Nowe dowody osobiste od marca 2015 roku

Do 1 marca na starych zasadach

Nowe dowody osobiste pojawią się dopiero w marcu, bowiem z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku przesunięto termin wejścia w życie nowelizacji przepisów ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Opóźnienie jest związane ze skalą i charakterem przedsięwzięcia, jakim jest wdrożenie Systemu Rejestrów Państwowych w 2479 gminach w Polsce – czytamy na stronie Sejmu Rzeczypospolitej. Oznacza to, że wnioski o nowy dowód osobisty dostępne będą w urzędach dopiero od 1 marca.

Dokument terminowy

Począwszy od 1 marca 2015 roku, a więc od chwili wejścia w życie noweli, dowód osobisty wydawany będzie na 5 lub 10 lat. Ustawodawca, jako zasadę przyjął 10-letni termin ważności. Wyjątkiem jest termin 5-letni, który dotyczy osób, którym dokument taki został wydany przed uzyskaniem pełnoletności, a więc przed ukończeniem 18 r.ż W odniesieniu do osób, które ukończyły 65 r.ż. istnieje możliwość wydania dokumentu na czas nieoznaczony. Jedynym warunkiem, który należy w tym przypadku spełnić, jest zgłoszenie stosownego wniosku do właściwego organu.

Jak złożyć wniosek o dowód

Zmiany, jakie wprowadzono wiążą się nie tylko ze sposobem składania wniosku o wydanie dowodu – od 1 marca będzie można to zrobić także drogą elektroniczną i w dowolnej gminie, ale obejmują przede wszystkim wzór dokumentu. Nie znajdziemy tu informacji o kolorze oczu, wzroście, zniknie także zeskanowany podpis posiadacza dowodu osobistego. Zabraknie także wzmianki o adresie zameldowania. Pojawi się natomiast rubryka poświęcona obywatelstwu.

Do wniosku o wydanie dokumentu koniecznym będzie dołączenie aktualnej fotografii maksymalnie sprzed 6 miesięcy. Dodatkowo zdjęcie będzie musiało spełniać wymagania identyczne do tych, które są stawiane w przypadku paszportów.

Ważne: Jak podkreśla MSW nie ma obowiązku wymiany dowodów wydanych do 1 marca 2015 roku.

nowy dowód osobisty

Nowy dowód gorszy?

Eksperci wskazują na ułomności nowego wzoru dowodu osobistego. I tak bankowcy obawiają się trudności związanych z brakiem informacji o adresie zameldowania. Autorzy projektu bronią się, argumentując, że nie stanowić to będzie żadnego problemu, ponieważ klienci banków będą składać odpowiednie oświadczenia o swoim adresie zameldowania. Banki natomiast będą mogły zweryfikować te informacje korzystając z bazy, identyfikując klienta po numerze PESEL, ewentualnie zobligować taką osobę do uzyskania stosownego zaświadczenia z urzędu miasta lub gminy. Jednakże uzyskanie takiego zapewnienia wiąże się z wniesieniem opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Prokuratorzy wskazują, że w związku ze zmianami ilość dokonanych wyłudzeń i oszustw może gwałtownie wzrosnąć. Narzekają także policjanci oraz kontrolerzy biletów.

System Rejestrów Państwowych

System Rejestrów Państwowych ma służyć ułatwieniu obywatelom i prowadzącym działalność gospodarczą przedstawianie w odpowiednich urzędach właściwych dokumentów. W założeniu w Systemie mają się znaleźć informacje o numerze PESEL, zunifikowany rejestr dowodów osobistych oraz akty dostępne dotychczas tylko w Urzędzie Stanu Cywilnego. Urzędnicy będą mogli dzięki temu sami wyszukać potrzebne dane i dokumenty. W planach jest także zharmonizowanie procedur związanych z obsługą interesantów, dzięki czemu obywatele idąc do urzędu w dowolnym miejscu w kraju nie będą każdorazowo zaskakiwani tokiem postępowania wprowadzanym przez pracujących tam urzędników.

Zmiany wydają się być rewolucyjne, jednak na ich ocenę przyjdzie nam jeszcze poczekać.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika