Funkcjonowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych

Podsumowując wyniki kontroli, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność szkół niepublicznych o uprawnieniach szkółpublicznych dla młodzieży w zakresie realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz zapewnienia warunków organizacyjnych i finansowychniezbędnych do wykonywania tych zadań.

W większości szkół niepublicznych dla młodzieży (61%) stworzono warunki umożliwiające wysoką efektywność kształcenia, tj. warunki lokalowe i kadrowe oraz odpowiednią liczbę uczniów w oddziałach szkolnych. W szkołach tychuczniowie systematycznie uczęszczają na zajęcia oraz występuje niski poziom drugoroczności. Należy jednak zauważyć, że ocenę pozytywną bez zastrzeżeń otrzymały tylko dwie szkoły (NIK pozytywnie oceniła funkcjonowanie Społecznego Liceum Ogólnokształcącego Społecznego Towarzystwa Oświatowego (STO) w Białymstoku oraz Liceum Profilowanego Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Opolu).

Porady prawne

Nieprawidłowości stwierdzone w skontrolowanych szkołach dla młodzieży dotyczyły: niezapewnienia bezpiecznych warunków nauki i pracy (30% szkół), niespełnienia warunku zatrudniania nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych (13%), nieprzestrzegania ramowych planów i programów nauczania (48%), niezgodnego z przepisami prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (48%), zawyżania lub zaniżania liczby uczniów skutkującego nieprawidłowymnaliczeniem przysługującej dotacji budżetowej (17%).

NIK negatywnie ocenia funkcjonowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla dorosłych w związku ze stwierdzeniem istotnych nieprawidłowości w organizacji tych szkół, skutkujących niską efektywnością kształcenia, którą wyrażał niewielki odsetek słuchaczy promowanych i kończących wspomniane szkoły.

Ponadto nieprawidłowości stwierdzone w skontrolowanych szkołach dla dorosłych dotyczyły: niezapewnienia bezpiecznych warunków nauki i pracy (24% szkół), niespełnienia warunku zatrudniania nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych we wszystkich zbadanych szkołach, nieprzestrzegania ramowych planów i programów nauczania (65%), niezgodnego z przepisami prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (71%), w tym klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz braków w dokumentacji związanej z procesem rekrutacji, zawyŜania lub zaniŜania liczby uczniów skutkującego nieprawidłowym naliczeniem przysługującej dotacji budŜetowej (35%).

Zob. cały raport z kontroli NIK: Funkcjonowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych

Źródło: www.nik.gov.pl, http://bip.nik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika