Umowa przewozu

Jakie masz prawa podróżując samolotem?

Strona 1 z 2

Sprawdź, na co możesz liczyć gdy lot jest opóźniony, odwołany lub nie wpuszczono Cię na pokład.

Prawa pasażera i obowiązki przewoźnika reguluje w takich sytuacjach unijne rozporządzenie (261/2004). Jego przepisy stosuje się do lotów pomiędzy wszystkimi państwami UE oraz wtedy, gdy wylatujemy z lotniska znajdującego się w kraju trzecim, ale celem podróży jest kraj członkowski. Linie lotnicze muszą mieć wówczas status przewoźnika wspólnotowego.

.

Lot został opóźniony. Jakie mam prawa?

Przewoźnik musi się nami zaopiekować, gdy przewidywane opóźnienie ma wynieść minimum 2 godziny. - W takiej sytuacji ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem – tłumaczy Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Jeśli okaże się jednak, że czekamy na samolot ponad 5 godzin, to możemy zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Przewoźnik musi nam je oddać w ciągu 7 dni. Gdy jest to dopiero początek podróży, to odzyskamy całą zapłaconą kwotę. Gdy opóźnienie wynikło np. podczas śródlądowania, to możemy liczyć na częściowy zwrot kosztów. Inną opcją jest w takiej sytuacji zażądanie lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Może się też zdarzyć, że wylot ma nastąpić dopiero następnego dnia. W takiej sytuacji przewoźnik musi zapewnić nam nocleg. Zapłaci on wtedy nie tylko za zakwaterowanie, lecz również za transport do hotelu oraz z powrotem na lotnisko.

Kiedy odszkodowanie za opóźnienie?

Mamy na nie szansę wtedy, gdy dolecimy do celu podróży trzy godziny po czasie albo jeszcze później. – Wtedy takie opóźnienie jest traktowane podobnie do odwołania lotu, dlatego pasażerom przysługują pieniądze – wyjaśnia UOKiK. W zależności od długości trasy odszkodowanie może wynieść od 250 do 600 euro.

Nie dostaniemy go jednak jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. z powodu złych warunków atmosferycznych). – To jednak przewoźnik powinien udowodnić, że duże opóźnienie lotu było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć mimo podjęcia racjonalnych środków – czytamy na stronie UOKiK.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-581 i C-629 wydał wyrok, który przyznaje prawo do odszkodowania pasażerom, których loty były opóźnione o co najmniej trzy godziny w stosunku do planowanej godziny przylotu do miejsca docelowego. 

Co w sytuacji, gdy lot został odwołany?

Wówczas mamy prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. Przewoźnik ma je wypłacić do 7 dni. Istnieje też możliwość uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro.

Kiedy taka rekompensata nie przysługuje? Gdy w okresie 7-14 dni przed wylotem przewoźnik poinformował o odwołaniu pasażera i zaproponował inny lot. – W tym przypadku wylot powinien jednak nastąpić najwyżej dwie godziny wcześniej niż planowany pierwotnie start samolotu, a przylot najpóźniej po czterech godzinach od wcześniej planowanego – tłumaczy UOKiK.

Podobne ograniczenia w wypłacie odszkodowania występują, gdy przewoźnik powiadomi pasażera o odwołaniu lotu w terminie krótszym niż siedmiodniowy. Wtedy zastępczy lot powinien się zacząć najwyżej godzinę przed wcześniej planowanym, a zakończyć najpóźniej w ciągu dwóch godzin od pierwotnie zakładanej pory.

Ponadto podczas odwołania przysługują nam prawa jak przy opóźnieniu samolotu. – Chodzi o bezpłatne posiłki i napoje, możliwość kontaktu telefonicznego lub e-mailowego z bliskimi, a w niektórych przypadkach także nocleg w hotelu wraz z transportem pomiędzy nim a lotniskiem – wyjaśnia UOKiK.

Nie wszedłem na pokład. Co zrobić?

Może się zdarzyć, że przewoźnik odmówi pasażerowi wejścia do samolotu – mimo tego, że wykupił on wcześniej bilet na lot. – Przysługuje mu wtedy odszkodowanie oraz zwrot pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży – informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wysokość odszkodowania może wynieść od 250 do 600 euro – w zależności od długości trasy. Pieniądze za bilet powinniśmy odzyskac w ciągu 7 dni.

Na tym obowiązki przewoźnika się jednak nie kończą. Podobnie jak przy opóźnieniach i odwołanaich lotu i tutaj mamy prawo do posiłków, 2 rozmów telefonicznych czy przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. Gdy następny samolot mamy dopiero następnego dnia, to przysługuje nam też darmowy nocleg w hotelu.

NA" TRZECIEJ STRONIE PRZECZYTASZ, CO ZROBIĆ GDY PRZEWOŹNIK NIE CHCE WYPŁACIĆ ODSZKODOWANIA

Obserwuj nas na:

Czytaj dalej (strona 1 z 2)

1

2

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (3)

ZDESPEROWANY PASA

19.7.2013 8:3:13

Re: Jakie masz prawa podróżując samolotem?

Odmówiono mi lotu z Frankfurtu do Stanów Zjednoczonych Ameryki, gdyż nie miałem wizy tranzytowej do Kanady? W planie były trzy przesiadki. Czy słusznie odmówiono mi wejścia na pokład do Frankfurtu, stamtąd przecież latiwej zlpac cos do Stanow nie przez Kande ( nie majac wizu) I czy mogę dochodzi odszkoowania. Notabe biuro podrozy nie poifnormowala mnie o konieczności wizy do Kanady, tylko do Stanow.Gdzie skladac reklamacje i jaki zwrot można uzyskac

Tadek

18.6.2013 10:4:50

Re: Jakie masz prawa podróżując samolotem?

Tak, wygląda to jakby akceptowalnie ale co z polskimi realiami powszednimi, polskim "etosem" urzędników (rodzinnym od czasu nasłanej tu komuny powojennej) i różnych osobniczek na stanowiskach urzędniczek których nawykowe na odczepnego działanie jest zasłonięte formularzami i nakazanym jakoby myśleniem i działaniem przez konieczność bycia w zgodzie prawem i w ramach prawa oraz rozporządzeniem i procedurą i pragmatyka - o ile nie jest to ktoś ważny dla jej przełożonego.

pilot

21.6.2011 11:54:20

Re: Jakie masz prawa podróżując samolotem?

A jakie masz obowiązki? Najpierw obowiązek, potem dopiero przyjemność !!!

Pokaż wszystkie komentarze (3)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

NA SKÓTY