Terminy załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym
Jakie są terminy do załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym?
Dla zabezpieczenia podatnika przed skutkami przewlekłości postępowania ustawodawca wprowadził maksymalne terminy do załatwienia sprawy przez organ podatkowy (czyli np. naczelnika urzędu skarbowego czy wójta gminy - zależnie m.in. od rodzaju podatku). Podstawowe terminy są następujące:
-
niezwłocznie
Zasadą jest, że niezwłocznie (czyli bez nieuzasadnionej zwłoki), tzn. „od ręki” lub w pierwszej kolejności, powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
-
w ciągu miesiąca
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca,
-
w ciągu 2 miesięcy
Załatwienie szczególnie skomplikowanej sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy Ordynacji podatkowej stanowią inaczej.
Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno natimiast nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
Poza terminem ważne jest z punktu widzenia podatnika określenie momentu, od kiedy należy liczyć rozpoczęcie biegu terminu, np. wyrażenie „od dnia wszczęcia postępowania” oznacza konieczność zapoznania się z przepisami Ordynacji podatkowej dotyczącymi wszczęcia postępowania.
Co istotne, do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
A co, jeśli organ się spóźni?
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić podatnika, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Obowiązek ten ciąży na organie podatkowym również w razie, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie lub terminie wskazanym przez organ podatkowy w powyższym zawiadomieniu, podatnikowi służy ponaglenie do:
-
organu podatkowego wyższego stopnia,
-
Ministra Finansów, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Organ podatkowy uznając ponaglenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
Konsekwencje dla pracownika organu podatkowego
Pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn:
-
nie załatwił sprawy w terminie
-
lub nie dopełnił obowiązku zawiadomienia strony, zpodaniem przyczyny niedotrzymania terminu i wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy
-
albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym po uznaniu ponaglenia za uzasadnione
- podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst pierwotny: Dz. U. 1997 r., Nr 137, poz. 926; tekst jednolity: Dz. U. 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zmianami)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?