Jednolite zasady naliczania opłat lotniskowych

Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy ustanawiającej jednolite zasady naliczania opłat lotniskowych przez porty lotnicze na terenie Wspólnoty. Intencją ustawodawcy jest ograniczenie możliwości nadużywania dominującej pozycji na rynku i zapewnienie zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego w Europie. Państwa członkowskie zaakceptowały wszystkie kluczowe poprawki zgłoszone przez Parlament w pierwszym czytaniu, co pozwoli zakończyć prace legislacyjne nad tym projektem.

Proponowana dyrektywa będzie mieć zastosowanie do wszystkich portów lotniczych obsługujących rocznie ponad 5 milionów pasażerów oraz do portu o największym ruchu pasażerskim w każdym państwie członkowskim. Propozycja Komisji Europejskiej zakładała objęcie zakresem dyrektywy lotnisk obsługujących rocznie ponad 1 milionów pasażerów, jednak Parlament Europejski przekonał Radę, że wiele mniejszych lotnisk, które znalazłyby się w obszarze regulowanym dyrektywą, nie posiada możliwości zajęcia dominującej pozycji na rynku.

Porady prawne

W kształcie proponowanym przez posłów, dyrektywa obejmie 67 europejskich portów lotniczych, w tym warszawskie Okęcie jako jedyne z polskich lotnisk. Szacuje się, że do 2010 roku, kiedy dyrektywa wejdzie w życie jej przepisom podlegać będzie już 77 europejskich portów lotniczych.

Na podstawie nowych przepisów wszystkie porty lotnicze będą związane wspólnymi zasadami dotyczącymi wymiany informacji, przejrzystości i zasad poboru opłat lotniskowych. Parlament wprowadził do projektu dyrektywy zapisy, które z jednej strony zapewniają niedyskryminowanie użytkowników portów lotniczych w zakresie pobierania opłat lotniskowych, ale jednocześnie pozwalają różnicować opłaty lotniskowe ze względu na kwestie interesu publicznego i ogólnego, w tym kwestie środowiskowe.

Z inicjatywy Parlamentu wprowadzono dokładniejsze zapisy precyzujące definicje opłat lotniskowych, sieci portów lotniczych, poziomu jakości usług, jakie ma świadczyć dany zarządzający portem lotniczym w zamian za opłatę lotniskową oraz finansowania nowych projektów w zakresie infrastruktury.

Przewiduje się również ustanowienie niezależnych organów regulacyjnych, które będą nadzorować pełną implementację przepisów dyrektywy. Organ ten opracuje procedury rozstrzygania sporów między zarządzającym danym portem lotniczym a jego użytkownikami lub ich przedstawicielami, dotyczących zmian wysokości lub struktury opłat lotniskowych, także jakości usług.

Ulrich STOCKMANN (PSE, D)

Sprawozdanie w sprawie opłat lotniskowych 

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika