Uważaj na umowy zawierane przez telefon

Sposób na klienta

- To niemożliwe. Nie zawierałam żadnej umowy – mówi Pani Krystyna, przedsiębiorca z Krakowa, która właśnie otrzymała fakturę na kilkaset złotych, za świadczenie usług reklamujących jej firmę przez telefon.

- Miesiąc temu zadzwonił do mnie przemiły Pan, który zachwalał serwis internetowy, gwarantujący mi znaczne zwiększenie zysków, jeśli tylko będzie na nim umieszczona reklama mojej firmy. Byłam właśnie w podróży i nie mogłam się w pełni skoncentrować na rozmowie. Podałam mu dane mojej firmy. Teraz okazuje się, że zawarłam umowę z jakąś firmą, o której istnieniu nie miałam pojęcia, umowa wiąże na rok, a ja mam co miesiąc płacić kilkaset złotych za możliwość reklamowania się w tym serwisie – mówi Pani Krystyna.

- Czy mam możliwość odstąpienia od umowy? – pada pytanie zrezygnowanego przedsiębiorcy.

Co na to prawo?

Zasadnicze pytanie brzmi, czy możliwe jest zawarcie umowy przez telefon, czy będzie ona ważna i skuteczna. Odpowiedź oczywiście jest twierdząca. Istnieje pewna kategoria umów, które dla swej ważności wymagają formy pisemnej czy notarialnej, jednakże umowę, jaką zawarł przedsiębiorca z Krakowa, można zawrzeć w formie ustnej. Co więcej, nie jest potrzebne żadne potwierdzenie na papierze takiej czynności – wystarczy nagranie telefoniczne.

Zawarcie umowy dokonuje się przez zgodne oświadczenia woli co najmniej dwóch stron zmierzających do wywołania określonych w jej treści skutków prawnych.

Kiedy umowę uznaje się za zawartą?

Najbardziej typowym sposobem zawarcia umowy jest przyjęcie oferty.

W tym przypadku konsultant telefoniczny przedstawił ofertę zawarcia umowy o świadczenie usług reklamowych, a przedsiębiorca ją przyjął. Podczas rozmowy musiało paść pytanie, czy zgadza się Pani na taką reklamę, czy zgadza się Pani na to, aby Pani firma widniała na naszej stronie. Dodatkowym potwierdzeniem „zgody” na zawarcie kontraktu było podanie danych firmy przez przedsiębiorcę.

Pamiętać należy, że wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny (art. 60 k.c.). Mimo więc tego, że być może przedsiębiorca „wewnętrznie” nie chciał zawrzeć umowy, zgadzając się na reklamę i podając dane firmy wyraził wolę zawarcia umowy.

Skutkiem jest związanie umową i konieczność regularnego płacenia wynagrodzenia za usługi reklamowe przez dany okres.

Masz problem z rozwiązaniem umowy zawartej przez telefon? Skontaktuj się z nami!

Czy można rozwiązać taką umowę?

Dla przedsiębiorcy najważniejsze będzie pytanie – czy można odstąpić od tak zawartej umowy.

Bardzo często wskazuje się, że w przypadku gdy umowa została zawarta na odległość, możliwe jest odstąpienie od umowy, w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy (czy też dostarczenia towaru). Oczywiście przepisy przewidują taką możliwość, jednakże jest ona zarezerwowana wyłącznie dla konsumenta.

Pani Krystyna jest przedsiębiorcą, a usługi reklamowe miały dotyczyć prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Umowa została więc zawarta w celu związanym bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową (a contrario do art. 22[1] k.c.).  Wobec tego, że przedsiębiorca nie występuje w tej relacji jako osoba fizyczna, nie będzie mu przysługiwał termin 10 dni na odstąpienie od umowy.

Czy jest więc możliwe inne rozwiązanie tej sytuacji?

Jak przedsiębiorca może odstąpić od umowy?

Kodeks cywilny przewiduje możliwość uchylenia się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu (art. 84 i nast.).

Błąd musi być jednak istotny – taki, że gdyby przedsiębiorca nie pozostawał w błędzie, z pewnością nie zawarłby takiej umowy.

W niniejszej sytuacji, jeśli przedsiębiorca nie był do końca świadomy, że zawarł umowę, nie chciał jej zawrzeć i co więcej, z pewnością by jej nie zawarł, gdyby wiedział o tym, że rozmawiając zgadza się na płacenie co miesiąc kilkuset złotych, może uchylić się od skutków złożonego w ten sposób oświadczenia.

Powinien więc napisać pismo, w którym uchyla się od skutków złożonego oświadczenia woli, wskazując, że złożył je pod wpływem błędu (nie wiedział, że zawiera umowę) i na dodatek, gdyby wiedział o tym, nigdy by się nie zgodził na jej zawarcie.  Oświadczenie powinno być wysłane listem poleconym do drugiej strony umowy, a przedsiębiorca ma na to rok od dnia dowiedzenia się o błędzie.

Jeśli reklamodawca nie przyjmie oświadczenia, konieczne będzie skierowanie sprawy do sądu, który ostatecznie rozstrzygnie czy uchylenie się było skuteczne.  

Podstawa prawna:

  • Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 121)

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Jarek 2019-06-21 10:15:26

    Proszę Państwa, jako przedsiębiorcy musimy wywalczyć, by nas traktowano na równi z konsumentami. A w tej chwili jesteśmy traktowani gorzej. Zrozumiałem o co chodzi: państwu chodzi o zysk z podatków. Dlatego tak gnębi przedsiębiorców.

  • Lena 2016-10-21 02:59:41

    Zawarłam umowę przez telefon z konsultantką PLUS na 36 doładowań W MixPlus po 50 zł w miesiąc najmniej. Otrzymałam też telefon Nokia Lumia 530. Po przeczytaniu umowy okazało się, że po 12 miesiącach będę musiała doładowywać telefon po 100 zł miesięcznie. Oczywiście będę mogła zmniejszyć tę kwotę przedłużając umowę na kolejne miesiące przymusowych doładowań. Na drugi dzień wysłałam telefon i pismo o odstąpieniu od umowy, zapłaciłam 18 zł za przesyłkę aby doszła na drugi dzień i tak też się stało.Usługa miała być włączona po 10 dniach a została włączona po 5 dniach od zawarcia umowy. Jutro zadzwonię na infolinię aby wyłączyli mi taryfę MixPlus i przywrócili zwykłego SimPlusa z dotychczasowymi pakietami, których nie wykorzystałam chociaż zapłaciłam za nie. Pozdrawiam wszystkich i przestrzegam przed zawieraniem umów przez telefon!!!

  • Anna 2016-05-10 06:14:46

    Najgorsze to jest to , ze płacimy grube pieniądze ZA MOŻLIWOŚĆ reklamy, za MOZLIWOŚC korzystania z usług medycznych itp. Ja już się nie dam wciągnąć w takie coś, bo do września br, za swoją nieuwagę jestem pozbawiana pieniędzy ciężko zarobionych , a skoro umowa jest na rok, nie moge jej zerwać , nie ważne, czy korzystam , czy nie. Także uważajcie. Ja włączyłam dla swojej ochrony nagrywanie rozmów i później je analizuję , nagrywam na dysk, ponieważ kochani przedsiębiorcy WASZE DANE są w CEIDG , GUS i nawet nie musicie nic podpisywać ,żeby ktoś na Was fakturę wystawił. Uważam, ze zawieranie umów przez telefon powinno być zakazane i zaskarżone. To jest naciąganie i wykorzystywanie ludzi w czasie pracy, którzy nie moga sie skupić na rozmowie.

  • bezpieczneIT 2016-05-09 17:04:49

    Ostatnio taka sytuacja: dzwoni do mnie "przemiła" pani i zachwala najlepsze łącze internetowe, w dodatku jakiś badziewny laptop, który "jest najlepszy na rynku". Oczywiście na początku pojawia się "dla bezpieczeństwa rozmowa jest nagrywana". Co w takim przypadku robić? Ja stosuję taką formułkę: "również z naszej strony rozmowa jest nagrywana, ponadto informujemy, że telefonicznie nie zawieramy żadnych umów, wymagamy umowy pisenmne. Jeśli nie zgadzają się Państwo z takim rozwiązaniem prosimy o rozłączenie się i nie wykonywanie w przyszłości podobnych połączeń". Skutkuje w 99% Dlatego na słowa "rozmowa jest nagrywana" - również należy takie coś powiedzieć: "Pragniemy poinformować, ze z naszej strony rozmowa jest rejestrowana a numer zapisany w bazie numerów".

  • badwolf 2016-05-09 02:24:58

    "przemiły Pan, który zachwalał serwis internetowy, gwarantujący mi znaczne zwiększenie zysków, jeśli tylko będzie na nim umieszczona reklama mojej firmy" Jak dla mnie to jest zobowiazanie ze strony tego Pana. Pani placi za zwiekszenie dochodow swojej firmy. Jesli to nastapi dzieki tej reklamie wszystko jest w porzadku, w przeciwnym razie firma tego Pana nie wywiazuje sie z umowy. To moim zdaniem oczywiste a to moze byc podstawa do rozwiazania umowy. Ja bym zarzadal odszkodowania za brak "znacznego zwiekszenia zyskow". Absurd zwalczac absurdem.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika