Kto może świadczyć usługi ochrony osób i mienia?
Jak ubiegać się, rozszerzyć lub zmienić koncesję w zakresie regulowanym ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia?
Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, określającej zakres i formę jej prowadzenia (wg art. 15 ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia).
Ochrona osób i mienia realizowana jest w formie bezpośredniej ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego (wg art. 3 ustawy o ochronie osób i mienia).
PostÄ™powanie administracyjne o udzielenie koncesji trwa (stosownie do przepisów Kodeksu postÄ™powania administracyjnego) – okoÅ‚o 2 miesiÄ™cy od daty zÅ‚ożenia poprawnie wypeÅ‚nionego wniosku (wraz z wymaganymi zaÅ‚Ä…cznikami).
Do terminów załatwienia sprawy, przewidzianych w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.) nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 K.p.a.).
W przypadku zaistniałej przeszkody uniemożliwiającej usunięcie braków formalnych w terminie dłuższym niż 7 dni, strona może wystąpić o zawieszenie postępowania administracyjnego, co wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w kodeksie.
Wniosek o zawieszenie postÄ™powania, jak też o podjÄ™cie zawieszonego postÄ™powania nie podlega opÅ‚acie skarbowej (wg art. 98 § 1 oraz art. 103 K.p.a.).
KoncesjÄ™ wydaje siÄ™ na wniosek przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… fizycznÄ… (wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o DziaÅ‚alnoÅ›ci Gospodarczej – CEIDG) lub przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, zarejestrowanego w Rejestrze PrzedsiÄ™biorców Krajowego Rejestru SÄ…dowego (KRS).
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję powinien wskazać w przedmiocie działalności Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) następujące podklasy:
- 80.10.Z i 80.20.Z – dotyczy usÅ‚ug ochrony osób i mienia realizowanych w formie bezpoÅ›redniej ochrony fizycznej;
- 80.20.Z – dotyczy usÅ‚ug ochrony osób i mienia realizowanych w formie zabezpieczenia technicznego.
Wniosek o udzielenie bądź zmianę koncesji określa wzór formularza, który został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r.
w sprawie wzoru wniosku o udzielenie lub zmianÄ™ koncesji na wykonywanie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1217) – (zob. na koÅ„cu).
Koncesję wydaje się na wniosek przedsiębiorcy będącego:
- osobą fizyczną, jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
- osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, jeżeli na listÄ™ kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego jest wpisana co najmniej jedna osoba bÄ™dÄ…ca wspólnikiem spółki jawnej lub komandytowej, czÅ‚onkiem organu zarzÄ…dzajÄ…cego, prokurentem lub peÅ‚nomocnikiem ustanowionym przez przedsiÄ™biorcÄ™ do kierowania dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… okreÅ›lonÄ… w koncesji, a pozostaÅ‚e osoby uprawnione do reprezentacji przedsiÄ™biorcy nie byÅ‚y karane za przestÄ™pstwo umyÅ›lne lub umyÅ›lne przestÄ™pstwo skarbowe.
Obywatele paÅ„stw czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej (UE), paÅ„stw czÅ‚onkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz obywatele paÅ„stw niebÄ™dÄ…cych stronami umowy o EOG, którzy mogÄ… korzystać ze swobody przedsiÄ™biorczoÅ›ci na podstawie umów zawartych przez te paÅ„stwa ze WspólnotÄ… EuropejskÄ… i jej paÅ„stwami czÅ‚onkowskimi, podejmujÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… na terytorium RP, podlegajÄ… przepisom prawa polskiego i majÄ… takie same prawa i obowiÄ…zki, jak przedsiÄ™biorcy polscy.
Wniosek o udzielenie koncesji powinien zawierać:
- firmę przedsiębiorcy (zgodną z wpisem do CEIDG lub KRS), oznaczenie jego siedziby i adresu lub adresu zamieszkania - (w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną za adres jego siedziby uznaje się adres jego zamieszkania);
- numer w rejestrze przedsiębiorców w KRS albo informację o wpisie do CEIDG oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- określenie zakresu i formy (form) wykonywanej działalności gospodarczej objętej koncesją;
- datÄ™ rozpoczÄ™cia wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej objÄ™tej koncesjÄ… – (wpisana data rozpoczÄ™cia wykonywania koncesjonowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej nie może być datÄ… wczeÅ›niejszÄ… niż data wydania koncesji – należy zatem pamiÄ™tać, że postÄ™powanie o udzielenie koncesji trwa okoÅ‚o 2 miesiÄ™cy (lub dÅ‚użej) - lub zaznaczyć „data dorÄ™czenia koncesji”);
- adresy miejsc wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem, w tym przechowywania dokumentacji, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ochronie osób i mienia;
- dane przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, osób uprawnionych lub wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania przedsiębiorcy, prokurentów oraz pełnomocnika ustanowionego w celu kierowania działalnością określoną w koncesji;
- informacje o posiadanych koncesjach, zezwoleniach lub wpisach do rejestru działalności regulowanej.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza dokumenty w formie oryginału, poświadczonej kopii bądź poświadczonego tłumaczenia.
Zamiast oryginaÅ‚u dokumentu strona może zÅ‚ożyć odpis dokumentu, jeÅ›li jego zgodność z oryginaÅ‚em zostaÅ‚a poÅ›wiadczona przez organ który go wydaÅ‚, notariusza albo przez wystÄ™pujÄ…cego w sprawie peÅ‚nomocnika strony bÄ™dÄ…cego adwokatem lub radcÄ… prawnym (wg art. 76a § 1 i 2 K.p.a.).
Jakie dokumenty są konieczne w postępowniu o udzielenie koncesji?
Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć:
- 1. zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego,
- 2. oświadczenie o niekaralności:
- przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną (zob. tabelę niżej).
- przedsiÄ™biorcy, bÄ™dÄ…cego osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ… (zob. niżej).
- oświadczenia osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 6 ustawy o ochronie osób i mienia (zob. dalej; np.: wspólników spółki jawnej, członków zarządu oraz prokurentów i pełnomocników ustanowionych do kierowania działalnością określoną w koncesji), w tym oświadczenia o niekaralności obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz obywateli państw niebędących stronami umowy o EOG, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi - zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 ustawy o ochronie osób i mienia;
- poświadczone tłumaczenie zaświadczenia o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób innych niż wymienione w pkt. 2;
- oryginał dowodu opłaty skarbowej - za wydanie lub zmianę koncesji (zob. tabelę niżej).
- oryginał pełnomocnictwa lub poświadczoną jego kopię - w przypadku ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy przed organem koncesyjnym wraz z dowodem wniesionej opłaty skarbowej (zob. tabelę niżej).
W przypadku ustanowienia peÅ‚nomocnika do reprezentowania przedsiÄ™biorcy przed organem koncesyjnym, korespondencja w sprawie bÄ™dzie dorÄ™czana wyÅ‚Ä…cznie peÅ‚nomocnikowi (wg art. 40 § 2 K.p.a.).
Wnioskodawca zarówno w przypadku ubiegania się o udzielenie koncesji, jak i wnoszący o zmianę danych w niej zawartych, ma obowiązek dołączenia do wniosku tylko tych dokumentów, o których mowa w art. 17 ustawy o ochronie osób i mienia. Tym samym zbędne jest dołączanie innych dokumentów, np.: aktu notarialnego, umowy najmu nieruchomości, wydruku z CEIDG, odpisu KRS, uchwały, zapytania o udzielenie informacji o osobie lub o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.
Oplata skarbowa
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie koncesji, zmianę jej zakresu itd., zaświadczenia, złożenia pełnomocnictwa do sprawy lub dokonania innych czynności urzędowych podlegających opłacie skarbowej. Opłatę skarbową za dokonanie ww. czynności urzędowych należy wnieść na podany poniżej numer rachunku bankowego:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Dzielnicy Mokotów, Wydział Budżetowo-Księgowy
02-517 Warszawa, ul. Rakowiecka 25/27
Bank Handlowy w Warszawie S.A.
18 1030 1508 0000 0005 5002 3113
lub w kasie Urzędu Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.
Do wniosku należy dołączyć oryginał dowodu uiszczenia należnej opłaty skarbowej.
Wysokość opłaty:
1. |
Udzielenie koncesji lub jej rozszerzenie o kolejny rodzaj działalności |
616 zł |
2. |
Decyzja dotycząca przedłużenia terminu ważności koncesji |
50% stawki jak |
3. |
Inna decyzja, do której mają zastosowanie przepisy K.p.a. (dot. zmiany danych zawartych w koncesji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 1a, 2 i 4 ustawy o ochronie osób i mienia, np. zmiana reprezentacji przedsiębiorcy, zmiana adresu siedziby przedsiębiorcy). |
10 zł |
4. |
Promesa |
98 zł |
5. |
Zaświadczenie |
17 zł |
6. |
Duplikat |
24 zł |
7. |
Pełnomocnictwo do reprezentowania przedsiębiorcy przed organem koncesyjnym |
17 zł |
W przypadku nieuiszczenia opÅ‚aty skarbowej w wyznaczonym terminie wniosek podlega zwrotowi (wg art. 261 § 1 i 2 K.p.a.).
Jakie obowiązki informacyjne wobec organu koncesyjnego ciążą na przedsiebiorcy?
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia (zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia) jest obowiązany:
- powiadomić organ koncesyjny o podjęciu, zawieszeniu i trwałym zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej; (art. 19 ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia)
- zgłaszać organowi koncesyjnemu zmiany danych, w terminie 14 dni od dnia ich powstania, dotyczących:
- firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu albo adresu zamieszkania;
- numeru w rejestrze przedsiębiorców w KRS albo informacji o wpisie do CEIDG oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
- imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
- adresu miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
W przypadku zmiany danych wymienionych w ww. pkt. 2 lit. a, b i d należy złożyć tylko wypełniony formularz wniosku oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Zmiana danych w pkt. 2 lit. c wymaga zÅ‚ożenia - nie tylko wypeÅ‚nionego formularza wniosku i dowodu opÅ‚aty skarbowej, lecz również zaÅ‚Ä…czenia oÅ›wiadczenia o niekaralnoÅ›ci nowo powoÅ‚anych osób (zob. dalej) oraz oryginałów, poÅ›wiadczonych kopii lub poÅ›wiadczonych tÅ‚umaczeÅ„ wymaganych dokumentów – zob. art. 17 ustawy o ochronie osób i mienia.
Natomiast wniosek o rozszerzenie zakresu koncesji o dodatkową formę działalności oraz przedłużenie terminu jej ważności powinien być złożony na tych samych zasadach, jak przy udzieleniu koncesji wraz z dowodem wniesienia należnej opłaty skarbowej.
Obowiązkowe ubezpieczenie OC przedsiębiorcy
Zgodnie z art. 21a ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia jest obowiązany do spełnienia obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z ochroną osób i mienia. Szczegółowy zakres ubezpieczenia, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1550).
Jeśli przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z ochroną osób i mienia organ koncesyjny, działając na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie osób i mienia, cofa udzieloną przedsiębiorcy koncesję.
Dane kontaktowe
Adres do korespondencji:
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
DEPARTAMENT ZEZWOLEŃ I KONCESJI
02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5
Biuro podawcze Ministerstwa - wejście od ul. Rakowieckiej 2a - czynne: poniedziałek- piątek 8:00- 16:00.
Do pobrania:
- wzór wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia;
- wzór oświadczenia o niekaralności (osoba fizyczna);
- wzór oświadczenia o niekaralności (osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą).
Wykaz wybranych rozporządzeń dotyczących wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia:
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1550);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej
w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1217) - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy (Dz.U. poz. 1628);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony (Dz.U. poz. 1630);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie dokumentowania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz. U. poz. 1739).
Zmiana rozporządzenia w sprawie legitymacji pracowników ochrony
Dnia 1 lipca 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony. Wprowadziło ono następujące zmiany:
- blankiety legitymacji pracowników ochrony zawierają informację, że pieczęć podmiotu wystawiającego dokument nie jest elementem obligatoryjnym; podmiot wystawiający legitymację może, lecz nie musi umieszczać na legitymacji swojej pieczęci;
- wskazano, że w przypadku utraty przez pracownika ochrony legitymacji pracownika ochrony fizycznej, legitymacji kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub legitymacji kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego przedsiÄ™biorca powinien wydać pracownikowi ochrony nowÄ… legitymacjÄ™ – § 4 rozporzÄ…dzenia.
- w ewidencji wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji dodano pozycje: „data wystawienia legitymacji”, „data zniszczenia zwróconej legitymacji” – § 6 ust. 2 pkt 6 i 10 rozporzÄ…dzenia;
- określono, iż ewidencja wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. W ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej należy stosować rozwiązania techniczne odpowiednie do ilości danych, które zapewniają właściwą rejestrację i przechowywanie dokumentacji, jej używalność
i wiarygodność, co najmniej do upływu okresu przechowywania. W przypadku ewidencji prowadzonej w formie papierowej strony ewidencji powinny być kolejno numerowane
i stanowić uporzÄ…dkowanÄ… caÅ‚ość – § 7 rozporzÄ…dzenia.
W zwiÄ…zku pytaniami dotyczÄ…cymi legitymacji wydanych przed 2017 r., Departament ZwoleÅ„ i Koncesji MSWiA wyjaÅ›niÅ‚, że legitymacje pracowników ochrony wydane w okresie 2014-2016 zachowujÄ… ważność, a ich wymiana wymagana jest w przypadkach okreÅ›lonych w § 5 ust. 1 ww. rozporzÄ…dzenia, czyli gdy zamianie ulegÅ‚y:
- imiÄ™ lub nazwisko pracownika ochrony;
- wizerunek twarzy pracownika ochrony;
- oznaczenie przedsiębiorcy wydającego legitymację, w tym jego firma, siedziba i adres, numer telefonu lub numer koncesji.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1432, z późn. zm.);
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1827, z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony (Dz.U. z 2017 r. poz. 1307).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?