Prezenty przez internet?

Jeśli kupujemy prezenty przez internet, można je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na się je swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. UOKiK przypomniał podstawowe zasady e-zakupów.

E-zakupy coraz bardziej popularne

Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu, a wybór jest bardzo szeroki.

Podstawowe zasadach świątecznych zakupów według UOKiK 

Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Wystrzegajmy się stroni internetowych oferujących markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze warto sprawdzić, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.

Jedną z okazji do oszczędzenia jest darmowa dostawa, gdy sklep nie nalicza kosztów dostarczenia produktów. Ma jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić, korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep w danym dniu nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.

Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były dodane.

Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.

Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.

Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.  

Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.

Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak najszybciej. Zgodnie z prawem, reklamacja przysługuje ci w ciągu 2 lat od daty wydania towaru.

 

Źródło: www.uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika