Podsumowanie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Polsce był częścią globalnej kampanii mającej na celu promocję przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, która została zorganizowana w 78 krajach w dniach 17-23 listopada 2008 roku. W naszym kraju 2144 Partnerów zorganizowało 1608 wydarzeń, co stawia Polskę w gronie światowych liderów tego projektu. Pozytywne doświadczenia Tygodnia warto teraz zamienić w całoroczne działania systemowe. W kryzysie gospodarczym postawy przedsiębiorcze są szczególnie potrzebne.
Główny koordynator Tygodnia w Polsce - Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan - zaprosiła do współpracy wielu Partnerów. Zaproszenie przyjęły 92 organizacje, organizacje, firmy i instytucje. Razem z ich kooperantami ta koalicja liczyła ponad 253 podmioty. Jeśli jednak uwzględnić także wszystkie szkoły i firmy biorące udział w projekcie „Otwarta Firma", liczba partnerów zaangażowanych w organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce wzrasta do 2144.
Ich działania wspierał Komitet Honorowy na czele z wicepremierem Waldemarem Pawlakiem oraz Komitet Koordynacyjny, w skład którego wchodziły Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Fundacja FOR, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Organizatorzy Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce przeprowadzili łącznie 1608 wydarzeń zarówno lokalnych, jak również przedsięwzięć o wymiarze ogólnopolskim, w których wzięło udział ponad 100 tys. uczniów i studentów z całego kraju.
Największy zasięg miał koordynowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości projekt „Otwarta firma", w ramach którego 78 tys. dzieci i młodzieży odwiedziło przedsiębiorstwa, by przyjrzeć się ich działalności. W tym projekcie wzięło udział 627 szkół i 1391 firm i instytucji, które wspólnie zorganizowały 1356 lekcji przedsiębiorczości. Nawiązane przy tej okazji kontakty będą kontynuowane, co wzmocni praktyczną stronę edukacji ekonomicznej w szkołach.
Wśród innych wydarzeń ŚTPwP były różnego rodzaju konferencje, spotkania z przedsiębiorcami, warsztaty i konkursy. Bogaty program, koordynowany przez Forum Młodych PKPP Lewiatan, przygotowało środowisko studenckie. Na przykład w Szczecinie studenci zorganizowali, oprócz szkoleń i spotkań, turniej gry w Monopoly, happeningi, grę giełdową online, pokazy mody, marsz przedsiębiorczych ulicami miasta.
Przebieg Tygodnia w Polsce obserwowały liczne media, a wiele z nich stworzyło z tej okazji specjalne programy dla swoich odbiorców.
28 stycznia br. w siedzibie Ministerstwa Gospodarki wicepremier Waldemar Pawlak podziękował najbardziej aktywnym organizatorom Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce. Uczestnicy spotkania rekomendowali rządowi, organizacjom pozarządowym, szkołom i rodzicom stworzenie w Polsce środowiska społecznego zdecydowanie bardziej niż dziś sprzyjającego przedsiębiorczości ludzi młodych. Ich zdaniem z obecnym kryzysem gospodarczym i kolejnymi najlepiej poradzą sobie najbardziej przedsiębiorcze społeczeństwa, ale postaw przedsiębiorczych nie można ukształtować z dnia na dzień.
Konieczne są działania systemowe, które m.in. przeciwstawią się negatywnym stereotypom społecznym na temat przedsiębiorców. Trzeba też podnieść poziom nauczania przedsiębiorczości w szkołach, w tym wprowadzić ćwiczenia umiejętności zarządzania wirtualnymi firmami. Zdaniem wielu dyskutantów konieczne jest podniesienie rangi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości poprzez wprowadzenie go na listę fakultatywnych przedmiotów maturalnych.
Komitet Koordynacyjny ŚTPwP
Warszawa, 28 stycznia 2009 r.
Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?