Inicjatywa „Inteligentny samochód"

Inteligentne technologie stosowane w pojazdach samochodowych muszą być tańsze i łatwiej dostępne, uznali posłowie przyjmując sprawozdanie poświęcone inicjatywie "Inteligentny samochód". Jeśli zostaną dobrze spopularyzowane, inteligentne systemy samochodowe mogą uratować tysiące ofiar wypadków drogowych i zmniejszyć problemy związane z zatłoczeniem dróg, zanieczyszczeniem środowiska i pogarszającym się stanem zdrowia publicznego.

Inicjatywa „Inteligentny samochód" jest flagowym projektem w ramach programu i2010, którego celem jest promowanie pozytywnego wkładu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w gospodarkę, społeczeństwo i jakość życia, włączając w to sektor transportu. Wspólną platformą, w której uczestniczą zainteresowane podmioty sektora bezpieczeństwa drogowego stanowi forum eSafety. Jego celem jest promowanie i monitorowanie wdrażania zaleceń określonych przez jego grupę roboczą oraz wspieranie rozwoju, wdrażania i stosowania inteligentnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach.

Porady prawne

Posłowie przyjęli z zadowoleniem inicjatywę „Inteligentny samochód" i podkreślają, że inteligentne systemy samochodowe mogą przyczynić się do zmniejszenia zatłoczenia, zanieczyszczenia, a także liczby i skutków wypadków drogowych. Uświadamiają jednak, że obecnie wskaźnik penetracji rynku przez inteligentne systemy samochodowe jest nadal zbyt niski.

Inteligentne systemy muszą być dostępne cenowo

Mała dostępność nowoczesnych systemów na rynku wynika z ich ceny. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w obecnej chwili wielu konsumentów nie stać na te systemy, dlatego ważne jest, by jak najszybciej stały się one przystępne cenowo i powszechnie dostępne. Konsumenci muszą być informowani o „inteligentnych samochodach". Informacje powinny być zwięzłe, jasne i zrozumiałe, ważne jest też, by docierały do jak najszerszego grona odbiorców. Upowszechnianie tej wiedzy powinno być zadaniem sprzedawców inteligentnych systemów oraz mediów.

eCall: Ogólnoeuropejski system ratunkowy

System eCall jest ogólnoeuropejskim pokładowym systemem powiadamiania o wypadkach.

W razie wypadku wzywa on automatycznie służby ratunkowe, przekazując im informację o dokładnej lokalizacji pojazdu. Ocenia się, że system eCall, w pełni wdrożony na terenie całej Unii, mógłby ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków nawet o dwa i pół tysiąca rocznie. Posłowie całkowicie popierają cel wdrożenia systemu eCall w pełnym wymiarze do 2010 r. i zachęcają państwa członkowskie, które jeszcze nie podpisały protokołu ustaleń w sprawie tego systemu, aby to uczyniły - najlepiej do połowy 2008 r. Dokument ten ma dobrowolny charakter i w zamyśle ma odzwierciedlać zobowiązanie sygnatariuszy do wspierania terminowego wdrażania systemu eCall. Do tej pory protokół ustaleń w sprawie systemu eCall podpisało 13 państw członkowskich oraz trzy kraje spoza UE.

Posłowie podkreślają, że Komisja w dalszym ciągu musi rozwijać ramy prawne w zakresie pełnej harmonizacji standardowego numeru ratunkowego (112), jak również numeru eCall (E112) w całej UE.
 
Systemy elektronicznej kontroli stabilności

Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) ogranicza ryzyko zderzenia poprzez zapobieganie poślizgom. Liczba zabitych w wypadkach samochodowych na drogach Europy mogłaby spaść o 4 tysiące rocznie, gdyby wszystkie samochody były wyposażone w systemy elektronicznej kontroli stabilności. Posłowie w pełni popierają cel stuprocentowej dostępności ESC w nowo produkowanych modelach pojazdów, począwszy od 2012 roku.

Bardziej ekologiczne pojazdy

Samochody są istotnym źródłem gazów cieplarnianych i przypada na nie 12% łącznej emisji CO2 w UE. Systemy oparte na technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i ograniczenia emisji. Dla przykładu, adaptacyjny tempomat dostosowujący prędkość samochodu do warunków ruchu umożliwia ograniczenie zużycia paliwa ogółem o 3%. Z kolei systemy sterowania ruchem miejskim mogą przyczynić się do zmniejszenia zatłoczenia i emisji gazów cieplarnianych poprzez skuteczniejsze zarządzanie płynnością ruchu i pojazdami. Posłowie zachęcają Komisję do opracowania metodyki pomiaru wpływu stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych na poziom emisji CO2, co pozwoli konsumentom podejmować świadome decyzje przy zakupie nowego pojazdu.

Urządzenia przenośne

Wzrosła dostępność systemów urządzeń przenośnych lub nomadycznych, opartych na technologii informacyjno-komunikacyjnej. Posłowie apelują o podjęcie prac nad środkami zapewniającymi bezpieczne stosowanie i mocowanie takich urządzeń, aby nie rozpraszały uwagi kierowcy i nie stanowiły zagrożenia w razie wypadku.

eCall w Polsce

Polska nie jest sygnatariuszem protokołu ustaleń w sprawie systemu eCall, ale inicjatywa rozwoju tego systemu podjęta została przez Prywatno-Publiczne Porozumienie Celowe dla realizacji projektu eCall Polska, które po wielu miesiącach przygotowań zostało zawarte w styczniu 2008 roku. Cele, jakie stawia przed sobą Porozumienie to m.in. inspirowanie do podejmowania działań niezbędnych do terminowego i efektywnego wdrożenia systemu eCall na terenie Polski, koordynacja niezbędnych uzgodnień z MSWiA i Urzędem Komunikacji Elektronicznej oraz koordynowanie prac projektowo wdrożeniowych Projektu eCall Polska.

Zita GURMAI (PSE, HU) 

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika