Poziom bezpieczeństwa Profilu Zaufanego podniesiony

Z Profilu Zaufanego korzysta już ponad 16 mln Polaków. Dodatkowe zabezpieczenia dadzą pewność, że nikt niepowołany nie ma dostępu do naszych danych. „Dzięki najnowszej aktualizacji dwustopniowe uwierzytelnianie przy logowaniu do Profilu Zaufanego stało się standardem. Nie musimy robić żadnej aktualizacji. Program sam wymusi uwierzytelnianie dwuskładnikowe” – wyjaśnił minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

Porady prawne

Aktualizacja

W najnowszej aktualizacji automatycznie podniesiono poziom uwierzytelniania i weryfikacji dla wszystkich użytkowników logujących się bezpośrednio do Profilu Zaufanego, nie trzeba więc dokonywać żadnej konfiguracji.

Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia przed botami w formacie CAPTCHA – już na etapie zakładania Profilu Zaufanego, podczas wypełnienia formularza, którego tożsamość należy potwierdzać e-Dowodem lub podczas wizyty w urzędzie. Rząd pracuje nad tym, aby podobne rozwiązanie mogło zostać zastosowane podczas zakładania Profilu Zaufanego w trakcie wideorozmowy.

Resort cyfryzacji zachęca również do aktywacji nowej metody autoryzacji Profilu Zaufanego, zmieniając SMS-y na powiadomienia PUSH w aplikacji mObywatel. „Wystarczy otworzyć powiadomienie w telefonie i nacisnąć „Potwierdź”. Usługa działa w podobny sposób, jak w przypadku potwierdzania przelewów bankowych” –  wyjaśnił Michał Kalinowski, pełnomocnik Ministra Cyfryzacji ds. aplikacji mObywatel.

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w internecie. Jest tak zabezpieczone, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Każda osoba posiadająca profil zaufany i używająca go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Posiadanie Profilu Zaufanego pozwala na logowanie się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy itd.

Umożliwia też elektroniczne podpisywanie dokumentów, takich jak: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika