Nauka zdalna i hybrydowa dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Zmiany w funkcjonowaniu szkół od poniedziałku 19 października 2020 r.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczęszczają do szkoły na terenie objętym strefą czerwoną będą mieli lekcje na odległość. Natomiast uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczą się w placówkach objętych strefą żółtą, będą uczyli się w trybie mieszanym (hybrydowym). W obu strefach będą wyjątki, dotyczyć będą m.in. szkół specjalnych, szkół specjalnych w zespołach, internatów, szkół i placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym – w zakresie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zmiany w funkcjonowaniu szkół ponadpodstawowych, placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym będą obowiązywały od poniedziałku, 19 października 2020 r. do czasu obowiązywania strefy żółtej i czerwonej na danym terenie.
Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych w strefie czerwonej
Od poniedziałku, 19 października br. uczniowie ze szkół ponadpodstawowych przejdą na tryb kształcenia na odległość.
Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych w strefie żółtej
Od poniedziałku, 19 października br. wszyscy uczniowie ze szkół ponadpodstawowych przejdą na system mieszany (hybrydowy), w trybie ok. 50 proc./50 proc. Oznacza to, że co najmniej połowa uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarnie w szkole, a pozostali zdalnie. Zadaniem dyrektora szkoły będzie wdrożenie odpowiednich procedur wprowadzających oraz poinformowanie całej społeczności szkolnej o przyjętym systemie kształcenia hybrydowego.
Wyjątki zarówno w strefie żółtej jak i w czerwonej
Nauczanie stacjonarne pozostaje w szkołach ponadpodstawowych w następujących placówkach: specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, szkołach specjalnych samodzielnych lub funkcjonujących w zespołach. W szkołach tych młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym.
Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor będzie zobowiązany do zorganizowania im nauczania stacjonarnego lub zdalnego w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).
W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne w strefie żółtej i czerwonej będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców. Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego albo wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie – o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.
Ograniczeniem nie będą także objęci młodociani pracownicy będący uczniami branżowej szkoły I stopnia w zakresie zajęć praktycznych u pracodawców. Będą oni realizować zajęcia praktyczne o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu.
Ograniczeniem nie będą także objęte internaty, w których przebywają uczniowie, w tym z zagranicy.
Kształcenie na odległość w szkołach ponadpodstawowych oraz placówkach prowadzących kształcenie zawodowe lub ustawiczne
W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół ponadpodstawowych i placówek w strefie żółtej będzie realizowana nauka w formie mieszanej (hybrydowej) a w strefie czerwonej nauka będzie realizowana na odległość.
Za organizację kształcenia odpowiada dyrektor szkoły / placówki. Jest on zobowiązany do tego, aby ustalić sposób nauki. Ma również obowiązek powiadomić rodziców i uczniów jak będzie zorganizowane kształcenie.
Nauczyciele powinni zweryfikować program nauczania tak, aby dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
Co zmienia się w funkcjonowaniu szkół od 19 października 2020 r.?
Szkoły ponadpodstawowe – w zależności od tego, na jakim znajdują się terenie – będą funkcjonowały albo zdalnie, albo w systemie mieszanym (hybrydowym). Przedszkola i szkoły podstawowe będą funkcjonowały tak jak dotychczas, chyba że w danej szkole czy przedszkolu decyzją sanepidu forma nauki zostanie czasowo zmieniona.
Na czym polegają zmiany w pracy szkół ponadpodstawowych od 19 października 2020 r.?
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy chodzą do szkoły na terenie objętym strefą czerwoną, będą mieli lekcje na odległość. Natomiast uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczą się w placówkach objętych strefą żółtą, będą uczyli się w trybie mieszanym (hybrydowym). W obu strefach będą również wyjątki.
Czy są wyjątki w funkcjonowaniu szkół ponadpodstawowych od 19 października 2020 r.?
Stacjonarnie będą pracowały: MOW-y, MOS-y, SOSW-y, a także szkoły specjalne.
Dla ucznia, który ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe, nie może uczyć się zdalnie w domu, dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować lekcje stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów dostępnych w szkole).
W szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców.
Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła zajęcia te prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Praktyki zawodowe w strefie czerwonej będą realizowane stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego bądź wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie, o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.
Młodociani pracownicy, uczniowie branżowej szkoły I stopnia, mogą odbywać zajęcia praktyczne u pracodawcy, o ile nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu.
Funkcjonować będą internaty, w których mieszkają uczniowie, w tym uczniowie z zagranicy.
Do kiedy szkoły ponadpodstawowe będą działały w zmienionym trybie?
Nauczanie zdalne lub mieszane (hybrydowe) będzie obowiązywało do czasu, w którym dany region będzie w strefie żółtej lub czerwonej.
Kto zdecyduje, które klasy szkoły ponadpodstawowej będą miały lekcje w domu, a które w klasie?
Dyrektor szkoły podejmie decyzję i poinformuje uczniów, które oddziały w danym czasie będą miały lekcje w szkole, a które zdalnie (z domu). Zajęcia powinny być organizowane w systemie rotacyjnym, np. klasa 1A jeden tydzień uczy się w domu, a drugi w szkole.
W jaki sposób będą funkcjonowały szkoły ponadpodstawowe w strefie czerwonej?
Uczniowie będą się uczyli na odległość. Dyrektor szkoły ustali szczegóły dotyczące sposobu kształcenia.
W jaki sposób będą funkcjonowały szkoły ponadpodstawowe w strefie żółtej?
Uczniowie będą mieli lekcje w systemie mieszanym (hybrydowym), w trybie ok. 50 proc./50 proc. Oznacza to, że co najmniej połowa uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarnie w szkole, a pozostali zdalne. Zadaniem dyrektora szkoły jest wdrożenie odpowiednich procedur oraz poinformowanie całej społeczności szkolnej o przyjętym systemie kształcenia hybrydowego.
gov.pl/zdalnelekcje - do korzystania!
Już ponad 1700 lekcji i prawie 7000 odnośników do cyfrowych zasobów dostępnych na stronie gov.pl/zdalnelekcje. Sukcesywnie zamieszane są nowe propozycje materiałów dydaktycznych, z których nauczyciele mogą korzystać podczas zajęć z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Materiały zostały przygotowane przez ekspertów z Państwowego Instytutu Badawczego NASK w uzgodnieniu z nauczycielami oraz metodykami jednostek podległych Ministerstwa Edukacji Narodowej i w porozumieniu z ekspertami Ministerstwa Cyfryzacji.
Zdalne lekcje wsparciem dla nauczycieli i uczniów
Zdalne Lekcje II to kontynuacja projektu, który został uruchomiony na wiosnę, tuż po czasowym zawieszeniu zajęć w szkołach ze względu na epidemię COVID-19. Na zakończenie pierwszej edycji Zdalnych Lekcji serwis zawierający 3,5 tys. propozycji zajęć odwiedziło ponad 2,6 mln osób. Użytkownicy wygenerowali w tym czasie niemal 67 milionów odsłon strony.
Projekt ma na celu wsparcie polskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli pod kątem metodycznym, technologicznym i merytorycznym w nowoczesnym nauczaniu oraz w budowaniu kompetencji cyfrowych.
Dzięki materiałom zamieszczonym w serwisie gov.pl/zdalnelekcje nauczyciele otrzymują pomoc dydaktyczną i merytoryczną stanowiącą inspirację, jak również wsparcie w bieżącej pracy. Uczniowie zaś mają dostęp do interesujących i pomocnych zasobów edukacyjnych, dzięki którym rozwijają umiejętność samokształcenia.
Nowa odsłona serwisu
Od września projekt Zdalne Lekcje jest kontynuowany w nowej odsłonie. Zebrane czteromiesięczne doświadczenia edukacji online oraz analiza potrzeb nauczycieli i uczniów zaowocowały zmianami, które pozwoliły na lepsze dostosowanie zasobów do potrzeb użytkowników.
Aktualnie dostępne są już 1702 propozycje lekcji oraz prawie 7000 odnośników do cyfrowych zasobów. Materiały podzielono na trzy grupy: szkoła podstawowa, liceum i technikum oraz szkoła branżowa. W każdym typie szkoły uwzględniono propozycje zajęć dla klas realizujących zarówno starą, jak i nową podstawę programową. W sumie materiały edukacyjne obejmują 23 klasy, łącznie z zajęciami dla dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne.
Dostępne są również materiały dla technikum i szkoły branżowej II stopnia. Do każdej lekcji dodano więcej linków niż w poprzedniej edycji projektu, a do proponowanych zasobów dopisano również polecenia dla uczniów.
Kolejne materiały będą dodawane w cyklu miesięcznym, w uzgodnieniu z metodykami i ekspertami, tak aby docelowo stworzyły bazę na cały rok. Nauczyciele będą mogli wybrać te zasoby, które im odpowiadają, oraz wykorzystać je w wybranym przez siebie czasie, zgodnie z trybem realizacji zajęć programowych.
Nowa odsłona serwisu gov.pl/zdalnelekcje pozwoli na większą elastyczność zastosowań, natomiast klarowny układ zasobów, umożliwi wykorzystanie materiałów nie tylko w nauce zdalnej i hybrydowej, ale również tradycyjnej.
Wszystkie zdalne lekcje dostępne są pod adresem: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje.
Podstawa prawna:
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?