Jak wzmocnić pozycję kobiet w świecie nauki

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym metodą na zachęcenie kobiet do kontynuowania kariery naukowej.

Nie brakuje wyrażeń obrazowo określających sytuację kobiet w nauce. Po pierwsze tzw. efekt nożyczek, czyli zjawisko polegające na tym, że na każdym kolejnym szczeblu kariery kobiety sa mniej liczne niż mężczyźni. Z kolei tzw. szklany sufit to niewidzialna przeszkoda, która uniemożliwia kobietom obejmowanie wyższych stanowisk.

Jednak z punktu widzenia polityków i szefów firm najbardziej niepokojące jest zjawisko określane jako nieszczelny rurociąg (ang. leaky pipeline). Odnosi się ono do faktu, że wiele utalentowanych kobiet na pewnym etapie kariery porzuca swoją profesję. Utrata cennych zasobów sprawia, że pracodawcom trudniej jest znaleźć kandydatów do pracy w dziedzinie nauki i technologii, a tym samym zagraża realizacji europejskiego celu polegającego na osiągnięciu pozycji światowego lidera w dziedzinie gospodarki opartej na wiedzy.

W przemówieniu wygłoszonym niedawno na unijnej konferencji na temat roli kobiet w nauce komisarz Janez Potočnik stwierdził, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia Europa poczyniła pewne postępy w tej sprawie, jednak wciąż „zbyt wiele kobiet rezygnuje z kariery naukowej". Statystyki są niepokojące: kobiety zajmują zaledwie 19 proc. stanowisk profesorskich w UE i stanowią 18 proc. naukowców w sektorze prywatnym oraz 29 proc. w sektorze publicznym.

„Robimy oczywiście pewne postępy, jednak są one wciąż niewystarczające", powiedziała emerytowana fizyczka Claudine Hermann, uczestniczka konferencji, która odbyła się w Pradze w dniach 14-15 maja. Jest ona pierwszą kobietą, która uzyskała stanowisko profesora słynnej francuskiej uczelni Ecole Polytéchnique. Miało to miejsce w roku 1992.

Claudine Hermann, która jest mocno zaangażowana w działania na rzecz obecności kobiet w nauce i ściśle współpracuje z Komisją w kwestii równości kobiet i mężczyzn, wezwała do wyznaczenia sobie konkretnych celów. „Bez nich nie ruszymy z miejsca", powiedziała.

Już w roku 2003 UE zorganizowała grupę roboczą z udziałem przedstawicieli biznesu i środowisk akademickich, aby zastanowić się nad tym, jak zatrzymać kobiety na uczelniach. Z najnowszego raportu ">europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/wist2_sustainable-careers-report_en.pdf">English wynika, że kobiety porzucają karierę naukową głównie dlatego, że ciężko im pogodzić pracę naukową z życiem prywatnym, zwłaszcza jeśli mają dzieci.

Niektóre firmy i uczelnie oferują kobietom elastyczne warunki pracy. Jednak, jak wynika z raportu, kadra zarządzająca wciąż niechętnym okiem patrzy na tych pracowników, którzy decydują się korzystać z tego rodzaju rozwiązań, postrzegając ich jako mniej zaangażowanych w swoją pracę.

Badania naukowe w Europie

Kobiety w nauce DeutschEnglishfrançais


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika