Mąż zaufania i obserwator społeczny na wyborach
Postanowienia SN
Sąd Najwyższy uznał, że zarówno mąż zaufania, jak i obserwator społeczny mają prawo być obecni podczas wszystkich czynności komisji (wyborczej i referendalnej), do której zostali wyznaczeni, w tym również przed dniem głosowania. Postanowieniami z 7 września 2023 r.
Sąd Najwyższy w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych uznał zasadność skarg na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z 30 sierpnia 2023 r. dotyczącą wyjaśnień w sprawie uprawnień mężów zaufania i obserwatorów społecznych (sygn. akt I NSW 14/23 i sygn. akt I NSW 15/23).
Wyjaśnienia SN
SÄ…d Najwyższy przypomniaÅ‚, że zgodnie z konstytucyjnÄ… „zasadÄ… zasad”, wyrażonÄ… w art. 2 Konstytucji RP Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym paÅ„stwem prawnym urzeczywistniajÄ…cym zasady sprawiedliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej. W zasadzie tej na plan pierwszy wysuniÄ™ty jest demokratyczny charakter Rzeczypospolitej Polskiej.
Pomimo, że ustawa zasadnicza nie definiuje ani demokracji, ani zasady demokratyzmu, nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że cechÄ… konstytutywnÄ… paÅ„stwa demokratycznego jest uznanie istnienia zbiorowego podmiotu wÅ‚adzy w paÅ„stwie, w przypadku Konstytucji RP – Narodu, a także wolnych wyborów piastunów wÅ‚adzy, jako sposobu ich powoÅ‚ywania. KonsekwencjÄ… tego jest uznanie znaczenia udziaÅ‚u obywateli w podejmowaniu decyzji politycznych, innych aniżeli wybór wÅ‚adzy. Wpisanie w istotÄ™ Rzeczypospolitej Polski zasady demokratyzmu nakazuje przyjąć, że procedury dla niej kluczowe, zwiÄ…zane z wyborem wÅ‚adzy i przeprowadzaniem referendum, powinny być maksymalnie transparentne, gdyż ich wyniki stanowiÄ… wyraz woli Suwerena wyrażonej w sposób bezpoÅ›redni. Zapewnienie przejrzystoÅ›ci wskazanych procedur jest wiÄ™c obowiÄ…zkiem paÅ„stwa demokratycznego, a zarazem realizacjÄ… jego najlepiej pojÄ™tego interesu, w ten bowiem sposób potwierdza ono swój charakter.
Dokonując kontroli zaskarżonej uchwały, Sąd Najwyższy przypomniał, że Państwowa Komisja Wyborcza, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego wydaje wytyczne i wyjaśnienia oraz informacje o przepisach prawa. O ile dla dwóch pierwszych instrumentów ustawa przewiduje formę uchwały oraz możliwość ich zaskarżenia do Sądu Najwyższego, o tyle dla informacji tego rodzaju forma nie jest zastrzeżona, a w konsekwencji nie podlegają one zaskarżeniu. Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, tym co odróżnia wytyczne i wyjaśnienia (dla których przewidziana jest forma uchwały) od informacji, jest m.in. ich samodzielna wartość normatywna przejawiająca się w kształtowaniu sytuacji prawnej innych podmiotów. Dla Sądu Najwyższego nie ulegało wątpliwości, że zaskarżony dokument, wykluczający obecność mężów zaufania i obserwatorów społecznych podczas czynności komisji podejmowanych przed dniem głosowania, tego rodzaju charakter posiadał.
OdnoszÄ…c siÄ™ do zasadniczej kwestii, SÄ…d Najwyższy wskazaÅ‚, że w 2018 r. dokonana zostaÅ‚a nowelizacja Kodeksu wyborczego, która wprowadziÅ‚a istotnÄ… zmianÄ™, a mianowicie przyznaÅ‚a mężowi zaufania (oraz odpowiednio obserwatorowi spoÅ‚ecznemu) prawo do obecnoÅ›ci podczas wszystkich czynnoÅ›ci komisji, do której zostaÅ‚ wyznaczony. JÄ™zykowa wykÅ‚adnia stosownego przepisu Kodeksu wyborczego prowadzi do jednoznacznego wniosku: zarówno mąż zaufania, jak i obserwator spoÅ‚eczny ma prawo być obecny podczas wszystkich czynnoÅ›ci komisji, do której zostaÅ‚ wyznaczony. JednoczeÅ›nie posÅ‚użenie siÄ™ przez ustawodawcÄ™ zwrotem „w szczególnoÅ›ci” i wymienienie po nim konkretnych czynnoÅ›ci komisji, wbrew stanowisku PaÅ„stwowej Komisji Wyborczej, nie powoduje, że zasada ogólna w postaci prawa do obecnoÅ›ci podczas wszystkich czynnoÅ›ci komisji, doznaje jakiegokolwiek ograniczenia.
Wynik wykÅ‚adni jÄ™zykowej potwierdza również wykÅ‚adnia funkcjonalna. W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzajÄ…cej w 2018 r. wskazanÄ… zmianÄ™ normatywnÄ…, projektodawcy jednoznacznie podkreÅ›lili jej znaczenie: „zmiana ta jest bardzo istotna w przypadku mężów zaufania przy komisjach obwodowych, gdyż bÄ™dÄ… mogli oni uczestniczyć podczas prac komisji również przed dniem gÅ‚osowania, a nie jak obecnie tylko podczas czynnoÅ›ci obwodowej komisji wyborczej w dniu gÅ‚osowania”. Nie można wiÄ™c przyjąć, że celem ustawodawcy byÅ‚o umożliwienie mężom zaufania i obserwatorom spoÅ‚ecznym możliwoÅ›ci obserwacji czynnoÅ›ci komisji wyÅ‚Ä…cznie w dniu wyborów lub referendum.
W tym kontekście Sąd Najwyższy podkreślił, że zasada demokratyzmu jest zasadą dynamiczną, która każdorazowo odnoszona być musi do konkretnej rzeczywistości społecznej, kulturowej, aspiracji społecznych, tradycji, a także wizji ustroju demokratycznego twórców Konstytucji. Zasada ta nie funkcjonuje więc w warunkach statycznych, ale w społeczeństwach zmieniających się, rozwijających się, stających przed nowymi wyzwaniami. Konsekwentnie jej treść ulega ewolucji, w szczególności poprzez wprowadzanie nowych mechanizmów jej urzeczywistniania i ochrony. Podobnie jak samo państwo demokratyczne, tak i zasada demokratyzmu jest w tym kontekście ideałem, do którego urzeczywistnienia powinno się dążyć w demokratycznym państwie prawnym. Uznać należy, że przyjęcie jako zasady prawa męża zaufania, a odpowiednio i obserwatora społecznego, do udziału we wszystkich czynnościach komisji, do której został wyznaczony, jest krokiem w tym właśnie kierunku.
Zob.
- postanowienie SN z dnia 7 września 2023 r. z uzasadnieniem (sygn. akt I NSW 14/23);
- postanowienie SN z dnia 7 września 2023 r. z uzasadnieniem (sygn. akt I NSW 15/23).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?