Projekt deregulacyjny dotyczący korespondencji elektronicznej w działalności ubezpieczeniowej

Czego dotyczy projekt rządowy?

8 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Teraz zajmuje się nim Sejm.

Proponowane zmiany usuną wątpliwości interpretacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej w działalności ubezpieczeniowej. 

Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.

Najważniejsze rozwiązania w projekcie

Projekt usuwa wątpliwości interpretacyjne i porządkuje sposób komunikacji pomiędzy zakładem ubezpieczeń bądź Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym a klientem. W konsekwencji, komunikacja w tym zakresie zostanie uproszczona oraz uporządkowana. Proponowane zmiany usuną wątpliwości interpretacyjne i uporządkują sposób komunikacji w tym zakresie.

Dzięki nowym rozwiązaniom, za zgodą i na życzenie klienta, zakłady ubezpieczeń i Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uzyskają możliwość wysyłania oraz odbierania korespondencji w postaci elektronicznej, np. przy pomocy e-mail. Możliwe będzie więc wysyłanie korespondencji w postaci elektronicznej pomiędzy zakładem ubezpieczeń lub Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym a klientem. 

W ocenie przedsiębiorców, dotychczasowy wymóg korespondowania „na piśmie” stanowił barierę prowadzenia działalności ubezpieczeniowej.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.