Dobry sprzedawca osobą publiczną?
PNSA jest ideą znaną i komentowaną. Mówi się o konkursie dla sprzedawców oraz o rozwijaniu idei standardów sprzedaży. PNSA ubogaca także rodzimą rzeczywistość biznesową - upublicznia dokonania sprzedażowe jednostek, działów sprzedaży i firm.
Kto jest najbardziej anonimowym bohaterem udanego biznesu? Sprzedawca oczywiście. Polska gospodarka urynkowiona istnieje od 20 lat, a osoby niezwiązane bezpośrednio z działami sprzedaży nie potrafią wymienić nawet jednego wybitnego sprzedawcy ostatniego okresu. A takich wyjątkowych pracowników sprzedaży jest naprawdę wielu!
- „W moim zespole jest wielu pracowników, którzy wykazują się ponadprzeciętną wiedzą i umiejętnościami sprzedażowymi." - mówi Leszek Narowski, dyrektor pionu sprzedaży ds. rynku masowego Grupy TP.
Profesor Andrzej Blikle, członek kapituły PNSA, niejednokrotnie podczas wywiadów podkreślał, że w Polsce sprzedawca to zawód, który w powszechnym przekonaniu nie wymaga szczególnych kwalifikacji. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie, czego przykładem może być choćby branża samochodowa. - „Sprzedaż samochodów na tak trudnym, konkurencyjnym rynku wymaga od menedżerów firm koncesjonarskich bardzo wysokich umiejętności w zakresie doboru i zarządzania personelem sprzedażowym firmy" - mówi Jarosław Sulej, dyrektor sprzedaży i sieci Renault Polska. - „Skuteczna i przynosząca satysfakcję obydwu stronom praca współczesnego handlowca polega w znacznym stopniu na właściwym zdiagnozowaniu potrzeb klienta i wybraniu tych spośród wielu argumentów przy prezentacji samochodu, które stanowią odpowiedź na pytania przyszłego nabywcy, pytania często niewyrażalne werbalnie" - dodaje.
Poszczególni sprzedawcy i całe działy sprzedaży dysponują więc ogromną wiedzą. Oczywiście mogą się pojawić zarzuty, że ta wiedza jest unikalną wartością przedsiębiorstwa i jako taka nie powinna być komunikowana konkurencji. Tu w sukurs przychodzi przykład z filmu „Piękny umysł". Wybór gracza A jest optymalny dla wyboru gracza B i wybór gracza B jest optymalny przy danym wyborze A. Inaczej: Wybieram to, co jest dla mnie najlepsze, gdy ty robisz to, co robisz. Ty robisz to, co jest dla ciebie najlepsze, gdy ja robię to, co robię. W tym świetle, skoro uznamy za dążenie ciągłą poprawę klimatu do prowadzenia biznesu, zastosowanie równowagi Nasha i dzielenie się częścią informacji sprzedażowych z otoczeniem jest właśnie drogą do generalnej poprawy jakości biznesu w Polsce i to właśnie czyni PNSA.
By komunikować osiągnięcia skutecznie, najlepiej powiedzieć o nich głosem liderów sprzedaży, czyli uczynić sprzedawcę czy dział sprzedaży osobą publiczną. - „W tym momencie PNSA jest jedyną platformą, która pozwala publicznie przedstawić osiągnięcia sprzedażowe firm." - mówi Jan Gasparski, członek Rady Programowej i Komisji Sędziowskiej PNSA. Oczywiście pojęcie lidera sprzedaży nie ogranicza się tu do jednostki, bo PNSA obejmuje również działy sprzedaży, nie ma też ograniczeń związanych ze stażem pracy. - „Dopuszczamy do konkursu osoby doświadczone, ale także juniorów sprzedaży, duże działy sprzedaży i pojedyncze osoby." - dodaje Gasparski.
Można jeszcze składać zgłoszenia do konkursu PNSA. Ostateczny termin upływa 15 maja. Procedurę zgłoszenia inicjuje się na stronie www.pnsa.pl. Tam też znajdują się wszystkie informacje na temat konkursu.
Autor: Kamil Broszko, Brief
Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?