Projekt nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe

Co przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych?

Zmiany w klasyfikacji zawodów, finansowaniu szkół zawodowych, praktycznej nauki zawodu w tym kształceniu młodocianych, we współpracy szkół z pracodawcami, egzaminach zawodowych, awansie zawodowym uwzględniającym nauczycieli polonijnych to najważniejsze obszary ujęte w upublicznionym projekcie nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oÅ›wiatowe i ustawy o systemie oÅ›wiaty oraz niektórych innych ustaw zawiera również propozycje rozwiÄ…zaÅ„ z innych obszarów oÅ›wiaty odnoszÄ…cych siÄ™ np. do warunków organizacji opieki stomatologicznej, stołówek w szkole, zmian w przepisach dotyczÄ…cych wychowania przedszkolnego, dopuszczania podrÄ™czników, a także ksztaÅ‚cenia artystycznego czy Systemu Informacji OÅ›wiatowej.

Porady prawne

W zakresie projektowanych zmian zostaÅ‚y zweryfikowane dotychczasowe przepisy dotyczÄ…ce ksztaÅ‚cenia zawodowego pod kÄ…tem udziaÅ‚u w procesie ksztaÅ‚cenia wszystkich interesariuszy, w tym: szkół, ich organów prowadzÄ…cych, pracodawców oraz ministrów wÅ‚aÅ›ciwych dla poszczególnych zawodów.

Szczegółowej analizie zostaÅ‚y poddane możliwoÅ›ci wzmocnienia wpÅ‚ywu firm oraz organizacji zrzeszajÄ…cych przedsiÄ™biorstwa na funkcjonowanie ksztaÅ‚cenia zawodowego, np. na tworzenie oferty ksztaÅ‚cenia zawodowego, uruchamianie ksztaÅ‚cenia w zawodach, realizacjÄ™ przez uczniów praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy, doskonalenie nauczycieli ksztaÅ‚cenia zawodowego.

W centrum proponowanych od roku szkolnego 2019/2020 zmian jest uczeÅ„ – wszystkie dziaÅ‚ania szkoÅ‚y prowadzÄ…cej ksztaÅ‚cenie zawodowe powinny być skoncentrowane na tym, aby ich absolwenci posiadali peÅ‚ne kwalifikacje zawodowe potwierdzone stosownymi dokumentami wydanymi w wyniku zÅ‚ożonych egzaminów. Ponadto absolwent powinien zostać przygotowany do uzyskania niezbÄ™dnych dla przyszÅ‚ego pracodawcy uprawnieÅ„ lub kwalifikacji rynkowych albo posiąść w trakcie nauki dodatkowe umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne na danym stanowisku pracy.

Ustawowo zagwarantowano, że system oświaty w zakresie kształcenia zawodowego wspierają pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze bądź inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe oraz sektorowe rady do spraw kompetencji.

Najważniejsze rozwiązania dotyczące obszaru kształcenia zawodowego

Subwencja oÅ›wiatowa 

ZwiÄ™kszona ma być subwencja oÅ›wiatowa dla samorzÄ…dów na szkoÅ‚y ksztaÅ‚cÄ…ce w zawodach, na które jest wyższe zapotrzebowanie na rynku pracy, wskazane w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego.

Uczeń to również młodociany pracownik, kształcący się w branżowej szkole I stopnia

Pracodawcy ksztaÅ‚cÄ…cy mÅ‚odocianych pracowników w zawodach, w których wystÄ™puje zwiÄ™kszone zapotrzebowanie na pracowników, otrzymajÄ… wyższe dofinansowanie kosztów tego ksztaÅ‚cenia. Pracodawcom, którzy zawarli umowÄ™ o pracÄ™ z mÅ‚odocianym pracownikiem na naukÄ™ zawodu, przysÅ‚uguje dofinansowanie kosztów ksztaÅ‚cenia, które, przy okresie wynoszÄ…cym 36 miesiÄ™cy wynosi do 8 081 zÅ‚. MEN proponuje zwiÄ™kszenie kwoty dofinansowania do 10 000 zÅ‚.

Organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej

W projekcie ustawy okreÅ›lono szczegółowo organizacjÄ™ ksztaÅ‚cenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej. 

Zmiany w przepisach podatkowych 

W zwiÄ…zku z potrzebÄ… dodatkowego wsparcia ksztaÅ‚cenia zawodowego zaproponowano wprowadzenie zmian w przepisach podatkowych, które stworzÄ… preferencje podatkowe dla przedsiÄ™biorców (osoby prawne lub osoby fizyczne) przekazujÄ…cych darowizny dla publicznych szkół prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe i publicznych placówek ksztaÅ‚cenia ustawicznego oraz publicznych centrów ksztaÅ‚cenia zawodowego. W projekcie ustawyzaproponowano dla osób prawnych prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… możliwoÅ›ci odliczania podatku Å‚Ä…cznie do wysokoÅ›ci nieprzekraczajÄ…cej 10% dochodu. Natomiast w przypadku osób fizycznych prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… – możliwoÅ›ci odliczania podatku Å‚Ä…cznie do wysokoÅ›ci nieprzekraczajÄ…cej 6% dochodu.

Uczeń technikum będzie mógł na podstawie umowy z pracodawcą realizować staż uczniowski

Uczestnictwo w stażach uczniowskich umożliwi naukę zawodu w rzeczywistych warunkach pracy. Dzięki temu pracodawca będzie miał możliwość poznania i przygotowania przyszłego pracownika. Koszty świadczeń pieniężnych, które uczeń otrzyma podczas stażu zostaną wliczone pracodawcy w koszty uzyskania przychodu. W trakcie stażu uczniowskiego uczeń będzie realizował wybrane zagadnienia z programu nauczania w zakresie praktycznej nauki zawodu realizowanego w szkole, do której uczęszcza lub wykraczające poza ten program. W rozporządzeniu zostaną określone warunki, jakie musi spełniać staż uczniowski, aby dyrektor szkoły mógł zwolnić ucznia w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu.

KsztaÅ‚cenie w szkole policealnej 

Uczeń wybierający kształcenie w szkole policealnej będzie kształcił się w zawodach przypisanych co do zasady do V poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Szkolenia branżowe dla nauczycieli

Aby uczeÅ„ osiÄ…gnÄ…Å‚ sukces niezbÄ™dny jest dobrze przygotowany nauczyciel zawodu – doskonalÄ…cy systematycznie swój warsztat pracy, podczas organizowanych przez dyrektora szkoÅ‚y, obowiÄ…zkowych staży branżowych. W efekcie szkoleÅ„ branżowych nauczyciele bÄ™dÄ… cyklicznie podnosić swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencje, co przeÅ‚oży siÄ™ na jakość prowadzonego ksztaÅ‚cenia.

Kursy umiejętności zawodowych

SzkoÅ‚y uzyskajÄ… możliwość bardziej elastycznego dostosowania oferty ksztaÅ‚cenia do potrzeb uczÄ…cych siÄ™ osób dorosÅ‚ych, przez prowadzenie krótszych form kursowych.

ObowiÄ…zkowe egzaminy zawodowe

Warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe będzie obligatoryjne przystąpienie do egzaminu.

Kształcenie teoretyczne młodocianych pracowników

Kuratorzy oÅ›wiaty wezmÄ… odpowiedzialność za koordynacjÄ™ organizacji doksztaÅ‚cania teoretycznego uczniów bÄ™dÄ…cych mÅ‚odocianymi pracownikami. RozwiÄ…zanie to ma na celu optymalne wykorzystanie sieci podmiotów realizujÄ…cych to zadanie, aby mÅ‚odociani pracownicy mogli ksztaÅ‚cić siÄ™ jak najbliżej miejsca zamieszkania. NiezbÄ™dna bÄ™dzie przy tym synchronizacja organizacji turnusów, szczególnie w przypadku zawodów, dla których brak bÄ™dzie możliwoÅ›ci zorganizowania turnusu na danym terenie oraz w przypadku uczniów z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami, dla których niezbÄ™dne bÄ™dzie dostosowanie warunków ksztaÅ‚cenia.

Zmiany w klasyfikacji zawodów i podstawach programowych

Minister edukacji, okreÅ›lajÄ…c w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego nowy zawód, bÄ™dzie jednoczeÅ›nie okreÅ›laÅ‚ podstawÄ™ programowÄ… dla tego zawodu. DziÄ™ki temu bÄ™dzie można szybciej niż dotychczas reagować na wnioski ministrów wÅ‚aÅ›ciwych dla danych zawodów, zwiÄ…zanych z zapotrzebowaniem nowoczesnej gospodarki oraz potrzebami rynku pracy.

W celu zapewnienia wiÄ™kszej przejrzystoÅ›ci podstaw programowych ksztaÅ‚cenia w zawodach dla każdego zawodu zostanie opracowana podstawa programowa stanowiÄ…ca odrÄ™bnÄ… caÅ‚ość.
Minister edukacji bÄ™dzie dokonywaÅ‚ zmian w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego na wniosek ministra wÅ‚aÅ›ciwego w zakresie zawodu, z uwzglÄ™dnieniem klasyfikacji zawodów i specjalnoÅ›ci na potrzeby rynku pracy w zakresie nazwy i symbolu cyfrowego zawodu.

Nowa struktura zmodyfikowanej klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego bÄ™dzie uwzglÄ™dniaÅ‚apodziaÅ‚ zawodów na branże, a także precyzyjnie okreÅ›lone elementy wniosku ministra wÅ‚aÅ›ciwego dla danego zawodu o dokonanie zmian w tej klasyfikacji.

Organizacje pracodawców, samorzÄ…dy zawodowe oraz sektorowe rady do spraw kompetencji bÄ™dÄ… mogÅ‚y wystÄ™pować z wnioskami do wÅ‚aÅ›ciwych ministrów o wprowadzenie nowego zawodu do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Podmioty te bÄ™dÄ… również uprawnione do wystÄ™powania z propozycjÄ… ustanowienia kwalifikacji wyodrÄ™bnionej w zawodzie.

Wsparcie materialne i organizacyjne

WÅ‚aÅ›ciwi ministrowie bÄ™dÄ… mogli wspomagać materialnie i organizacyjnie szkoÅ‚y i placówki ksztaÅ‚cÄ…ce w danym zawodzie nie tylko w zakresie zajęć praktycznych, ale w caÅ‚ym procesie realizacji ksztaÅ‚cenia zawodowego. Dotyczy to również wykorzystywania nowoczesnych technik i technologii w procesie ksztaÅ‚cenia zawodowego w odniesieniu do potrzeb rynku pracy.

Uczniowie bÄ™dÄ… mogli uzyskać dodatkowe umiejÄ™tnoÅ›ci w zawodach zwiÄ™kszajÄ…cych szanse na zatrudnienie

W szkołach prowadzących kształcenie zawodowe będzie możliwość przeznaczenia dodatkowych godzin na realizację umiejętności wykraczających poza podstawę programową. Dotyczy to godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określonych w ramowych planach nauczania, a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określonej w podstawie programowej kształcenia w tym zawodzie.

Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, w tym w realizacji praktycznej nauki zawodu

Przewidziano modyfikację warunków uruchamiania przez szkołę kształcenia w danym zawodzie i opiniowanie kierunków kształcenia.

Projekt zakÅ‚ada współpracÄ™ szkół z pracodawcami – umowy, porozumienia i listy intencyjne. Nowe szkolnictwo branżowe (branżowe szkoÅ‚y I stopnia, branżowe szkoÅ‚y II stopnia, technika i szkoÅ‚y policealne) ma bazować przede wszystkim na współpracy z pracodawcami. Dobrze zorganizowane i Å›ciÅ›le współpracujÄ…ce z biznesem szkoÅ‚y to przede wszystkim szansa dla regionów i spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych.

Dyrektor szkoÅ‚y bÄ™dzie zobowiÄ…zany do nawiÄ…zania współpracy z pracodawcÄ… wÅ‚aÅ›ciwym dla zawodu i branży, przed wprowadzeniem nowego zawodu do ksztaÅ‚cenia w szkole. Współpraca ta, realizowana w ramach umowy, porozumienia lub listu intencyjnego, może polegać w szczególnoÅ›ci na: tworzeniu klas patronackich, przygotowywaniu propozycji programu nauczania dla zawodu przez pracodawcÄ™, realizacji ksztaÅ‚cenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu, we współpracy z pracodawcÄ…, wyposażeniu warsztatów lub pracowni szkolnych, organizacji egzaminów zawodowych, doskonaleniu nauczycieli ksztaÅ‚cenia zawodowego, realizacji doradztwa zawodowego i promocji ksztaÅ‚cenia zawodowego.

JeÅ›li zaÅ› chodzi o praktycznÄ… naukÄ™ zawodu, to szkoÅ‚a prowadzÄ…ca ksztaÅ‚cenie zawodowe powinna realizować ksztaÅ‚cenie zawodowe w oparciu o współpracÄ™ z pracodawcami. Praktyczna nauka zawodu musi odbywać siÄ™ w jak najwiÄ™kszym wymiarze w rzeczywistych warunkach pracy.

Kursy umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych 

W projekcie ustawy wprowadzono możliwość organizowania przez szkoÅ‚y krótszych form kursowych. Zgodnie z proponowanymi regulacjami, publiczne i niepubliczne szkoÅ‚y prowadzÄ…ce ksztaÅ‚cenie zawodowe bÄ™dÄ… mogÅ‚y prowadzić, tak jak dotychczas, kwalifikacyjny kurs zawodowy, a ponadto również kurs umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych i turnus doksztaÅ‚cania teoretycznego mÅ‚odocianych pracowników (w zakresie zawodów, w których te szkoÅ‚y ksztaÅ‚cÄ…, oraz w zakresie branż, do których sÄ… przypisane te zawody). Ponadto kurs umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych zostaÅ‚ poszerzony o możliwość realizacji programu nauczania, który uwzglÄ™dnia efekty ksztaÅ‚cenia wÅ‚aÅ›ciwe dla dodatkowych umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych. DziÄ™ki temu również uczniowie szkół prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe bÄ™dÄ… mogli nabyć dodatkowe umiejÄ™tnoÅ›ci przydatne w przyszÅ‚ej pracy.

Wprowadzenie obowiązku dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę utworzenia wydzielonego rachunku

Organ prowadzÄ…cy bÄ™dzie miaÅ‚ obowiÄ…zek utworzenia na wniosek dyrektora szkoÅ‚y/placówki prowadzÄ…cej ksztaÅ‚cenie zawodowe wydzielonego rachunku. Åšrodki z wydzielonego rachunku mogÄ… zostać przeznaczone na sfinansowanie wydatków bieżących, na cele ksztaÅ‚cenia zawodowego realizowanego przez szkoÅ‚y lub placówki prowadzÄ…ce ksztaÅ‚cenie w zawodach. Wyraźnie natomiast okreÅ›lono, że dochody z wydzielonego rachunku nie mogÄ… zostać wykorzystane na finansowanie wynagrodzeÅ„ osobowych, z wyjÄ…tkiem wynagrodzeÅ„ nauczycieli prowadzÄ…cych zajÄ™cia na kursach umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych.

Dostosowanie struktury placówek umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wprowadzanych zmian

Zaproponowano, aby w systemie oÅ›wiaty funkcjonowaÅ‚y tylko dwa rodzaje placówek umożliwiajÄ…cych uzyskanie i uzupeÅ‚nienie wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i kwalifikacji zawodowych: dotychczasowa placówka ksztaÅ‚cenia ustawicznego oraz centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego. Publiczna placówka ksztaÅ‚cenia ustawicznego zostaÅ‚a niniejszÄ… ustawÄ… (art. 4 pkt. 23 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe) zdefiniowana jako centrum ksztaÅ‚cenia ustawicznego.

Nowa placówka

Centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego bÄ™dzie prowadziÅ‚a ksztaÅ‚cenie ustawiczne we wszystkich pozaszkolnych formach ksztaÅ‚cenia wymienionych w zmienianym niniejszÄ… ustawÄ… art. 117 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe. Publiczne centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego bÄ™dzie ponadto realizowaÅ‚o zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikajÄ…ce z programu nauczania dla danego zawodu – czyli realizowane obecnie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie upoważnienia zawartego w art. 117 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe, przez publicznÄ… placówkÄ™ ksztaÅ‚cenia praktycznego, jakÄ… jest centrum ksztaÅ‚cenia praktycznego.

Zmiany w zasadach udzielania akredytacji na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych

Akredytacja bÄ™dzie przyznawana na konkretnÄ… pozaszkolnÄ… formÄ™ ksztaÅ‚cenia prowadzonÄ… przez dany podmiot, a nie na caÅ‚ość prowadzonego przez ten podmiot ksztaÅ‚cenia. DookreÅ›lono, że akredytacjÄ™ przyznaje kurator oÅ›wiaty wÅ‚aÅ›ciwy ze wzglÄ™du na miejsce prowadzenia ksztaÅ‚cenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej na okres 5 lat. Projektowane przepisy okreÅ›lajÄ… wymagania, jakie musi speÅ‚nić placówka lub centrum, aby mogÅ‚a uzyskać akredytacjÄ™.

Wprowadzenie obowiÄ…zku przystÄ™powania przez uczniów do egzaminów zawodowych 

Od 1 wrzeÅ›nia 2019 r. proponowane jest wprowadzenie obowiÄ…zku przystÄ™powania uczniów szkół prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe odpowiednio do egzaminu zawodowego przeprowadzanego przez okrÄ™gowe komisje egzaminacyjne albo do egzaminu czeladniczego przeprowadzanego przez komisje egzaminacyjne izb rzemieÅ›lniczych (w przypadku ucznia – mÅ‚odocianego pracownika ksztaÅ‚cÄ…cego siÄ™ u pracodawcy bÄ™dÄ…cego rzemieÅ›lnikiem). Wprowadzenie obowiÄ…zku przystÄ…pienia do egzaminu zawodowego bÄ™dzie warunkiem ukoÅ„czenia szkoÅ‚y lub uzyskania promocji do nastÄ™pnej klasy, po speÅ‚nieniu pozostaÅ‚ych, dotychczasowych warunków okreÅ›lonych w przepisach prawa oÅ›wiatowego.

Eksperyment pedagogiczny 

W projekcie doprecyzowano wymagania, jakie musi speÅ‚nić publiczna szkoÅ‚a lub placówka, żeby móc realizować eksperyment pedagogiczny dotyczÄ…cy zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.

Ujednolicenie pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu 

Proponuje siÄ™, aby nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych obowiÄ…zywaÅ‚ tygodniowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych w wymiarze 20 godzin.

Materiały edukacyjne

OdstÄ…pienie od dopuszczania do użytku szkolnego podrÄ™czników przeznaczonych do ksztaÅ‚cenia zawodowego, w tym zastÄ…pienie tradycyjnych podrÄ™czników do ksztaÅ‚cenia w zawodach materiaÅ‚ami edukacyjnymi w wersji elektronicznej lub papierowej. 

Wydawnictwa o dużym doÅ›wiadczeniu w przygotowaniu podrÄ™czników dla uczniów wraz z obudowÄ… metodycznÄ… dla nauczycieli coraz częściej wycofujÄ… siÄ™ z obszaru ksztaÅ‚cenia zawodowego. Tworzenie e-materiałów dla ksztaÅ‚cenia zawodowego może zmienić sytuacjÄ™ w szkoÅ‚ach prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe, szczególnie w przypadku zawodów, do których nigdy nie byÅ‚o podrÄ™czników lub nie byÅ‚y aktualizowane. W zwiÄ…zku z tym zaproponowano odstÄ…pienie od dopuszczania przez ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw oÅ›wiaty podrÄ™czników przeznaczonych do ksztaÅ‚cenia w zawodach. W projekcie zdefiniowano na nowo materiaÅ‚ edukacyjny, odmiennie przeznaczony do ksztaÅ‚cenia ogólnego i odmiennie przeznaczony do ksztaÅ‚cenia zawodowego.

Organizacja i funkcjonowanie szkół niepublicznych

W projekcie nowelizacji ustawy określono, że w systemie oświaty mogą funkcjonować wyłącznie szkoły publiczne oraz szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych. Projektowane rozwiązania nie dotyczą szkół artystycznych. W związku z powyższym określono wymagania, jakie musi spełnić szkoła niepubliczna.

Nowe rozwiązania z zakresu innych obszarów edukacji

Zapewnienie warunków umożliwiających realizację opieki stomatologicznej przez wskazanie podmiotów realizujących świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia stomatologicznego

Proponowane zmiany dotyczÄ… poprawy funkcjonowania profilaktycznej opieki zdrowotnej i leczenia stomatologicznego w Å›rodowisku szkolnym. Aktualnie w przepisach prawa oÅ›wiatowego okreÅ›la siÄ™ jedynie warunki dotyczÄ…ce zapewnienia przez szkoÅ‚Ä™ możliwoÅ›ci korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej. Planuje siÄ™, że przez wprowadzony obowiÄ…zek informacyjny nastÄ…pi poprawa dostÄ™pnoÅ›ci uczniów do Å›wiadczeÅ„ opieki stomatologicznej. Przekazanie informacji o Å›wiadczeniodawcach dziaÅ‚ajÄ…cych na danym obszarze powinno korzystnie wpÅ‚ynąć na koordynacjÄ™ tej opieki oraz zwiÄ™kszenie komunikacji pomiÄ™dzy podmiotami sprawujÄ…cymi opiekÄ™ nad uczniami.

Obowiązek zapewnienia uczniom przez szkołę podstawową pomieszczeń umożliwiających bezpieczne spożycie posiłków podczas zajęć w szkole oraz jednego gorącego posiłku w trakcie dnia

Obecnie w prawie oÅ›wiatowym nie istnieje obowiÄ…zek prowadzenia stołówki szkolnej. Proponowane rozwiÄ…zania majÄ… to zmienić. Zbilansowany i gorÄ…cy posiÅ‚ek jest istotny dla racjonalnego odżywiania uczniów. Ponadto, prawidÅ‚owe nawyki żywieniowe najczęściej ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ w mÅ‚odym wieku. Jednym z elementów realizacji opiekuÅ„czej i profilaktycznej funkcji szkoÅ‚y podstawowej bÄ™dzie obowiÄ…zek zapewnienia uczniom jednego gorÄ…cego posiÅ‚ku w trakcie pobytu w szkole.

Zapewnienie uczniom dostÄ™pu do gorÄ…cych posiÅ‚ków oraz planowany rzÄ…dowy program „Stołówka szkolna” zachÄ™ci samorzÄ…dy prowadzÄ…ce szkoÅ‚y podstawowe do odtworzenia stołówek i kuchni w szkoÅ‚ach. JednoczeÅ›nie rozwiÄ…zania te doprowadzÄ… do stworzenia wÅ‚aÅ›ciwych warunków spożywania posiÅ‚ku w szkole i bÄ™dÄ… sprzyjać ksztaÅ‚towaniu prawidÅ‚owych nawyków żywieniowych oraz postaw prozdrowotnych wÅ›ród dzieci.

PrzeciwdziaÅ‚anie narkomanii w szkoÅ‚ach i placówkach przez rozszerzenie programu wychowawczo-profilaktycznego o corocznÄ… diagnozÄ™ potrzeb rozwojowych uczniów

 Obecnie w prawie oÅ›wiatowym nie ma przepisu wprowadzajÄ…cego obowiÄ…zek przygotowania i realizacji dziaÅ‚aÅ„ profilaktycznych z zakresu profilaktyki narkomanii, w szczególnoÅ›ci dotyczÄ…cych nowych substancji psychoaktywnych, psychotropowych i Å›rodków zastÄ™pczych w szkoÅ‚ach oraz placówkach oÅ›wiatowych. Dlatego też wprowadzono zmianÄ™, która umożliwi faktyczne dostosowanie programu wychowawczo-profilaktycznego do potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, a w efekcie skutecznÄ… realizacjÄ™ treÅ›ci i dziaÅ‚aÅ„ o charakterze wychowawczo-profilaktycznym. Dotyczy to również przeciwdziaÅ‚ania czynnikom ryzyka ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem zagrożeÅ„ zwiÄ…zanych z używaniem substancji psychoaktywnych.

Nauczyciel polonijny i szkoÅ‚y polskie za granicÄ…  

Możliwość awansu zawodowego dla nauczycieli polonijnych

Awans bÄ™dÄ… mogli uzyskać nauczyciele jÄ™zyka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w jÄ™zyku polskim w szkoÅ‚ach funkcjonujÄ…cych w systemach oÅ›wiaty innych paÅ„stw lub w innych formach prowadzonych przez organizacje spoÅ‚eczne zarejestrowane za granicÄ…. PrzystÄ…pienie do procedury awansu zawodowego jest dobrowolne.

Zmiana nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzÄ™dach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej” na „szkoÅ‚y polskie przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzÄ™dach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej”

Zmiana nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych” na „szkoÅ‚y polskie” ma na celu oddanie faktycznej roli, jakÄ… peÅ‚niÄ… te jednostki w Å›rodowiskach polonijnych i bÄ™dzie dotyczyÅ‚a funkcjonujÄ…cych obecnie 67 jednostek. Przepisy dotyczÄ…ce zmiany nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych” na „szkoÅ‚y polskie” wejdÄ… w życie 1 wrzeÅ›nia 2019 r.

Co dalej?

Inne zmiany zaproponowane w ustawie majÄ… charakter doprecyzowujÄ…cy i porzÄ…dkujÄ… dotychczasowe rozwiÄ…zania. DotyczÄ… one przede wszystkim procedury dopuszczania do użytku szkolnego podrÄ™czników, przyznawania stypendiów, zasad opiniowania arkuszy organizacji szkoÅ‚y przez zakÅ‚adowe organizacje zwiÄ…zkowe, przepisów dotyczÄ…cych korzystania z wychowania przedszkolnego, ksztaÅ‚cenia specjalnego, organizacji oÅ›wiaty samorzÄ…dowej, Systemu Informacji OÅ›wiatowej, ustawy – Karta Nauczyciela, finansowania zadaÅ„ oÅ›wiatowych, a także ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oÅ›wiatowe i ustawy o systemie oÅ›wiaty oraz niektórych innych ustaw zostaÅ‚ skierowany do uzgodnieÅ„ miÄ™dzyresortowych i konsultacji spoÅ‚ecznych. We wrzeÅ›niu projekt trafi pod obrady parlamentu.

Projekt ustawy dostępny jest pod tym linkiem.


Na podst.: men.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika