

Wsparcie bezzwrotne będzie udzielane z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), zwane też w dalszej części programu „dotacją” lub „dofinansowaniem”. Środki finansowe, którymi Polski Fundusz Rozwoju S.A. z siedzibą w Warszawie ma prawo i obowiązek dysponować, są rozdysponowane w trybie i na zasadach określonych w umowie o wykonywanie zadań związanych z realizacją Planu Rozwojowego, o której mowa wart. 14ln ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Rodzaje dofinansowywanych przedsięwzięć

Dofinansowanie można uzyskać na przedsięwzięcie polegające na zakupie/leasingu/wynajmie długoterminowym nowego pojazdu elektrycznego kategorii M1 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd kategorii M1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6 000 km. W przypadku dopłaty do opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/ wynajmu długoterminowego, pojazd jest kwalifikowany do dofinansowania, jeżeli firma nabyła nowy pojazd elektryczny i oddała go w leasing/wynajem długoterminowy OOW.

Warunki dofinansowania

Dofinansowanie nie będzie udzielane na przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Dofinansowanie nie będzie udzielane na pojazd elektryczny, który w dacie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego przez ostatecznego odbiorcę wsparcia (OOW), ma przebieg kilometrowy wyższy niż 6000 km.

Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez OOW), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.

Zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd elektryczny musi być nowy oraz zarejestrowany na rzecz właściciela pojazdu, który jest OOW lub w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego na OOW lub firmę leasingową/wynajmującą pojazd.

Zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd elektryczny musi być oznakowany w okresie trwałości.

Okres trwałości wynosi 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia, w którym to okresie OOW zobowiązany zostanie do spełnienia warunków określonych w niniejszym programie oraz w umowie o objęcie wsparciem, o której mowa w art. 14lzh ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Pojazd elektryczny stanowiący przedmiot dofinansowania będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co najmniej 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.

Pojazd elektryczny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, w tym polisą OC oraz AC (autocasco), co najmniej od dnia złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia upływu okresu trwałości.

W przypadku naruszenia zobowiązań, dofinansowanie wraz z należnymi odsetkami, podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o objęcie wsparciem.

Wypłata dotacji może być uzależniona od ustanowienia zabezpieczenia zwrotu środków.

Dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed dniem złożenia wniosku.

Dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu lub w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego po uiszczeniu opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego i po podpisaniu protokołu przekazania pojazdu.

Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny (w przypadku kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu, dopuszcza się ponowne jednokrotne ubieganie się o dofinansowanie kolejnego pojazdu elektrycznego przez tego samego ostatecznego odbiorcy wsparcia). W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na to samo przedsięwzięcie, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu). W przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy.

Dofinansowanie przeznaczone na dopłatę do opłaty wstępnej wskazanej w umowie leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego może być udzielone w przypadku, gdy na przedmiot leasingu/ wynajmu długoterminowego nie udzielono wcześniej dofinansowania w ramach przedmiotowego programu.

W przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

Ze wsparcia wyklucza się pojazdy z współwłasnością podmiotów, które nie są osobami fizycznymi, z wyłączeniem pojazdów użytkowanych w ramach leasingu/wynajmu długoterminowego których właścicielem w całości może być firma leasingowa/wynajmująca pojazd oraz pojazdów, w których współwłasność wynika wyłącznie z tytułu zabezpieczenia kredytu/pożyczki udzielonej przez bank/instytucję finansową na współfinansowanie zakupu pojazdu elektrycznego.

Szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć określono w programie. Weryfikacja kryteriów dokonywana jest pod kątem spełnienia albo niespełnienia danego warunku. Warunkiem pozytywnej weryfikacji jest spełnienie przez przedsięwzięcie wszystkich kryteriów z zastrzeżeniem możliwości wskazania i uzasadnienia dla danego kryterium oceny „nie dotyczy”. W przypadku stwierdzenia braków w zakresie kryteriów ostateczny odbiorca wsparcia zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku, zgodnie z Regulaminem naboru.

Kontrole

Przedsięwzięcia objęte wsparciem ze środków zewnętrznych KPO mogą podlegać kontroli lub audytowi dokonywanym przez uprawnione instytucje i organy, samodzielnie bądź przez podmioty zewnętrzne, od daty złożenia wniosku, w trakcie realizacji warunków umowy oraz w okresie trwałości, zgodnie z przepisami prawa krajowego i unijnego oraz dokumentami, w tym wytycznymi właściwego ministra, dotyczącymi środków pozyskiwanych na realizację Programu ze środków finansowych, którymi Polski Fundusz Rozwoju S.A. z siedzibą w Warszawie ma prawo i obowiązek dysponować w trybie i na zasadach określonych w umowie o wykonywanie zadań związanych z realizacją Planu Rozwojowego, o której mowa w art. 14ln ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Podstawa prawna:


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika