Ogólnokrajowe biuro numerów i spis abonentów

Oto komunikat Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat baz danych abonentów dostępnych w ramach usług OSA i OBN w 2008 r. oraz poziomu zapotrzebowania na usługę OSA w tym okresie:

W związku z licznymi pytaniami oraz wątpliwościami użytkowników końcowych dotyczącymi funkcjonowania oraz przydatności świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A. usług ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych, zwanej dalej „OBN" oraz ogólnokrajowego spisu abonentów, zwanej dalej „OSA",  Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Prezesem UKE", przedstawia następujące informacje.

 

Stan prawny

Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), zwanej dalej „Pt", przedsiębiorca wyznaczony, który obsługuje największą liczbę łączy abonenckich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązany jest do świadczenia wszystkim użytkownikom publicznych sieci telefonicznych, w tym użytkownikom aparatów publicznych, usług OSA oraz OBN.

Z kolei art. 103 ust. 2 Pt stanowi, iż Prezes UKE wyznacza, w drodze decyzji, przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym mowa w art. 103 ust. 1 Pt i określa szczegółowe warunki świadczenia usług OSA oraz OBN w tym dane dotyczące formy oraz zakresu świadczenia tej usługi, a także stopnia szczegółowości danych abonentów, które będą objęte OSA oraz OBN.

W związku z decyzją Prezesa UKE z dnia z dnia 14 lipca 2006 r., nr DRTD-WUD-6070-2/06(8), zmienioną w części decyzją Prezesa UKE z dnia 25 września 2006 r., nr DRTD-WUD-6070-2/06(16), następnie zmienioną w części decyzją Prezesa UKE z dnia 12 listopada 2007 r., nr DRTD-WUD-6070-2/06(64), zwana dalej „Decyzją", Telekomunikacja Polska S.A., zwana dalej „TP", została zobowiązana do świadczenia OSA oraz OBN.

  

Stan faktyczny

W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UKE z dnia 16 stycznia 2009 r., DRTD-WUD-6070-2/06(110), TP pismem z dnia 3 lutego 2009 r., znak: SRB/SS/GB/247/02/09,  uzupełnionym pismami z dnia 23 marca 2009 r., znak: SRB/SS/GB/661/03/09 oraz z dnia 30 marca 2009 r., znak: SRB/SS/GB/683/03/09, przedstawiła sprawozdanie w zakresie świadczonych przez nią usług OSA oraz OBN.

Przedstawione przez TP dane obejmują stan na koniec 2008 r. (tj. na dzień 31 grudnia 2008 r.).

Zgodnie z przedstawionymi informacjami, TP zawarła do końca 2008 r. 82 umowy (w tym dwa porozumienia), których przedmiotem było określenie warunków współpracy w zakresie udostępniania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych niezbędnych danych ich abonentów na potrzeby świadczonych przez TP usług OSA oraz OBN. 72 z nich dotyczyło obydwu ww. usług, natomiast 10 odnosiło się wyłącznie do współpracy pomiędzy  TP, a dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w zakresie OBN.

  

A. Usługa OBN

Usługa OBN  jest świadczona w formie informacji udzielanej przez służby informacyjne TP (informacja głosowa). Usługa OBN polega na udzielaniu informacji o numerach telefonów abonentów będących osobami fizycznymi oraz abonentów instytucjonalnych wszystkich publicznych sieci telefonicznych przez służby informacyjne przedsiębiorcy wyznaczonego bezpośrednio użytkownikowi, który żąda udzielenia informacji o numerze telefonicznym. W ramach usługi użytkownik publicznych sieci telefonicznych, w tym użytkownik aparatów publicznych, poprzez informację głosową uzyskuje informacje o numerach telefonicznych konkretnego abonenta lub abonentów zidentyfikowanego lub zidentyfikowanych na podstawie danych przedstawionych przez tego użytkownika.

Usługa OBN jest świadczona w sposób ciągły (nieprzerwany), tj. powinna być dostępna przez 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Jedyną informacją, jaka powinna być udzielana użytkownikowi publicznej sieci telefonicznej, w tym użytkownikowi aparatów publicznych, są numery telefoniczne abonenta. Jednocześnie informacja o numerach telefonicznych abonenta udzielana jest pod warunkiem przekazania przez użytkownika danych osobowych pozwalających na jego identyfikację. Należy mieć również na uwadze, iż w ramach usługi OBN w formie informacji głosowej TP nie może dochodzić do ustalania danych osobowych abonenta na podstawie numeru telefonicznego.

Jak wynika z danych TP (wg ostatniej aktualizacji - stan na 31 grudnia 2008 r.) w usłudze OBN dostępne były dane o numerach telefonicznych abonentów 83 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym TP. W sumie umieszczonych zostało 16 001 504 rekordów z danymi abonentów dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w  tym:

  • 8 428 170 - instytucjonalnych oraz

  • 7 573 334 - indywidualnych.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, że ww. wartości nie uwzględniają danych dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy udostępnili dane TP. Powyższe podyktowane zostało brakiem szczegółowych informacji w tym zakresie, co wynika z faktu, iż dane o ich abonentach dostępne są on - line za pomocą protokołu E115. Jednocześnie TP oświadczyła iż wszystkie niezbędne dane abonentów mieszkaniowych oraz instytucjonalnych przekazane przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych zostały uwzględnione w OBN. Tym samym, zgodnie z deklaracją TP, niezbędne informacje na temat abonentów tych przedsiębiorców zostały umieszczone w OBN.

  

B. Usługa OSA

Usługa OSA jest świadczona w sposób zapewniający użytkownikom wszystkich publicznych sieci telefonicznych dostęp do tej usługi w formie drukowanej i elektronicznej. OSA w formie drukowanej polega na zamieszczaniu numerów i danych identyfikujących abonentów będących osobami fizycznymi oraz abonentów instytucjonalnych w tzw. książkach telefonicznych wydanych w formie papierowej, natomiast OSA w formie elektronicznej polega na zamieszczaniu danych identyfikujących abonentów w książkach telefonicznych wydanych na nośnikach elektronicznych, np. płytach CD, przy czym sposób zamieszczenia tych danych będzie umożliwiać efektywne wyszukiwanie numerów telefonicznych. Dodatkowo usługa ta może być również świadczona poprzez umożliwienie wyszukiwania numerów telefonicznych przy wykorzystaniu sieci Internet. OSA w formie drukowanej i na nośnikach elektronicznych powinna być, zgodnie z postanowienia Decyzji, wydawana nie rzadziej niż raz na dwa lata.

TP wskazała, iż w ramach usługi OSA dostępne były dane o numerach telefonicznych abonentów 72 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym TP. W sumie zostało umieszczonych 6 434 029 rekordów z danymi abonentów dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym:

  • 5 025 044 - instytucjonalnych oraz

  • 1 408 985 - indywidualnych.

W 2008 r. zostały opublikowane:

1) w postaci drukowanej - spisy abonentów dla 34 stref numeracyjnych,

2) w postaci elektronicznej na płytach CD - spisy abonentów dla obszarów 12 województw, zawierające dane z ww. stref numeracyjnych,

3) w postaci elektronicznej na płycie DVD, pod nazwą „Ogólnokrajowy Spis Abonentów - Polska" (sierpień 2008 r.) - spis abonentów zawierający dane dla obszaru całego kraju (49 stref numeracyjnych).   

Szczegółowe dane na temat liczby przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz liczby abonentów - mieszkaniowych oraz instytucjonalnych - umieszczonych w poszczególnych publikacjach OSA wydanych w 2008 r. przedstawia Załącznik nr 1 do niniejszego Komunikatu.  

TP oświadczyła, iż wszyscy dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którzy przekazali niezbędne dane swoich abonentów (mieszkaniowych oraz instytucjonalnych), zgodnie z terminami wskazanymi w harmonogramie wydawniczym OSA na rok 2008 oraz wynikającymi z zawartych w tym zakresie umów, zostali w poszczególnych rodzajach publikacji OSA uwzględnieni. Tym samym, zgodnie z deklaracją TP, niezbędne informacje na temat abonentów tych przedsiębiorców zostały umieszczone w poszczególnych publikacjach OSA.

W związku z powyższym TP przedstawiła również informacje w zakresie terminów wydania poszczególnych OSA, mając na uwadze harmonogram wydawniczy OSA zawierający terminy publikacji całości i poszczególnych jego tomów w 2008 r., opublikowany na stronie internetowej TP pod nazwą „Ogólnokrajowy spis abonentów 2008, Spisy udostępnione w salonach sprzedaży TP". Jak oświadczyła TP, dostarczyła ona 28 tytułów wcześniej, 5 tytułów w wyznaczonym terminie, 13 tytułów później niż założyła, a 1 wydanie poprawiono. Jednocześnie TP wskazała, iż w przypadku dwóch tytułów opóźnienie wynikało z winy dostawcy - firmy Ditel S.A. wykonującej druk. W przypadku pozostałych 11 tytułów opóźnienie spowodowane było problemami wynikającymi ze zmiany operatora logistycznego świadczącego usługi na rzecz TP.  

Jednocześnie przedstawione przez TP dane pokazują, iż istnieje dysproporcja pomiędzy wyprodukowanym nakładem poszczególnych publikacji OSA, a ilością zamówień złożonych na poszczególne publikacje tego spisu. W 2008 r. zostało wyprodukowanych 617 850 wszystkich egzemplarzy OSA (DVD z ogólnopolskim spisem abonentów, CD z przedmiotowymi informacjami dla właściwych województw oraz książki dla poszczególnych miast). Jednocześnie do końca 2008 r.:

  • w salonach TP wydano 17 665 sztuk OSA oraz

  • złożono 46 072 zamówień kurierskich,

  • równocześnie TP przyjęła 152 127 zamówień od przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Z wyżej wymienionych informacji może wynikać, iż przygotowany nakład OSA jest wystarczający na dzień dzisiejszy do zaspokojenia potrzeb ewentualnych użytkowników przedmiotowego spisu. Ponadto niewielka liczba przekazanych przez TP egzemplarzy OSA może być spowodowana brakiem wystarczającej wiedzy wśród użytkowników końcowych na temat OSA, w szczególności odnośnie jej dostępności na rynku, jak również sposobu pozyskania OSA.

Mając na uwadze powyższe Prezes UKE pragnie przypomnieć, iż każdy użytkownik publicznej sieci telefonicznej, w tym użytkownik aparatów publicznych, ma prawo do otrzymania bezpłatnego OSA w formie drukowanej,  na nośnikach elektronicznych lub w obu formach. Uprawnieniem użytkownika jest możliwość otrzymania - jednego pełnego OSA, bądź po jednym egzemplarzu wybranych przez niego tomów tak w formie drukowanej, jak i elektronicznej. Jednocześnie prawo użytkownika publicznej sieci telefonicznej do otrzymania bezpłatnie OSA w formie przez siebie wybranej polega na tym, iż w przypadku zażądania takiego spisu przez użytkownika publicznej sieci telefonicznej, TP ma obowiązek zrealizowania zamówienia użytkownika na ten spis, złożonego w sposób i terminie określonym przez przedsiębiorcę zbierającego zamówienia. TP zbiera zamówienia użytkowników na OSA - bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawcy usług, którego abonent zgłosi zapotrzebowanie na spis. Jednocześnie zamawiający może żądać dostarczenia spisu pod wskazany adres (np. kurierem), przy czym ponosi wówczas koszty takiego dostarczenia. TP na swojej stronie internetowej przedstawia harmonogram wydawniczy  OSA, zawierający terminy publikacji całości i poszczególnych jego tomów. Harmonogram wydania OSA w 2009 r. zamieszczony jest na stronie internetowej TP pod adresem www.tp.pl/osa.   

Przedstawienie powyższych informacji ma na celu przybliżenie użytkownikom publicznych sieci telefonicznych wiedzy na temat usług OSA oraz OBN. Świadomość klientów na temat tych usług okazuje się bowiem pomocna przy korzystaniu z nich w życiu codziennym.  

Załącznik:

Liczba przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz liczba abonentów (mieszkaniowych oraz instytucjonalnych) umieszczonych w poszczególnych publikacjach OSA -   Zalacznik_nr_1_OSA.pdf 34,2 kB  

Źródło: http://www.uke.gov.pl/, Anna Streżyńska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika