Opinia do projektu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej

Projekt ustawy zawarty w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (druk nr 284) jest zupełnie innym projektem aniżeli projekt zgłoszony do pierwszego czytania, który został przesłany przez Marszałka Sejmu do konsultacji społecznych - tak od strony merytorycznej, jak również od strony formalnej.

Projekt ten nie zawiera oceny skutków regulacji ani uzasadnienia zaproponowanych zapisów, odmiennych od zapisów zawartych w projekcie zgłoszonym przez posłów w styczniu 2008 r. W związku z tym partnerzy społeczni mają utrudnione zadanie opiniując ten projekt. W efekcie zastosowanego trybu prac nad opiniowanym projektem nie zachowane zostały zasady dobrej praktyki legislacyjnej, co nie sprzyja tworzeniu poprawnych aktów prawnych.

Krytykujemy tryb, jaki zastosowano przy pracy nad tym projektem. Dla tak ważnych zmian w systemie zdrowia niezbędne są właściwie prowadzone konsultacje społeczne i merytoryczne uzasadnienie propozycji. Niestety, źle prowadzone prace legislacyjne powodują, że debata publiczna na temat zaproponowanych zmian nie koncentruje się na dyskusji merytorycznej i w marginalnym zakresie ujmuje argumentację przedstawianą przez projektodawców.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan popiera propozycję przekształcania publicznych samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego. Rozwiązanie to zwiększy finansową odpowiedzialność zakładów za prowadzoną gospodarkę finansową i tym samym przyczyni się do zwiększenia gospodarności w wykorzystaniu środków publicznych, a także ułatwi możliwość ewentualnego dokapitalizowania tych podmiotów środkami prywatnymi.

Realizacja tego ostatniego celu będzie łatwiejsza, lub też w ogóle możliwa dzięki temu, iż wyeliminowano zapis dotyczący minimalnego udziału podmiotów publicznych w spółce prowadzącej zakład opieki zdrowotnej.

PKPP Lewiatan pozytywnie ocenia zamysł pozostawiania decyzji dotyczących ewentualnego odsprzedania udziałów czy zbycia akcji samorządom terytorialnym lub innym publicznym podmiotom tworzącym spółki. Pozytywnie oceniamy też przewidziany w art. 54 tryb udzielania dotacji oraz przekazywania publicznych środków dla spółek prowadzących zakłady opieki zdrowotne na programy zdrowotne lub inne cele określone w tym projekcie.

Porady prawne
Tego typu regulacje powinny służyć większej gospodarności w wykorzystaniu środków publicznych.

Popieramy też zapis art. 58. Uzależnia on możliwość rozwiązania spółki prowadzącej zakład opieki zdrowotnej od zgody Ministra Zdrowia, który gdy nie zgodzi się na rozwiązanie spółki zobowiązuje się do nabycia udziałów lub akcji i zapewnienia środków na pierwszy okres funkcjonowania takiego zakładu, jeśli jego działanie jest niezbędne dla realizacji zadań państwa. Takie rozwiązanie sprzyjać będzie ochronie interesów pacjenta i utrzymywaniu infrastruktury niezbędnej dla realizacji konstytucyjnych zadań państwa w zakresie ochrony zdrowia.

Popieramy również wprowadzenie do projektu zasady obligatoryjnego przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki. Uważamy, iż powinno ono sprzyjać zwiększaniu gospodarności w wykorzystaniu środków publicznych i eliminować możliwość niekontrolowanego zadłużania się. 

Źródło: PKPP Lewiatan, www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika