Egzaminy zgodnie z harmonogramem CKE?

ZNP zaplanował, że strajk nauczycieli rozpocznie się w poniedziałek, 8 kwietnia 2019 r. Czy rząd zapweni prawidłowe przeprowadzenie egzaminów w szkołach?

Nadchodzące egzaminy to pierwszy poważny sprawdzian dla ponad miliona uczniów zdających egzamin ósmoklasisty, gimnazjalny i maturę. Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego to konieczny wymóg w dalszym procesie rekrutacji. To na jego podstawie wydawane jest m.in. świadectwo ukończenia szkoły.

Egzamin gimnazjalny ma być przeprowadzony 10–12 kwietnia 2019 r., egzamin ósmoklasisty 15–17 kwietnia 2019 r., a egzamin maturalny 6–25 maja 2019 r.

Porady prawne

Strajk nauczycieli zaplanowany 

14 lutego br. Związek Nauczycielstwa Polskiego wszczął procedury sporu zbiorowego ze szkołami, przedszkolami i placówkami objętymi działaniem ZNP. Większość szkół i placówek oświatowych weszło w spór zbiorowy. 

W związku z nieosiągnięciem porozumienia co do spełnienia żądania podwyższenia wynagrodzeń, 4 marca 2019 r. Prezydium ZG ZNP podjęło uchwałę w sprawie terminu przeprowadzenia referendów strajkowych i wyznaczenia daty strajku. Strajk rozpocznie się w poniedziałek, 8 kwietnia 2019 r.

ZNP domaga się podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, wychowawców, innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników niebędących nauczycielami o 1000 zł, z wyrównaniem od 1 stycznia 2019 r.

Strajk rozpocznie się w poniedziałek, 8 kwietnia 2019 r.

– "To będzie strajk do odwołania" – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz na konferencji prasowej. – "Decyzję o terminie zakończenia strajku podejmie Prezydium ZG ZNP".

To, czy strajk odbędzie się w okresie ważnym dla wszystkich, czyli w czasie egzaminów zewnętrznych rozpoczynających się 10 kwietnia, zależy dziś od decyzji rządu – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Rozmowy nauczycieli z rządem

3 kwietnia podczas popołudniowej tury rozmów z rządem, ZNP i FZZ złożyły nową propozycję negocjacyjną.

– "Ta propozycja stwarza lepszą przestrzeń negocjacyjną. Zachowując postulat 30-procentowego wzrostu wynagrodzenia w 2019 roku proponujemy rozłożenie tej podwyżki na:

  • 15 proc. od 1 stycznia br.
  • i 15 proc. od 1 września br." 
– powiedział tuż po negocjacjach prezes ZNP Sławomir Broniarz.

– "Do tego na stole leży nasza propozycja “uwolnienia” dodatku za wysługę lat powyżej pułapu 20 proc. Niepokoi nas brak merytorycznego odniesienia się do naszej propozycji" – stwierdził Sławomir Wittkowicz z Forum Związków Zawodowych.

– "Jesteśmy też zainteresowani jak najszybszym rozpoczęciem prac nad nowym systemem wynagradzania nauczycieli, ale dopiero dzień po rozwiązaniu problemu, który nas tu przywiódł, czyli wzrostu wynagrodzeń w roku 2019" – zastrzegł Sławomir Broniarz. – "Zdajemy sobie sprawę z faktu, jak duże emocje wzbudzają w naszym środowisku nasze propozycje, ale to jest chyba ostatnia, graniczna linia, o której mówimy. Pożar uda się ugasić, ale pod warunkiem, że rząd podejdzie do problemu z należytą uwagą" – dodał.

ZNP zapewnia, iż trwające w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” negocjacje płacowe dotyczą wszystkich pracowników oświaty. W negocjacjach ze stroną związkową uczestniczy między innymi minister Elżbieta Rafalska, która odpowiada za rozwiązania płacowe pracowników administracji i obsługi szkolnej. Rozmowy dotyczą m.in. zmiany tabeli wynagrodzenia zasadniczego i wyłączenia dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia. Dojdzie również do rozmów strony rządowej, samorządowej i związków zawodowych.

Rozmowy z rządem będą kontynuowane – po przerwie na wniosek strony rządowej – w piątek (godz. 8.00). Wicepremier Beata Szydło poinformowała, że rząd przygotowuje nową propozycję, którą przedstawi 5 kwietnia br.

Wcześniej, 1 kwietnia, rząd przedstawił nowe propozycje dla nauczycieli. Przyspieszenie podwyżki o kolejne 5 proc. jeszcze w tym roku, skrócenie ścieżki awansu zawodowego, m.in. stażu dla nauczyciela stażysty do 9 miesięcy, dodatkowe świadczenie „na start” dla nauczycieli zaczynających karierę zawodową, ustalenie kwoty dodatku za wychowawstwo na poziomie nie mniejszym niż 300 zł oraz zmniejszenie biurokracji – to najważniejsze propozycje przedstawione wtedy nauczycielskim związkom zawodowym przez stronę rządową.

Zaproponowane postulaty to spełnienie 3 z 4 oczekiwanych przez Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” propozycji. Rząd deklaruje, że szuka porozumienia dotyczącego wzrostu wynagrodzenia. 

Przyspieszenie podwyżek

Po zwiększeniu płac nauczycieli o 5 proc. od stycznia 2019 r., strona rządowa proponuje przeznaczenie dodatkowych środków ujętych w budżecie państwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o kolejne 5 proc. od września 2019 r. Rząd przeznaczy na ten cel z budżetu państwa 667 mln zł.

Tym samym, od września 2019 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli wyniesie:

  • nauczyciela stażysty – 3 197 zł, 
  • nauczyciela kontraktowego - 3 549 zł,
  • nauczyciela  mianowanego - 4 604 zł,
  • nauczyciela dyplomowanego – 5 883 zł. 

Po zamrożeniu płac nauczycieli na poziomie obowiązującym od września 2012 r., łączny wzrost wynagrodzenia średniego od stycznia 2017 do września 2019 r. nauczycieli stażystów wyniesie 479 zł, dla nauczycieli kontraktowych 532 zł, nauczycieli mianowanych 691 zł, nauczycieli dyplomowanych 883 zł. 

Skrócenie ścieżki awansu zawodowego

Zmiana ta pozwoli na skrócenie awansu zawodowego i przyspieszenie kariery zawodowej nauczycieli stażystów. Dotychczasowy staż nauczyciela stażysty z 1 roku i 9 miesięcy zmniejszy się do 9 miesięcy.

1000 zł „na start”

Ministerstwo Edukacji Narodowej podtrzymało propozycję zawartą w „Deklaracji na rzecz edukacji przyszłości” dodatkowego świadczenia dla nauczycieli stażystów, wypłacanego jednorazowo na początku roku szkolnego.

300 zł dodatku za wychowawstwo

Nową propozycją dla wszystkich nauczycieli sprawujących funkcję wychowawcy jest minimalna kwota dodatku do wynagrodzenia zasadniczego, nie mniejsza niż 300 zł. Niezależnie od tej kwoty, jednostki samorządu terytorialnego będą miały możliwość podwyższenia dodatku. Wcześniejsza praktyka wskazywała, że samorządy wypłacały ten dodatek w różnej kwocie, od kilkunastu do nawet kilkuset złotych. 

Zmniejszenie biurokracji

Ostatnim zaproponowanym postulatem jest zmniejszenie do niezbędnego minimum biurokracji szkolnej, w tym m.in. zniesienie obowiązku przygotowywania przez szkołę dokumentów na potrzeby ewaluacji czy obowiązku rozliczania się z godzinowej realizacji nowej podstawy programowej. To spełnienie oczekiwań nauczycieli i dyrektorów.  

Komentarz MEN do wypowiedzi Sławomira Broniarza z ZNP. Egzaminy zgodnie z harmonogramem CKE

Zbliżające się egzaminy to ważny sprawdzian dla ponad miliona uczniów. Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego to konieczny wymóg w dalszym procesie rekrutacji. To na jego podstawie wydawane jest m.in. świadectwo ukończenia szkoły. Zdanie egzaminu maturalnego to przepustka do rekrutacji na studia wyższe. Egzamin gimnazjalny ma być przeprowadzony 10–12 kwietnia 2019 r., egzamin ósmoklasisty 15–17 kwietnia 2019 r., a egzamin maturalny 6–25 maja 2019 r.

Minister Edukacji Narodowej oświadczyło, co następuje:

Nie ma naszej zgody na wprowadzanie uczniów i rodziców w błąd. Twierdzenie, że możliwe jest przeprowadzenie egzaminów w innych terminach niż wyznaczone w harmonogramie, to próba przerzucenia odpowiedzialności za działania ZNP na dyrektorów szkół. To dyrektorzy, zgodnie z art 44zzs ustawy o systemie oświaty, odpowiadają za organizację i przebieg egzaminu w danej szkole. Uspokajamy uczniów i rodziców,  egzaminy odbędą się zgodnie z harmonogramem CKE. 

Próba zakłócenia przebiegu egzaminów zewnętrznych oznaczałaby dla ponad miliona uczniów (ponad 700 tys. przystępujących do egzaminu gimnazjalnego i egzaminu ósmoklasisty i ponad 300 tys. do matury) ogromny stres i w konsekwencji zaburzenie procesu rekrutacyjnego.

Groźba ZNP utrudnienia promocji dla wszystkich uczniów, których jest w Polsce 4,5 miliona oraz próba paraliżu systemu polskiej oświaty, jest działaniem wyjątkowo nieodpowiedzialnym, dla którego nie ma usprawiedliwienia.

Czas egzaminów i zakończenia zajęć oraz promocja uczniów to najistotniejsze momenty w życiu szkoły. Zaznaczamy, że najważniejsze jest dobro uczniów i ich prawo do nauki. Z wielkim niepokojem i niedowierzaniem zauważamy, że dla liderów ZNP nie ma to jednak żadnego znaczenia.

Powtarzamy, że nauczyciele powinni zarabiać więcej. Doceniając ich pracę zrealizowaliśmy już cześć obiecanych podwyżek, kolejna transza zostanie wypłacona od września 2019 roku. W sumie w okresie 17 miesięcy nauczyciele otrzymają o 16,1 proc. zwiększone pensje. To nie koniec prac nad podwyższeniem ich wynagrodzeń.

Sławomir Broniarz oraz liderzy ZNP, mimo podejmowanych przez nas licznych prób porozumienia się w kwestii rozwiązań finansowych dla nauczycieli, nadal żądają podwyżki, która dla większości pedagogów ze stopniem awansu nauczyciela dyplomowanego (to ok. 63 proc. wszystkich nauczycieli), ma przynieść wzrost wynagrodzenia o ok. 1 800 zł. Dla budżetu państwa to kwota ok. 14 mld zł.

Minister Edukacji Narodowej, mając nadzieję na konstruktywny dialog ze związkami zawodowymi, podejmuje wszelkie możliwe działania, aby zapewnić spokój w polskiej oświacie, bezpieczny przebieg egzaminów i promocji uczniów. 

Zespoły egzaminacyjne mogą być poszerzone

Dla zapewnienia prawidłowego przeprowadzenia egzaminów MEN poinformowało, że każda osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może być członkiem zespołu egzaminacyjnego i nadzorującego podczas tegorocznych egzaminów. Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia dające taką możliwość. To odpowiedź na prośby dyrektorów szkół.

W sytuacji, gdy nie będzie możliwości powołania zespołu egzaminacyjnego oraz zespołów nadzorujących spośród nauczycieli zatrudnionych w szkole, w której przeprowadzany jest egzamin, skład tych zespołów może zostać uzupełniony przez innych nauczycieli spoza danej szkoły, w tym osoby, które mają kwalifikacje nauczycielskie, a nie pracują w żadnej szkole czy placówce.

Zmiany w rozporządzeniach MEN pozwolą na sprawne przeprowadzenie tegorocznych egzaminów: ósmoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego, gdyby pojawiły się trudności z powołaniem zespołów spośród nauczycieli uczących w danej szkole.

Drugą zmianą wprowadzaną w przepisach jest zwiększenie z 20 do 25 liczby uczniów przypadających na kolejnego nauczyciela wchodzącego w skład zespołu nadzorującego, w przypadku gdy liczba zdających w sali egzaminacyjnej przekracza 25 osób w przypadku egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty i 30 osób w przypadku egzaminu maturalnego. 

Wprowadzane rozwiązania umożliwią dyrektorowi szkoły większą elastyczność działania w momencie powoływania zespołu egzaminacyjnego i zespołów nadzorujących.

Podpisane rozporządzenia skierowane zostały do publikacji w Dzienniku Ustaw RP:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego;
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.

W związku z powyższymi zmianami, Związek Nauczycielstwa Polskiego wezwał Panią Minister Edukacji Narodowej do natychmiastowego usunięcia ze strony internetowej MEN wprowadzającej w błąd dyrektorów szkół informacji, w myśl której: „Każda osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może być członkiem zespołu egzaminacyjnego i nadzorującego podczas tegorocznych egzaminów." Informacja ta -  zdaniem ZNP - jest nieprawdziwa, gdyż członkiem zespołu egzaminacyjnego i nadzorującego nie może być osoba, która wprawdzie posiada kwalifikacje pedagogiczne, lecz:

  1. nie posiada zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego spełnianie warunków zdrowotnych niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela (art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela),
  2. nie przestrzega podstawowych zasad moralnych (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela),
  3. figuruje w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym (art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym).

Jednak MEN ponowiło swoje stwierdzenie, że każda osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może być członkiem zespołu egzaminacyjnego i nadzorującego podczas tegorocznych egzaminów. Wskazało też, że wszyscy chętni nauczyciele, którzy chcą pomóc uczniom podczas egzaminów, mogą się już zgłaszać do kuratoriów oświaty.

W każdym województwie przy kuratorium oświaty zostały uruchomione punkty informacyjne, do których osoby z kwalifikacjami pedagogicznymi mogą przesyłać swoje zgłoszenia. Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia dające taką możliwość. To odpowiedź na prośby dyrektorów szkół.

Kto może się zgłosić?

 Każda osoba, która posiada kwalifikacje pedagogiczne. 

W jak sposób można się zgłosić? 

Należy przesłać swoje zgłoszenie mailem na adres podany przez kuratorium oświaty, zadzwonić na jeden z podanych numerów lub wypełnić formularz zgłoszeniowy. Przesłana informacja powinna zawierać dane osobowe oraz kontaktowe (imię i nazwisko, powiat, gmina, miejscowość, posiadane kwalifikacje, nauczany przedmiot, numer telefonu kontaktowego, a także miejsce ostatniego zatrudnienia – chodzi tylko o szkoły lub placówki edukacyjne). Osoba zgłaszającą się powinna również poinformować o terminie egzaminu, w którym będzie mogła wziąć udział.  

Jakie są zadania osoby zgłaszającej się?  

Zadaniem członka zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów w czasie trwania egzaminu w danej sali egzaminacyjnej. Członkowie zespołu po zakończeniu egzaminu zbierają od uczniów zeszyty zadań egzaminacyjnych, karty odpowiedzi lub karty rozwiązań zadań egzaminacyjnych, porządkują i pakują zebrane materiały.

Każda okręgowa komisja egzaminacyjna przygotowała materiały instruktażowe dla osób, które zgłoszą się do właściwego kuratorium. Materiały te zostaną przesłane osobom zainteresowanym drogą mailową. Będą również udostępnione na stronach internetowych każdej okręgowej komisji egzaminacyjnej. 

Adresy, pod którymi można zgłosić się do zespołu nadzorującego podczas tegorocznych egzaminów szkolnych

Kuratorium Oświaty

Numer telefonu

Adres e-mail

Dolnośląskie

502 097 536

egzamin2019@kuratorium.wroclaw.pl

Kujawsko-Pomorskie

532 997 592

egzamin2019@bydgoszcz.uw.gov.pl

Lubelskie

607 830 921

(81) 538 52 59

egzamin2019@kuratorium.lublin.pl

Lubuskie

(95) 725 50 21

egzamin2019@ko-gorzow.edu.pl

Łódzkie

697 613 737

egzamin2019@kuratorium.lodz.pl

Małopolskie

(12) 448 11 42

egzamin2019@kuratorium.krakow.pl

Mazowieckie

664 663 628

http://kuratorium.waw.pl/egzaminy-zespol-egzaminacyjny

Opolskie

(77) 452 41 97

691 693 925

(77) 452 41 98

601 435 282

egzamin2019@kuratorium.opole.pl

Podkarpackie

728 832 622

(17) 867 11 19

egzamin2019@ko.rzeszow.pl

Podlaskie

(85) 748 48 14

egzamin2019@kuratorium.bialystok.pl

Pomorskie

795 382 572

(58) 322 29 12

egzamin2019@kuratorium.gda.pl

Śląskie

604 228 872

egzamin2019@kuratorium.katowice.pl

Świętokrzyskie

(41) 342 15 36

egzamin2019@kuratorium.kielce.pl

Warmińsko-Mazurskie

511 275 104

egzamin2019@ko.olsztyn.pl

Wielkopolskie

780 386 062

egzamin2019@ko.poznan.pl

Zachodniopomorskie

(91) 442 75 38

egzamin2019@kuratorium.szczecin.pl

Zmiany ujęte w rozporządzeniach pozwalają na sprawne przeprowadzenie tegorocznych egzaminów: ósmoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego w sytuacji, gdyby pojawiły się trudności z powołaniem zespołów spośród nauczycieli uczących w danej szkole. Egzamin gimnazjalny będzie przeprowadzony 10-12 kwietnia 2019 r., egzamin ósmoklasisty 15-17 kwietnia 2019 r., a egzamin maturalny 6-25 maja 2019 r.

W sytuacji, gdy nie będzie możliwości powołania zespołu egzaminacyjnego oraz zespołów nadzorujących spośród nauczycieli zatrudnionych w szkole, w której przeprowadzany jest egzamin, skład tych zespołów może zostać uzupełniony przez innych nauczycieli spoza danej szkoły. Chodzi o osoby, które mają kwalifikacje nauczycielskie, a nie pracują w żadnej szkole czy placówce.

Drugą zmianą wprowadzaną w przepisach jest zwiększenie liczby uczniów z 20 do 25 przypadających na kolejnego nauczyciela wchodzącego w skład zespołu nadzorującego, w przypadku gdy liczba uczniów w sali egzaminacyjnej przekracza 25 osób. Wprowadzane rozwiązania umożliwią dyrektorowi szkoły większą elastyczność działania w momencie powoływania zespołu egzaminacyjnego i zespołów nadzorujących.

Zbliżające się egzaminy to ważny sprawdzian dla ponad miliona uczniów. Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego to konieczny wymóg w dalszym procesie rekrutacji. To na jego podstawie wydawane jest m.in. świadectwo ukończenia szkoły. 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika