Jak wymeldować nieobecnego? - opinia prawna
Stan faktyczny
Teść przekazał aktem notarialnym prawo własności do lokalu swemu wnukowi nieletniemu (14 lat), który spełnił obowiązek zameldowania stałego, a jego prawny opiekun – matka – została zameldowana czasowo. W lokalu tym zamieszkuje teść, który jest zameldowany na pobyt stały oraz jego wnuk (obecny właściciel lokalu) oraz jego matka. Ponadto w ewidencji figuruje inna córka na meldunku stałym z dwójką dzieci ale od 5 lat nie zamieszkuje ani nie odwiedza rodziny. W jaki sposób wymeldować tę osobę i jej dzieci?
Opinia prawna
Niniejsza opinia prawna została sporządzona na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. 1980 r., Nr 9 poz., 26 ze zmianami),
- Ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r., Nr 87, poz. 960 ze zmianami).
Obowiązek meldunkowy
Istniejący w naszym kraju obowiązek meldunkowy polega na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zameldowaniu o urodzeniu dziecka,
- zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego,
- zameldowaniu o zgonie osoby (art. 4 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Dalej : ustawy meldunkowej).
Obowiązek ten nałożony został powszechnie, co oznacza, że obciąża wszystkich, którzy dokonują czynności wymagających spełnienia obowiązku meldunkowego.
Zameldowanie na pobyt stały dotyczy osoby, która przebywa w danej miejscowości pod oznaczonym adresem dłużej niż trzy doby (art. 10 ust. 1 ustawy meldunkowej), chyba, że osoba ta melduje się na pobyt czasowy. Jeżeli jednak osoba zameldowana na pobyt stały opuszcza miejsce pobytu, zobowiązana jest dokonać wymeldowania we właściwym urzędzie gminy, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
Obowiązek wymeldowania spoczywa na osobie zameldowanej. Brak wykonania tego obowiązku stanowi wykroczenie przeciwko przepisom ustawy meldunkowej, za które grozi kara ograniczenia wolności, grzywny lub kara nagany.
Wymeldowanie osoby nieobecnej
Jeżeli osoba, która opuściła miejsce swojego pobytu stałego nie dopełniła swego obowiązku meldunkowego, obowiązek zawiadomienia właściwych organów gminy obciąża podmioty posiadające określone prawo do lokalu, w którym osoba, która nie dopełniła swego obowiązku meldunkowego, zamieszkiwała. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy meldunkowej, wynajmujący, najemca, osoba, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, lub właściciel lokalu obowiązani są do zawiadamiania właściwego organu gminy o opuszczeniu przez daną osobę tego lokalu (pomieszczenia), jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego. Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie terminu określonego do wykonania obowiązku meldunkowego.
Wraz z zawiadomieniem, właściciel lokalu (w analizowanej sytuacji nieletni) powinien złożyć wniosek o wymeldowanie osoby, która bez wymeldowania się opuściła swoje dotychczasowe miejsce pobytu stałego. Podstawą prawną takiego wniosku jest art. 15 ust. 2 ustawy meldunkowej. Zgodnie z nim organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
Osobą uprawnioną do złożenia wniosku jest strona, czyli zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Z uwagi na fakt, iż stroną w analizowanej sytuacji jest nieletni, czynności za niego powinien dokonać jego przedstawiciel ustawowy, którym jest rodzic dziecka. Należy więc przedstawić w odpowiednim, z uwagi na miejsce położenia lokalu, wydziale meldunkowym gminy wniosek o dokonanie wymeldowania osoby wraz z dziećmi. Wniosek ten powinien zawierać wskazanie tych osób z imienia i nazwiska, a jeżeli jest to możliwe, wskazanie także ich aktualnego adresu zamieszkania. Do wniosku powinien być także dołączony tytuł prawny do lokalu oraz jakikolwiek dokument stwierdzający, że matka właściciela lokalu jest jego przedstawicielem ustawowym. Należy zauważyć, że organ administracyjny nie dokona wymeldowania wskazanych we wniosku osób w oparciu tylko o twierdzenia wniosku. Celem ustalenia czy rzeczywiście Pańska córka wraz ze swoimi dziećmi nie zamieszkuje w przedmiotowym mieszkaniu organ administracji przeprowadzi postępowanie dowodowe. Polegać ono będzie na przesłuchaniu świadków, dokonaniu oględzin. Dopiero jeśli wynik postępowania dowodowego potwierdzi Pańskie twierdzenia, organ administracji dokona wymeldowania.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?