Kto może świadczyć usługi ochrony osób i mienia?

Jak ubiegać się, rozszerzyć lub zmienić koncesję w zakresie regulowanym ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia?

Wykonywanie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji, okreÅ›lajÄ…cej zakres i formÄ™ jej prowadzenia (wg art. 15 ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia).

Ochrona osób i mienia realizowana jest w formie bezpoÅ›redniej ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego (wg art. 3 ustawy o ochronie osób i mienia).

PostÄ™powanie administracyjne o udzielenie koncesji trwa (stosownie do przepisów Kodeksu postÄ™powania administracyjnego) – okoÅ‚o 2 miesiÄ™cy od daty zÅ‚ożenia poprawnie wypeÅ‚nionego wniosku (wraz z wymaganymi zaÅ‚Ä…cznikami).

Do terminów załatwienia sprawy, przewidzianych w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.) nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 K.p.a.).

W przypadku zaistniaÅ‚ej przeszkody uniemożliwiajÄ…cej usuniÄ™cie braków formalnych w terminie dÅ‚uższym niż 7 dni, strona może wystÄ…pić o zawieszenie postÄ™powania administracyjnego, co wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w kodeksie.

Wniosek o zawieszenie postÄ™powania, jak też o podjÄ™cie zawieszonego postÄ™powania nie podlega opÅ‚acie skarbowej (wg art. 98 § 1 oraz art. 103 K.p.a.).

KoncesjÄ™ wydaje siÄ™ na wniosek przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… fizycznÄ… (wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o DziaÅ‚alnoÅ›ci Gospodarczej – CEIDG) lub przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, zarejestrowanego w Rejestrze PrzedsiÄ™biorców Krajowego Rejestru SÄ…dowego (KRS).

Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję powinien wskazać w przedmiocie działalności Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) następujące podklasy:

  • 80.10.Z i 80.20.Z – dotyczy usÅ‚ug ochrony osób i mienia realizowanych w formie bezpoÅ›redniej ochrony fizycznej;
  • 80.20.Z – dotyczy usÅ‚ug ochrony osób i mienia realizowanych w formie zabezpieczenia technicznego.

Wniosek o udzielenie bądź zmianę koncesji określa wzór formularza, który został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r.
w sprawie wzoru wniosku o udzielenie lub zmianÄ™ koncesji na wykonywanie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1217) – (zob. na koÅ„cu).

Koncesję wydaje się na wniosek przedsiębiorcy będącego:

  1. osobą fizyczną, jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
  2. osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, jeżeli na listÄ™ kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego jest wpisana co najmniej jedna osoba bÄ™dÄ…ca wspólnikiem spółki jawnej lub komandytowej, czÅ‚onkiem organu zarzÄ…dzajÄ…cego, prokurentem lub peÅ‚nomocnikiem ustanowionym przez przedsiÄ™biorcÄ™ do kierowania dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… okreÅ›lonÄ… w koncesji, a pozostaÅ‚e osoby uprawnione do reprezentacji przedsiÄ™biorcy nie byÅ‚y karane za przestÄ™pstwo umyÅ›lne lub umyÅ›lne przestÄ™pstwo skarbowe.

Obywatele paÅ„stw czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej (UE), paÅ„stw czÅ‚onkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz obywatele paÅ„stw niebÄ™dÄ…cych stronami umowy o EOG, którzy mogÄ… korzystać ze swobody przedsiÄ™biorczoÅ›ci na podstawie umów zawartych przez te paÅ„stwa ze WspólnotÄ… EuropejskÄ… i jej paÅ„stwami czÅ‚onkowskimi, podejmujÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… na terytorium RP, podlegajÄ… przepisom prawa polskiego i majÄ… takie same prawa i obowiÄ…zki, jak przedsiÄ™biorcy polscy.

Wniosek o udzielenie koncesji powinien zawierać:

  1. firmę przedsiębiorcy (zgodną z wpisem do CEIDG lub KRS), oznaczenie jego siedziby i adresu lub adresu zamieszkania - (w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną za adres jego siedziby uznaje się adres jego zamieszkania);
  2. numer w rejestrze przedsiębiorców w KRS albo informację o wpisie do CEIDG oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  3. określenie zakresu i formy (form) wykonywanej działalności gospodarczej objętej koncesją;
  4. datÄ™ rozpoczÄ™cia wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej objÄ™tej koncesjÄ… – (wpisana data rozpoczÄ™cia wykonywania koncesjonowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej nie może być datÄ… wczeÅ›niejszÄ… niż data wydania koncesji – należy zatem pamiÄ™tać, że postÄ™powanie o udzielenie koncesji trwa okoÅ‚o 2 miesiÄ™cy (lub dÅ‚użej) - lub zaznaczyć „data dorÄ™czenia koncesji”); 
  5. adresy miejsc wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej objÄ™tej wnioskiem, w tym przechowywania dokumentacji, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ochronie osób i mienia;
  6. dane przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… fizycznÄ…, osób uprawnionych lub wchodzÄ…cych w skÅ‚ad organu uprawnionego do reprezentowania przedsiÄ™biorcy, prokurentów oraz peÅ‚nomocnika  ustanowionego w celu kierowania dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… okreÅ›lonÄ… w koncesji;
  7. informacje o posiadanych koncesjach, zezwoleniach lub wpisach do rejestru działalności regulowanej.

Do wniosku przedsiębiorca dołącza dokumenty w formie oryginału, poświadczonej kopii bądź poświadczonego tłumaczenia.

Zamiast oryginaÅ‚u dokumentu strona może zÅ‚ożyć odpis dokumentu, jeÅ›li jego zgodność z oryginaÅ‚em zostaÅ‚a poÅ›wiadczona przez organ który go wydaÅ‚, notariusza albo przez wystÄ™pujÄ…cego w sprawie peÅ‚nomocnika strony bÄ™dÄ…cego adwokatem lub radcÄ… prawnym (wg art. 76a § 1 i 2 K.p.a.).

Jakie dokumenty są konieczne w postępowniu o udzielenie koncesji?

Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć:

  1. 1. zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego,
  2. 2. oświadczenie o niekaralności:
    1. przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cego osobÄ… fizycznÄ… (zob. tabelÄ™ niżej).
    2. przedsiÄ™biorcy, bÄ™dÄ…cego osobÄ… prawnÄ… lub jednostkÄ… organizacyjnÄ… niebÄ™dÄ…cÄ… osobÄ… prawnÄ…, której odrÄ™bna ustawa przyznaje zdolność prawnÄ… – wykonujÄ…cÄ… we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ… (zob. niżej).
    3. oÅ›wiadczenia osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 6 ustawy o ochronie osób i mienia (zob. dalej; np.: wspólników spółki jawnej, czÅ‚onków zarzÄ…du oraz prokurentów i peÅ‚nomocników ustanowionych do kierowania dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… okreÅ›lonÄ… w koncesji), w tym oÅ›wiadczenia o niekaralnoÅ›ci obywateli paÅ„stw czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej, paÅ„stw czÅ‚onkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz obywateli paÅ„stw niebÄ™dÄ…cych stronami umowy o EOG, które mogÄ… korzystać ze swobody przedsiÄ™biorczoÅ›ci na podstawie umów zawartych przez te paÅ„stwa ze WspólnotÄ… EuropejskÄ… i jej paÅ„stwami czÅ‚onkowskimi - zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 ustawy o ochronie osób i mienia;
  3. poświadczone tłumaczenie zaświadczenia o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób innych niż wymienione w pkt. 2;
  4. oryginaÅ‚ dowodu opÅ‚aty skarbowej - za wydanie lub zmianÄ™ koncesji (zob. tabelÄ™ niżej).
  5. oryginaÅ‚ peÅ‚nomocnictwa lub poÅ›wiadczonÄ… jego kopiÄ™ - w przypadku ustanowienia peÅ‚nomocnika do reprezentowania przedsiÄ™biorcy przed organem koncesyjnym wraz z dowodem wniesionej opÅ‚aty skarbowej (zob. tabelÄ™ niżej).

W przypadku ustanowienia peÅ‚nomocnika do reprezentowania przedsiÄ™biorcy przed organem koncesyjnym, korespondencja w sprawie bÄ™dzie dorÄ™czana wyÅ‚Ä…cznie peÅ‚nomocnikowi (wg art. 40 § 2 K.p.a.).

Wnioskodawca zarówno w przypadku ubiegania siÄ™ o udzielenie koncesji, jak i wnoszÄ…cy o zmianÄ™ danych w niej zawartych, ma obowiÄ…zek doÅ‚Ä…czenia do wniosku tylko tych dokumentów, o których mowa w art. 17 ustawy o ochronie osób i mienia. Tym samym zbÄ™dne jest doÅ‚Ä…czanie innych dokumentów, np.: aktu notarialnego, umowy najmu nieruchomoÅ›ci, wydruku z CEIDG, odpisu KRS, uchwaÅ‚y, zapytania o udzielenie informacji o osobie lub o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

Oplata skarbowa

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy  z dnia 16 listopada 2006 r. o opÅ‚acie skarbowej obowiÄ…zek zapÅ‚aty opÅ‚aty skarbowej powstaje z chwilÄ… zÅ‚ożenia wniosku o wydanie koncesji, zmianÄ™ jej zakresu itd., zaÅ›wiadczenia, zÅ‚ożenia peÅ‚nomocnictwa do sprawy lub dokonania innych czynnoÅ›ci urzÄ™dowych podlegajÄ…cych opÅ‚acie skarbowej. OpÅ‚atÄ™ skarbowÄ… za dokonanie ww. czynnoÅ›ci urzÄ™dowych należy wnieść na podany poniżej numer rachunku bankowego:

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Dzielnicy Mokotów, Wydział Budżetowo-Księgowy

02-517 Warszawa, ul. Rakowiecka 25/27

Bank Handlowy w Warszawie S.A.

18 1030 1508 0000 0005 5002 3113

lub w kasie Urzędu Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.

Do wniosku należy dołączyć oryginał dowodu uiszczenia należnej opłaty skarbowej.

Wysokość opłaty:

1.

Udzielenie koncesji lub jej rozszerzenie o kolejny rodzaj działalności

616 zł

2.

Decyzja dotycząca przedłużenia terminu ważności koncesji
Decyzja  dotyczÄ…ca rozszerzenia koncesji o kolejnÄ… formÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci

 50% stawki jak
 za koncesjÄ™

3.

Inna decyzja, do której majÄ… zastosowanie przepisy K.p.a. (dot. zmiany danych zawartych w koncesji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 1a, 2 i 4 ustawy o ochronie osób i mienia, np. zmiana reprezentacji przedsiÄ™biorcy, zmiana adresu siedziby przedsiÄ™biorcy).

10 zł

4.

Promesa

98 zł

5.

Zaświadczenie

17 zł

6.

Duplikat

24 zł

7.

Pełnomocnictwo do reprezentowania przedsiębiorcy przed organem koncesyjnym

17 zł

W przypadku nieuiszczenia opÅ‚aty skarbowej w wyznaczonym terminie wniosek podlega zwrotowi (wg art. 261 § 1 i 2 K.p.a.).

Jakie obowiÄ…zki informacyjne wobec organu koncesyjnego ciążą na przedsiebiorcy?

PrzedsiÄ™biorca wykonujÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia (zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia) jest obowiÄ…zany:

  1. powiadomić organ koncesyjny o podjÄ™ciu, zawieszeniu i trwaÅ‚ym zaprzestaniu wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej; (art. 19 ust. 1  ustawy o ochronie osób i mienia)
  2. zgÅ‚aszać organowi koncesyjnemu zmiany danych, w terminie 14 dni od dnia ich powstania, dotyczÄ…cych:
    1. firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu albo adresu zamieszkania;
    2. numeru w rejestrze przedsiębiorców w KRS albo informacji o wpisie do CEIDG oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
    3. imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
    4. adresu miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

W przypadku zmiany danych wymienionych w ww. pkt. 2 lit. a, b i d należy złożyć tylko wypełniony formularz wniosku oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Zmiana danych w pkt. 2 lit. c wymaga zÅ‚ożenia - nie tylko wypeÅ‚nionego formularza wniosku i dowodu opÅ‚aty skarbowej, lecz również zaÅ‚Ä…czenia oÅ›wiadczenia o niekaralnoÅ›ci nowo powoÅ‚anych osób (zob. dalej) oraz oryginałów, poÅ›wiadczonych kopii lub poÅ›wiadczonych tÅ‚umaczeÅ„ wymaganych dokumentów – zob. art. 17 ustawy o ochronie osób i mienia.

Natomiast wniosek o rozszerzenie zakresu koncesji o dodatkową formę działalności oraz przedłużenie terminu jej ważności powinien być złożony na tych samych zasadach, jak przy udzieleniu koncesji wraz z dowodem wniesienia należnej opłaty skarbowej.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC przedsiębiorcy

Zgodnie z art. 21a ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia przedsiÄ™biorca wykonujÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia jest obowiÄ…zany do speÅ‚nienia obowiÄ…zku ubezpieczenia odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej za szkody wyrzÄ…dzone w zwiÄ…zku z ochronÄ… osób i mienia. Szczegółowy zakres ubezpieczenia, termin powstania obowiÄ…zku ubezpieczenia oraz minimalnÄ… sumÄ™ gwarancyjnÄ… okreÅ›la rozporzÄ…dzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie obowiÄ…zkowego ubezpieczenia odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej przedsiÄ™biorcy wykonujÄ…cego dziaÅ‚alność gospodarczÄ… w zakresie usÅ‚ug ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1550).

JeÅ›li przedsiÄ™biorca nie zawarÅ‚ umowy ubezpieczenia odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej za szkody wyrzÄ…dzone w zwiÄ…zku z ochronÄ… osób i mienia organ koncesyjny, dziaÅ‚ajÄ…c na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie osób i mienia, cofa udzielonÄ…  przedsiÄ™biorcy koncesjÄ™.

Dane kontaktowe

Adres do korespondencji:

MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

DEPARTAMENT ZEZWOLEŃ I KONCESJI

02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5

Biuro podawcze Ministerstwa - wejście od ul. Rakowieckiej 2a - czynne: poniedziałek- piątek 8:00- 16:00.

 

Do pobrania:

Wykaz wybranych rozporządzeń dotyczących wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia:

  1. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1550);
  2. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej
    w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. poz. 1217)
  3. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy (Dz.U. poz. 1628);
  4. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony (Dz.U. poz. 1630);
  5. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie dokumentowania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz. U. poz. 1739).

Zmiana rozporządzenia w sprawie legitymacji pracowników ochrony

Dnia 1 lipca 2017 r. weszÅ‚o w życie rozporzÄ…dzenie Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony. WprowadziÅ‚o ono nastÄ™pujÄ…ce zmiany:

  1. blankiety legitymacji pracowników ochrony zawierają informację, że pieczęć podmiotu wystawiającego dokument nie jest elementem obligatoryjnym; podmiot wystawiający legitymację może, lecz nie musi umieszczać na legitymacji swojej pieczęci;
  2. wskazano, że w przypadku utraty przez pracownika ochrony legitymacji pracownika ochrony fizycznej, legitymacji kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub legitymacji kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego przedsiÄ™biorca powinien wydać pracownikowi ochrony nowÄ… legitymacjÄ™ – § 4 rozporzÄ…dzenia.
  3. w ewidencji wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji dodano pozycje: „data wystawienia legitymacji”, „data zniszczenia zwróconej legitymacji” – § 6 ust. 2 pkt 6 i 10 rozporzÄ…dzenia;
  4. okreÅ›lono, iż ewidencja wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. W ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej  należy stosować rozwiÄ…zania techniczne odpowiednie do iloÅ›ci danych, które zapewniajÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… rejestracjÄ™ i przechowywanie dokumentacji, jej używalność
    i wiarygodność, co najmniej do upływu okresu przechowywania. W przypadku ewidencji prowadzonej w formie papierowej strony ewidencji powinny być kolejno numerowane
    i stanowić uporzÄ…dkowanÄ… caÅ‚ość – § 7 rozporzÄ…dzenia.

W zwiÄ…zku pytaniami dotyczÄ…cymi legitymacji wydanych przed 2017 r., Departament ZwoleÅ„ i Koncesji MSWiA wyjaÅ›niÅ‚, że legitymacje pracowników ochrony wydane w okresie 2014-2016 zachowujÄ… ważność, a ich wymiana wymagana jest w przypadkach okreÅ›lonych w § 5 ust. 1 ww. rozporzÄ…dzenia, czyli gdy zamianie ulegÅ‚y:

  • imiÄ™ lub nazwisko pracownika ochrony;
  • wizerunek twarzy pracownika ochrony;
  • oznaczenie przedsiÄ™biorcy wydajÄ…cego legitymacjÄ™, w tym jego firma, siedziba i adres, numer telefonu lub numer koncesji.
  

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1432, z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opÅ‚acie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1827, z późn. zm.);
  • rozporzÄ…dzenie Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony (Dz.U. z 2017 r. poz. 1307).

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika