Eurowiniety, czyli opłaty za spaliny, hałas i tłok na drogach
Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu projekt nowej dyrektywy w sprawie tak zwanych eurowiniet, która umożliwi państwom członkowskim pobieranie opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy ciężarowe.
W lipcu 2008 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek w sprawie zmiany obowiązującej dyrektywy, która umożliwiłaby państwom członkowskim wprowadzenie opłaty z tytułu niektórych kosztów zewnętrznych, pobieranej w ramach opłaty za przejazd. Wniosek Komisji stanowi pierwszy krok w kierunku wprowadzenia w życie zasady „zanieczyszczający płaci" w stosunku do transportu drogowego.
Głosując nad propozycją nowelizacji dotychczasowej dyrektywy, Parlament zgodził się na pobieranie opłat wynikających z zanieczyszczania środowiska i emisji hałasu. Państwa członkowskie będą mogły do kosztów zewnętrznych zaliczać - w określonych przypadkach - koszty zwiększonego natężenia ruchu (zatorów).
Posłowie domagają się, aby cele, na które wykorzystane zostaną środki pochodzące z opłat zostały dokładnie określone i by nie stały się kolejną formą opodatkowania. Cele te powinny obejmować na przykład nakłady na rozwój bardziej ekologicznych pojazdów, alternatywnych środków transportu, usprawnienia infrastruktury drogowej (ekrany obniżające poziom hałasu przy drogach).
Kontrowersje budził zapis dotyczący opłat za zwiększone natężenie ruchu (congestion charge). Mimo odrzucenia poprawek, które precyzowały zapisy dotyczące tej opłaty, projekt dyrektywy przewiduje, że w przypadku określonych zatłoczonych odcinków dróg, może być pobierana opłata odzwierciedlająca koszt zwiększonego natężenia ruchu (zatoru) powodowanego przez pojazdy w okresach, kiedy przepustowość tych odcinków dróg zbliża się do poziomu granicznego.
Opłaty za korzystanie z dróg funkcjonują obecnie w odniesieniu do dróg, które są zaliczane do transeuropejskiej sieci drogowej (TEN) i do pojazdów o masie powyżej 12 ton. Parlament przyjął zapis, który umożliwi pobieranie opłat za korzystanie nie tylko z dróg w sieci TEN ale także z dowolnych odcinków sieci drogowej, na których odbywa się zazwyczaj znaczący międzynarodowy transport towarowy.
Propozycje rozszerzenia opłat na pojazdy o masie 3,5 tony zostały odrzucone, podobnie jak pomysł objęcia opłatami wszystkich odcinków dróg i samochodów osobowych.
Saïd EL KHADRAOUI (PSE, BE)
Ekologiczny transport oraz internalizacja kosztów zewnętrznych
Procedura:Wspóldecyzja
Debata:10.03.2009
Głosowanie:11.03.2009
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, 11.03.2008
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?