Prawa pracownicze w handlu

Przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, w placówkach handlowych - było jednym z tematów obrad Rady Ochrony Pracy, która zebrała się na posiedzeniu plenarnym 10 czerwca br. w gmachu Sejmu pod przewodnictwem poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej. W obradach uczestniczyli zastępcy głównego inspektora pracy: Iwona Hickiewicz i Roman Giedrojć z grupą najbliższych współpracowników.

Jak stwierdził Roman Giedrojć, dokonywana na wniosek Rady Ochrony Pracy ocena przestrzegania przepisów prawa pracy w placówkach handlowych, w szczególności wielkopowierzchniowych, jest od 1999 r. stałym elementem działalności kontrolno-nadzorczej Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy prowadzą kontrole kompleksowe obejmujące zarówno zagadnienia praworządności w stosunkach pracy, jak i bezpieczeństwa i higieny pracy. Obok kontroli planowanych placówki handlowe sprawdzane są także w wyniku skarg pracowników.

Porady prawne

Tylko w roku ubiegłym inspektorzy pracy przeprowadzili kompleksowe kontrole w 78 supermarketach, należących do 28 sieci handlowych. 49 z nich kontrolowano po raz pierwszy; 29 - po raz kolejny. Do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości należały: nieudzielanie w odpowiednim terminie urlopów wypoczynkowych, łamanie przepisów o czasie pracy, wystawianie błędnych świadectw pracy, niezachowanie porządku w ciągach komunikacyjnych, niewłaściwe składowanie towarów i zły stan pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Podobna była struktura nieprawidłowości ujawnianych przez inspektorów pracy w mniejszych placówkach handlowych; różnice tkwiły jedynie w skali tych uchybień.

W wyniku ujawnienia naruszeń przepisów prawa pracy inspektorzy PIP skierowali do pracodawców wiele decyzji nakazujących usunięcie uchybień oraz skierowali wystąpienia o wyeliminowanie nieprawidłowości. W tym kontekście zastępca głównego inspektora pracy podkreślił, że wykonanie pokontrolnych środków prawnych od lat kształtuje się na wysokim poziomie 80-95 proc. Duża jest też efektywność podjętych przez inspektorów działań. Ogółem w latach 1999-2007 na skutek ich interwencji wyegzekwowano na rzecz blisko 20 tys. osób kwotę ok. 3,6 mln zł.

Roman Giedrojć zaakcentował, że analiza wyników kontroli prowadzonych w ostatnich latach w placówkach handlowych jest dowodem trafności podjętej decyzji o objęciu tych placówek stałym nadzorem ze strony Państwowej Inspekcji Pracy. Wielokrotne, kompleksowe kontrole powodują bowiem systematyczną poprawę przestrzegania przepisów prawa pracy, szczególnie w placówkach wielkopowierzchniowych.

Słuszność tej tezy potwierdził w dyskusji Jerzy Langer, zastępca przewodniczącego Rady Ochrony Pracy. Wskazał, że nie ustały przyczyny potrzeby kompleksowych kontroli placówek handlowych, pomimo wyraźnego polepszenia w nich stanu praworządności w stosunkach pracy. Świadomość pracodawcy, że w każdej chwili może przyjść na kontrolę inspektor pracy dobrze wpływa na dbałość o warunki pracy zatrudnionych.

Źródło: www.pip.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika