Nowe przepisy dot. wprowadzania do obrotu niektórych urządzeń?
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności i ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wynika z konieczności dostosowania polskiego prawa do unijnego.
Bezpieczeństwo najważniejsze
Państwa członkowskie UE mają obowiązek ustanowić i notyfikować w Komisji Europejskiej – do 21 marca 2018 r., a następnie stosować od 21 kwietnia 2018 r. – przepisy dotyczące sankcji za naruszanie przez podmioty gospodarcze rozporządzeń europejskich w sprawach:
- urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób,
- środków ochrony indywidulanej,
- urządzeń spalających paliwa gazowe.
Wymienione rozporządzenia zastąpią obowiązujące dyrektywy, a wyroby których dotyczą, zostaną włączone do ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, mającej zastosowanie do wyrobów regulowanych prawem unijnym – zgodnym z Nowymi Ramami Prawnymi (NLF). Oznacza to wyłączenie tych wyrobów z ustawy o systemie oceny zgodności.
Projekt przewiduje rozszerzenie katalogu administracyjnych kar pieniężnych o sankcje za ww. naruszenia. Zasady ich wymierzania wzorowane są na rozwiązaniach obowiązujących w Kodeksie postępowania administracyjnego – przesłanki wymiaru kary i odstąpienia od wymierzenia kary. Do wyrobów wskazanych w rozporządzeniach europejskich zostanie więc zastosowany system administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia przepisów związanych z wprowadzaniem ich do obrotu. Przykładowo, producent albo importer, który wprowadzi do obrotu lub odda do użytku wyrób niezgodny z wymaganiami – będzie podlegał administracyjnej karze pieniężnej do 100 tys. zł. Natomiast przedsiębiorcy, który nie oznaczy wyrobu symbolem CE – będzie groziła kara do 20 tys. zł. Kary dostosowano do znowelizowanego w 2017 r. Kodeksu postępowania administracyjnego.
Przepisy rozporządzeń UE nakładają na państwa członkowskie obowiązek podjęcia działań w razie wystąpienia tzw. niezgodności formalnych W obowiązujących przepisach ustawy SOZiNR nie zostały wyraźnie wyodrębnione normy dotyczące niezgodności formalnych ani sposobu postępowania w ich sprawie (kontrola występowania, postępowanie nadzorcze). Dlatego proponowane przepisy regulują również procedurę stosowaną w przypadku stwierdzenia tzw. niezgodności formalnych przez organ nadzoru rynku (na przykład gdy deklarację zgodności UE sporządzono niezgodnie z określonym wzorem).
Doprecyzowano także przepis dotyczący obowiązku posiadania akredytacji przez jednostkę notyfikowaną przez wskazanie, że akredytacja musi odnosić się do prawodawstwa harmonizacyjnego Unii Europejskiej. Wprowadzono zasadę, że na potrzeby autoryzacji w certyfikacie akredytacji, dla określenia zakresu autoryzacji, wskazywany będzie odpowiedni akt unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego. Przyczyni się to do szybszego przeprowadzenia postępowania administracyjnego o udzieleniu autoryzacji i notyfikacji jednostki.
Dostosowanie prawa krajowego do regulacji unijnych ma zapewnić polskim przedsiębiorcom prawo do swobodnego obrotu produktami wytworzonymi lub importowanymi. Z kolei stosowanie kar pieniężnych za naruszenia przepisów związanych z wprowadzaniem do obrotu wyrobów wymienionych w rozporządzeniach europejskich, powinno przyczynić się do poprawy warunków uczciwej konkurencji. Sankcje będą stanowiły motywację dla przedsiębiorców do stosowania obowiązujących regulacji, tak aby na rynku znajdowały się wyłącznie wyroby bezpieczne oraz zgodne z wymaganiami, co spowoduje eliminację zagrożeń dla konsumentów.
Kiedy proponowane przepisy mają wejść w życie?
Nowe regulacje, co do zasady, powinny wejść w życie po 7 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?