Nowe zasady korzystania z porad lekarskich
Od 16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?
Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.
Kiedy bezpośrednia wizyta?
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
- nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy;
- cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy;
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej;
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat;
- masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
Kiedy teleporada?
Skorzystasz z teleporady, gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
- potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną;
- potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną;
- potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia;
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?
- zalecenia,
- e-zwolnienie,
- e-receptę,
- e-skierowanie,
-
zlecenie na test na koronawirusa,
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza?
Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
- w miejscu leczenia;
- na stronie internetowej;
- telefonicznie na Twoją prośbę.
Informacja powinna zawierać następujące dane:
- listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty;
- system, przez który lekarze udzielają teleporad;
- sposób ustalenia terminu teleporady;
- sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia;
- sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut);
- możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna;
- instrukcje o:
- sposobie realizacji e-recepty;
- sposobie realizacji e-skierowania;
- sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne;
- sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych;
- możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Termin realizowania pacjent.gov.ply
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada?
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Gdzie do lekarza?
Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkichNFZ znajdziesz aktualne:
- listy poradni POZ, które udzielają teleporad
- wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.
Poszukaj odpowiedniej dla siebie poradni, w której znajdziesz pomoc
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1395);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 1749, 1873 i 2043).
Źródło: pacjent.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?