Jak złożyć PIT przez Internet?

Wysłanie deklaracji podatkowej przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego za 2017 rok. Można to zrobić bez wychodzenia z domu lub z dowolnego, najwygodniejszego dla podatnika miejsca.

Jakie deklaracje można złożyć przez Internet?

W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego możesz składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2017 r. oraz wniosek PIT-16.

Co należy przygotować?

Do wysłania powyższych deklaracji podatkowych oraz wniosku PIT-16 trzeba posiadać dostęp do Internetu i przygotować dane takie jak:

  • PESEL,
  • NIP (jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą lub jesteś zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług/podlegasz zarejestrowaniu jako podatnik tego podatku, lub jesteś płatnikiem podatków, lub jesteś płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne/ zdrowotne za zatrudnionego pracownika),
  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu rocznym za 2016 r.

Zabezpieczają one autentyczność składanej deklaracji.

 Od 2012 r. osoba fizyczna, która:

  • nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (lub nie podlega zarejestrowaniu jako podatnik tego podatku),
  • nie jest płatnikiem podatków,
  • nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za zatrudnionego pracownika

- dla celów podatkowych posługuje się identyfikatorem podatkowym PESEL.

W przypadku zaś spełnienia co najmniej jednego z wyżej wymienionych warunków jako identyfikator podatkowy podatnik podaje swój numer NIP.

Porady prawne

Jak dokonać rozliczenia?

 Dalej wystarczy 5 kroków - należy: 

  1. wejść na stronę www.portalpodatkowy.mf.gov.pl (zakładka "e-Deklaracje"), pobrać i zainstalować z sekcji "Do pobrania" aplikację e-Deklaracje Desktop lub wtyczkę (plug-in),
  2. wypełnić odpowiedni formularz w aplikacji e-Deklaracje Desktop lub pobrać formularz ze strony www.portalpodatkowy.mf.gov.pl (zakładka "e-Deklaracje"), sekcja "Formularze", a następnie wypełnić,
  3. podpisać go, wpisując kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu rocznym za 2016 r.,
  4. wysłać dokument,
  5. pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). UPO jest dowodem traktowanym na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia PIT-u w urzędzie skarbowym.

Co ważne, zeznania PIT-36 i PIT-37 można wysłać drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego: 

  • indywidualnie,
  • wspólnie z małżonkiem,
  • w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Rozliczenie wspólnie z małżonkiem 

 Możliwe jest także złożenie przez Internet zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37, PIT-36 wspólnie z małżonkiem (bez wymogu złożenia przez drugiego z małżonków pełnomocnictwa — UPL-1).

Jak złożyć korektę deklaracji?

 Ponadto bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego można złożyć korektę deklaracji: 

  • za 2009 r.: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39,
  • za 2010 r.: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A, PIT-19A, posługując się Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP),
  • za 2011 r., 2012 r., 2013 r. 2014 r., 2015 r., 2016 r. lub 2017 r., : PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A, PIT-19A, posługując się Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP) albo numerem PESEL (zob. uwagi wyżej). 

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie mogą być składane deklaracje autoryzowane przez pełnomocnika.

W przypadku pojawienia się wątpliwości zawsze można skorzystać z instrukcji wypełniania zeznań "krok po kroku” zamieszczonej na stronie www.portalpodatkowy.mf.gov.pl (zakładka e-Deklaracje).

System e-Deklaracje jest bezpieczny i całkowicie darmowy, a zeznanie podatnika zostanie przesłane bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nalezy jednak pamiętać, że gwarancję bezpieczeństwa dają tylko te formularze, które zostały pobrane ze strony: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl. 

Jakie są korzyści wynikające ze złożenia deklaracji w formie elektronicznej?

 W 2017 roku tak złożyło zeznania ponad 10 milionów podatników. Korzyści wynikające ze złożenia deklaracji w formie elektronicznej, według resortu finansów, to:

  • oszczędność czasu,
  • niższe koszty złożenia deklaracji podatkowej,
  • łatwość wypełnienia,
  • bezpieczeństwo przesyłanych danych,
  • gwarancja poprawności składanej deklaracji,
  • szybszy zwrot nadpłaty,
  • ochrona środowiska,
  • otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji bez wychodzenia z domu.

 

Podstawa prawna: 

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa wraz z aktami wykonawczymi;
  • ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, ze zm.);
  • ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika