Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy ustanawiającej jednolite zasady naliczania opłat lotniskowych przez porty lotnicze na terenie Wspólnoty. Intencją ustawodawcy jest ograniczenie możliwości nadużywania dominującej pozycji na rynku i zapewnienie zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego w Europie. Państwa członkowskie zaakceptowały wszystkie kluczowe poprawki zgłoszone przez Parlament w pierwszym czytaniu, co pozwoli zakończyć prace legislacyjne nad tym projektem.
Proponowana dyrektywa będzie mieć zastosowanie do wszystkich portów lotniczych obsługujących rocznie ponad 5 milionów pasażerów oraz do portu o największym ruchu pasażerskim w każdym państwie członkowskim. Propozycja Komisji Europejskiej zakładała objęcie zakresem dyrektywy lotnisk obsługujących rocznie ponad 1 milionów pasażerów, jednak Parlament Europejski przekonał Radę, że wiele mniejszych lotnisk, które znalazłyby się w obszarze regulowanym dyrektywą, nie posiada możliwości zajęcia dominującej pozycji na rynku.
W kształcie proponowanym przez posłów, dyrektywa obejmie 67 europejskich portów lotniczych, w tym warszawskie Okęcie jako jedyne z polskich lotnisk. Szacuje się, że do 2010 roku, kiedy dyrektywa wejdzie w życie jej przepisom podlegać będzie już 77 europejskich portów lotniczych.
Na podstawie nowych przepisów wszystkie porty lotnicze będą związane wspólnymi zasadami dotyczącymi wymiany informacji, przejrzystości i zasad poboru opłat lotniskowych. Parlament wprowadził do projektu dyrektywy zapisy, które z jednej strony zapewniają niedyskryminowanie użytkowników portów lotniczych w zakresie pobierania opłat lotniskowych, ale jednocześnie pozwalają różnicować opłaty lotniskowe ze względu na kwestie interesu publicznego i ogólnego, w tym kwestie środowiskowe.
Z inicjatywy Parlamentu wprowadzono dokładniejsze zapisy precyzujące definicje opłat lotniskowych, sieci portów lotniczych, poziomu jakości usług, jakie ma świadczyć dany zarządzający portem lotniczym w zamian za opłatę lotniskową oraz finansowania nowych projektów w zakresie infrastruktury.
Przewiduje się również ustanowienie niezależnych organów regulacyjnych, które będą nadzorować pełną implementację przepisów dyrektywy. Organ ten opracuje procedury rozstrzygania sporów między zarządzającym danym portem lotniczym a jego użytkownikami lub ich przedstawicielami, dotyczących zmian wysokości lub struktury opłat lotniskowych, także jakości usług.
Ulrich STOCKMANN (PSE, D)
Sprawozdanie w sprawie opłat lotniskowych
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska