Rodzice a dzieci

Działalność gospodarcza

Kawiarenka Przyjazna Dzieciom

Strona 1 z 2

Prezes UKE jest partnerem ogólnopolskiej kampanii społecznej promującej ideę przyjaznej kawiarenki, w której dziecko jest odpowiednio chronione przed zagrożeniami internetowymi. 

Kampania ma na celu zwrócenie uwagi właścicieli kawiarenek internetowych na bezpieczeństwo korzystających z ich usług dzieci. Organizatorzy akcji: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) realizującą wspólnie z Fundacją Dzieci Niczyje program Komisji Europejskiej „Safer Internet" w Polsce, apelują: Jesteś właścicielem lub pracownikiem kawiarenki internetowej? Ważne jest dla Ciebie bezpieczeństwo jej najmłodszych użytkowników? Przyłącz się do ogólnopolskiej kampanii „Kawiarenka Przyjazna Dzieciom" i otrzymaj dyplom bezpiecznej kawiarenki!  

Kawiarenka Przyjazna Dzieciom

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Partnera kampanii agencję Gemius S.A. ponad 60 proc. klientów kawiarenek internetowych to dzieci, z czego najmłodsi, samodzielnie korzystający z usług kawiarenki, mają zaledwie 5-6 lat. Dlatego pilną potrzebą jest propagowanie idei „Kawiarenki Przyjaznej Dzieciom", spełniającej trzy podstawowe kryteria:

  1. Kawiarenka posiada zainstalowane programy filtrujące na komputerach udostępnianych dzieciom.

  2. Znajdujące się w niej komputery przeznaczona dla dzieci są monitorowane przez pracowników kawiarenki.

  3. W kawiarence znajdują się wyeksponowane materiały promujące zasady bezpiecznego korzystania z sieci, ulotki, plakaty, broszury, z którymi może zapoznać się dziecko korzystające z Internetu.

Właściciel kawiarenki, która spełnia te trzy warunki, będzie mógł uzyskać dla swojej placówki Dyplom „Kawiarenki Przyjaznej Dzieciom".

Organizatorzy akcji zadbali również o specjalne nagrody w postaci gier dla dzieci (ufundowane przez firmy CD Projekt oraz Nicolas Games), które zachęcą je do korzystania z dbających o ich bezpieczeństwo kawiarenek. Dzięki przyłączeniu się do kampanii firmy ANCOM Sp. z o.o każda kawiarenka, która przyłączy się do akcji, a nie posiada jeszcze programu filtrującego, otrzyma program Cenzor z licencjami na wszystkie komputery bezpłatnie. Program ten wykazał najwyższą skuteczność filtrowania treści szkodliwych dla dzieci podczas testów wykonanych przez NASK w ramach programu Saferinternet.pl. Właściciele kawiarenek otrzymają też bezpłatne materiały promocyjne i edukacyjne, w które będą mogli wyposażyć swoje punkty internetowe.   

Świadomość zagrożeń

Na przełomie sierpnia i września 2008 r. Gemius S.A. we współpracy z NASK przeprowadził dwa badania fokusowe online na temat korzystania przez dzieci z kawiarenek internetowych. W pierwszej grupie uczestniczyli właściciele i pracownicy kawiarenek, w drugiej osoby korzystające z kawiarenek. Badania były próbą odpowiedzi na pytania: Jak w kawiarenkach internetowych traktowani są mali internauci? Jak właściciele i pracownicy kawiarenek dbają o bezpieczeństwo dzieci? Jakie są zachowania i stan wiedzy dzieci i dorosłych korzystających z kawiarenek? W jakim stopniu uczestnicy badania zetknęli się z zabezpieczeniami stosowanymi przez kawiarenki (specjalistyczne oprogramowanie, odrębne stanowiska dla dzieci)?

Najczęstszym zagrożeniem wymienianym zarówno przez klientów kawiarenek jak i ich pracowników są zagrożenia technologiczne (wirusy, trojany) oraz problemy z oszustwami internetowymi przy użyciu znajdujących się tam komputerów. Dopiero na kolejnych miejscach wymieniane są niebezpieczeństwa, na które narażone są dzieci, takie jak niekontrolowane kontakty z nieznajomymi online, łatwy dostęp do szkodliwych treści, czy też brutalnych gier. Z doświadczeń internautów biorących udział w drugiej grupie fokusowej wynika, że ze strony personelu kawiarenek dominuje bierność i brak zainteresowania tym, co robią w Internecie mali klienci. Tymczasem dzieci często beztrosko nawiązują znajomości przez Internet czy podają swoje dane, co wynika nie tylko z ich niewiedzy, ale też chęci zaimponowania kolegom.  

„Jesteśmy najtańszą opiekunką do dziecka w Polsce"

Biorący udział w badaniu pracownicy i właściciele kawiarenek deklarowali, że starają się dbać o bezpieczeństwo głównie poprzez obserwowanie tego, co robią w Internecie dzieci i przez egzekwowanie przestrzegania regulaminu kawiarenki. Podkreślali jednak, że często to na nich spada całkowita odpowiedzialność za bezpieczeństwo pozostawianych u nich dzieci, a wszelkie dodatkowe zabezpieczenia to dodatkowy koszt zakupu programu filtrującego i ryzyko zniechęcenia dorosłych klientów. „Jesteśmy najtańszą opiekunką do dziecka w Polsce - 3 zł za godzinę". Z relacji właścicieli kawiarenek wynika, że rodzice często zostawiają przed komputerem dziecko na kilka godzin, a sami w tym czasie robią np. zakupy.

Obserwuj nas na:

Czytaj dalej (strona 1 z 2)

1

2

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: