Projekt nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe
Co przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych?
Zmiany w klasyfikacji zawodów, finansowaniu szkół zawodowych, praktycznej nauki zawodu w tym kształceniu młodocianych, we współpracy szkół z pracodawcami, egzaminach zawodowych, awansie zawodowym uwzględniającym nauczycieli polonijnych to najważniejsze obszary ujęte w upublicznionym projekcie nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oÅ›wiatowe i ustawy o systemie oÅ›wiaty oraz niektórych innych ustaw zawiera również propozycje rozwiÄ…zaÅ„ z innych obszarów oÅ›wiaty odnoszÄ…cych siÄ™ np. do warunków organizacji opieki stomatologicznej, stołówek w szkole, zmian w przepisach dotyczÄ…cych wychowania przedszkolnego, dopuszczania podrÄ™czników, a także ksztaÅ‚cenia artystycznego czy Systemu Informacji OÅ›wiatowej.
W zakresie projektowanych zmian zostały zweryfikowane dotychczasowe przepisy dotyczące kształcenia zawodowego pod kątem udziału w procesie kształcenia wszystkich interesariuszy, w tym: szkół, ich organów prowadzących, pracodawców oraz ministrów właściwych dla poszczególnych zawodów.
Szczegółowej analizie zostały poddane możliwości wzmocnienia wpływu firm oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorstwa na funkcjonowanie kształcenia zawodowego, np. na tworzenie oferty kształcenia zawodowego, uruchamianie kształcenia w zawodach, realizację przez uczniów praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy, doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego.
W centrum proponowanych od roku szkolnego 2019/2020 zmian jest uczeÅ„ – wszystkie dziaÅ‚ania szkoÅ‚y prowadzÄ…cej ksztaÅ‚cenie zawodowe powinny być skoncentrowane na tym, aby ich absolwenci posiadali peÅ‚ne kwalifikacje zawodowe potwierdzone stosownymi dokumentami wydanymi w wyniku zÅ‚ożonych egzaminów. Ponadto absolwent powinien zostać przygotowany do uzyskania niezbÄ™dnych dla przyszÅ‚ego pracodawcy uprawnieÅ„ lub kwalifikacji rynkowych albo posiąść w trakcie nauki dodatkowe umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne na danym stanowisku pracy.
Ustawowo zagwarantowano, że system oświaty w zakresie kształcenia zawodowego wspierają pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze bądź inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe oraz sektorowe rady do spraw kompetencji.
Najważniejsze rozwiązania dotyczące obszaru kształcenia zawodowego
Subwencja oświatowa
Zwiększona ma być subwencja oświatowa dla samorządów na szkoły kształcące w zawodach, na które jest wyższe zapotrzebowanie na rynku pracy, wskazane w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego.
Uczeń to również młodociany pracownik, kształcący się w branżowej szkole I stopnia
Pracodawcy kształcący młodocianych pracowników w zawodach, w których występuje zwiększone zapotrzebowanie na pracowników, otrzymają wyższe dofinansowanie kosztów tego kształcenia. Pracodawcom, którzy zawarli umowę o pracę z młodocianym pracownikiem na naukę zawodu, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, które, przy okresie wynoszącym 36 miesięcy wynosi do 8 081 zł. MEN proponuje zwiększenie kwoty dofinansowania do 10 000 zł.
Organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej
W projekcie ustawy określono szczegółowo organizację kształcenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej.
Zmiany w przepisach podatkowych
W zwiÄ…zku z potrzebÄ… dodatkowego wsparcia ksztaÅ‚cenia zawodowego zaproponowano wprowadzenie zmian w przepisach podatkowych, które stworzÄ… preferencje podatkowe dla przedsiÄ™biorców (osoby prawne lub osoby fizyczne) przekazujÄ…cych darowizny dla publicznych szkół prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe i publicznych placówek ksztaÅ‚cenia ustawicznego oraz publicznych centrów ksztaÅ‚cenia zawodowego. W projekcie ustawyzaproponowano dla osób prawnych prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… możliwoÅ›ci odliczania podatku Å‚Ä…cznie do wysokoÅ›ci nieprzekraczajÄ…cej 10% dochodu. Natomiast w przypadku osób fizycznych prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… – możliwoÅ›ci odliczania podatku Å‚Ä…cznie do wysokoÅ›ci nieprzekraczajÄ…cej 6% dochodu.
Uczeń technikum będzie mógł na podstawie umowy z pracodawcą realizować staż uczniowski
Uczestnictwo w stażach uczniowskich umożliwi naukę zawodu w rzeczywistych warunkach pracy. Dzięki temu pracodawca będzie miał możliwość poznania i przygotowania przyszłego pracownika. Koszty świadczeń pieniężnych, które uczeń otrzyma podczas stażu zostaną wliczone pracodawcy w koszty uzyskania przychodu. W trakcie stażu uczniowskiego uczeń będzie realizował wybrane zagadnienia z programu nauczania w zakresie praktycznej nauki zawodu realizowanego w szkole, do której uczęszcza lub wykraczające poza ten program. W rozporządzeniu zostaną określone warunki, jakie musi spełniać staż uczniowski, aby dyrektor szkoły mógł zwolnić ucznia w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu.
Kształcenie w szkole policealnej
Uczeń wybierający kształcenie w szkole policealnej będzie kształcił się w zawodach przypisanych co do zasady do V poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Szkolenia branżowe dla nauczycieli
Aby uczeÅ„ osiÄ…gnÄ…Å‚ sukces niezbÄ™dny jest dobrze przygotowany nauczyciel zawodu – doskonalÄ…cy systematycznie swój warsztat pracy, podczas organizowanych przez dyrektora szkoÅ‚y, obowiÄ…zkowych staży branżowych. W efekcie szkoleÅ„ branżowych nauczyciele bÄ™dÄ… cyklicznie podnosić swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencje, co przeÅ‚oży siÄ™ na jakość prowadzonego ksztaÅ‚cenia.
Kursy umiejętności zawodowych
Szkoły uzyskają możliwość bardziej elastycznego dostosowania oferty kształcenia do potrzeb uczących się osób dorosłych, przez prowadzenie krótszych form kursowych.
ObowiÄ…zkowe egzaminy zawodowe
Warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe będzie obligatoryjne przystąpienie do egzaminu.
Kształcenie teoretyczne młodocianych pracowników
Kuratorzy oświaty wezmą odpowiedzialność za koordynację organizacji dokształcania teoretycznego uczniów będących młodocianymi pracownikami. Rozwiązanie to ma na celu optymalne wykorzystanie sieci podmiotów realizujących to zadanie, aby młodociani pracownicy mogli kształcić się jak najbliżej miejsca zamieszkania. Niezbędna będzie przy tym synchronizacja organizacji turnusów, szczególnie w przypadku zawodów, dla których brak będzie możliwości zorganizowania turnusu na danym terenie oraz w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, dla których niezbędne będzie dostosowanie warunków kształcenia.
Zmiany w klasyfikacji zawodów i podstawach programowych
Minister edukacji, określając w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego nowy zawód, będzie jednocześnie określał podstawę programową dla tego zawodu. Dzięki temu będzie można szybciej niż dotychczas reagować na wnioski ministrów właściwych dla danych zawodów, związanych z zapotrzebowaniem nowoczesnej gospodarki oraz potrzebami rynku pracy.
W celu zapewnienia większej przejrzystości podstaw programowych kształcenia w zawodach dla każdego zawodu zostanie opracowana podstawa programowa stanowiąca odrębną całość.
Minister edukacji będzie dokonywał zmian w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego na wniosek ministra właściwego w zakresie zawodu, z uwzględnieniem klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy w zakresie nazwy i symbolu cyfrowego zawodu.
Nowa struktura zmodyfikowanej klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego będzie uwzględniałapodział zawodów na branże, a także precyzyjnie określone elementy wniosku ministra właściwego dla danego zawodu o dokonanie zmian w tej klasyfikacji.
Organizacje pracodawców, samorządy zawodowe oraz sektorowe rady do spraw kompetencji będą mogły występować z wnioskami do właściwych ministrów o wprowadzenie nowego zawodu do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Podmioty te będą również uprawnione do występowania z propozycją ustanowienia kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
Wsparcie materialne i organizacyjne
Właściwi ministrowie będą mogli wspomagać materialnie i organizacyjnie szkoły i placówki kształcące w danym zawodzie nie tylko w zakresie zajęć praktycznych, ale w całym procesie realizacji kształcenia zawodowego. Dotyczy to również wykorzystywania nowoczesnych technik i technologii w procesie kształcenia zawodowego w odniesieniu do potrzeb rynku pracy.
Uczniowie będą mogli uzyskać dodatkowe umiejętności w zawodach zwiększających szanse na zatrudnienie
W szkołach prowadzących kształcenie zawodowe będzie możliwość przeznaczenia dodatkowych godzin na realizację umiejętności wykraczających poza podstawę programową. Dotyczy to godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określonych w ramowych planach nauczania, a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określonej w podstawie programowej kształcenia w tym zawodzie.
Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, w tym w realizacji praktycznej nauki zawodu
Przewidziano modyfikację warunków uruchamiania przez szkołę kształcenia w danym zawodzie i opiniowanie kierunków kształcenia.
Projekt zakÅ‚ada współpracÄ™ szkół z pracodawcami – umowy, porozumienia i listy intencyjne. Nowe szkolnictwo branżowe (branżowe szkoÅ‚y I stopnia, branżowe szkoÅ‚y II stopnia, technika i szkoÅ‚y policealne) ma bazować przede wszystkim na współpracy z pracodawcami. Dobrze zorganizowane i Å›ciÅ›le współpracujÄ…ce z biznesem szkoÅ‚y to przede wszystkim szansa dla regionów i spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych.
Dyrektor szkoły będzie zobowiązany do nawiązania współpracy z pracodawcą właściwym dla zawodu i branży, przed wprowadzeniem nowego zawodu do kształcenia w szkole. Współpraca ta, realizowana w ramach umowy, porozumienia lub listu intencyjnego, może polegać w szczególności na: tworzeniu klas patronackich, przygotowywaniu propozycji programu nauczania dla zawodu przez pracodawcę, realizacji kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu, we współpracy z pracodawcą, wyposażeniu warsztatów lub pracowni szkolnych, organizacji egzaminów zawodowych, doskonaleniu nauczycieli kształcenia zawodowego, realizacji doradztwa zawodowego i promocji kształcenia zawodowego.
Jeśli zaś chodzi o praktyczną naukę zawodu, to szkoła prowadząca kształcenie zawodowe powinna realizować kształcenie zawodowe w oparciu o współpracę z pracodawcami. Praktyczna nauka zawodu musi odbywać się w jak największym wymiarze w rzeczywistych warunkach pracy.
Kursy umiejętności zawodowych
W projekcie ustawy wprowadzono możliwość organizowania przez szkoły krótszych form kursowych. Zgodnie z proponowanymi regulacjami, publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe będą mogły prowadzić, tak jak dotychczas, kwalifikacyjny kurs zawodowy, a ponadto również kurs umiejętności zawodowych i turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników (w zakresie zawodów, w których te szkoły kształcą, oraz w zakresie branż, do których są przypisane te zawody). Ponadto kurs umiejętności zawodowych został poszerzony o możliwość realizacji programu nauczania, który uwzględnia efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych. Dzięki temu również uczniowie szkół prowadzących kształcenie zawodowe będą mogli nabyć dodatkowe umiejętności przydatne w przyszłej pracy.
Wprowadzenie obowiązku dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę utworzenia wydzielonego rachunku
Organ prowadzący będzie miał obowiązek utworzenia na wniosek dyrektora szkoły/placówki prowadzącej kształcenie zawodowe wydzielonego rachunku. Środki z wydzielonego rachunku mogą zostać przeznaczone na sfinansowanie wydatków bieżących, na cele kształcenia zawodowego realizowanego przez szkoły lub placówki prowadzące kształcenie w zawodach. Wyraźnie natomiast określono, że dochody z wydzielonego rachunku nie mogą zostać wykorzystane na finansowanie wynagrodzeń osobowych, z wyjątkiem wynagrodzeń nauczycieli prowadzących zajęcia na kursach umiejętności zawodowych.
Dostosowanie struktury placówek umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wprowadzanych zmian
Zaproponowano, aby w systemie oÅ›wiaty funkcjonowaÅ‚y tylko dwa rodzaje placówek umożliwiajÄ…cych uzyskanie i uzupeÅ‚nienie wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i kwalifikacji zawodowych: dotychczasowa placówka ksztaÅ‚cenia ustawicznego oraz centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego. Publiczna placówka ksztaÅ‚cenia ustawicznego zostaÅ‚a niniejszÄ… ustawÄ… (art. 4 pkt. 23 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe) zdefiniowana jako centrum ksztaÅ‚cenia ustawicznego.
Nowa placówka
Centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego bÄ™dzie prowadziÅ‚a ksztaÅ‚cenie ustawiczne we wszystkich pozaszkolnych formach ksztaÅ‚cenia wymienionych w zmienianym niniejszÄ… ustawÄ… art. 117 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe. Publiczne centrum ksztaÅ‚cenia zawodowego bÄ™dzie ponadto realizowaÅ‚o zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikajÄ…ce z programu nauczania dla danego zawodu – czyli realizowane obecnie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie upoważnienia zawartego w art. 117 ustawy – Prawo oÅ›wiatowe, przez publicznÄ… placówkÄ™ ksztaÅ‚cenia praktycznego, jakÄ… jest centrum ksztaÅ‚cenia praktycznego.
Zmiany w zasadach udzielania akredytacji na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych
Akredytacja będzie przyznawana na konkretną pozaszkolną formę kształcenia prowadzoną przez dany podmiot, a nie na całość prowadzonego przez ten podmiot kształcenia. Dookreślono, że akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej na okres 5 lat. Projektowane przepisy określają wymagania, jakie musi spełnić placówka lub centrum, aby mogła uzyskać akredytację.
Wprowadzenie obowiązku przystępowania przez uczniów do egzaminów zawodowych
Od 1 wrzeÅ›nia 2019 r. proponowane jest wprowadzenie obowiÄ…zku przystÄ™powania uczniów szkół prowadzÄ…cych ksztaÅ‚cenie zawodowe odpowiednio do egzaminu zawodowego przeprowadzanego przez okrÄ™gowe komisje egzaminacyjne albo do egzaminu czeladniczego przeprowadzanego przez komisje egzaminacyjne izb rzemieÅ›lniczych (w przypadku ucznia – mÅ‚odocianego pracownika ksztaÅ‚cÄ…cego siÄ™ u pracodawcy bÄ™dÄ…cego rzemieÅ›lnikiem). Wprowadzenie obowiÄ…zku przystÄ…pienia do egzaminu zawodowego bÄ™dzie warunkiem ukoÅ„czenia szkoÅ‚y lub uzyskania promocji do nastÄ™pnej klasy, po speÅ‚nieniu pozostaÅ‚ych, dotychczasowych warunków okreÅ›lonych w przepisach prawa oÅ›wiatowego.
Eksperyment pedagogiczny
W projekcie doprecyzowano wymagania, jakie musi spełnić publiczna szkoła lub placówka, żeby móc realizować eksperyment pedagogiczny dotyczący zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.
Ujednolicenie pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu
Proponuje się, aby nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych obowiązywał tygodniowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych w wymiarze 20 godzin.
Materiały edukacyjne
Odstąpienie od dopuszczania do użytku szkolnego podręczników przeznaczonych do kształcenia zawodowego, w tym zastąpienie tradycyjnych podręczników do kształcenia w zawodach materiałami edukacyjnymi w wersji elektronicznej lub papierowej.
Wydawnictwa o dużym doświadczeniu w przygotowaniu podręczników dla uczniów wraz z obudową metodyczną dla nauczycieli coraz częściej wycofują się z obszaru kształcenia zawodowego. Tworzenie e-materiałów dla kształcenia zawodowego może zmienić sytuację w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, szczególnie w przypadku zawodów, do których nigdy nie było podręczników lub nie były aktualizowane. W związku z tym zaproponowano odstąpienie od dopuszczania przez ministra właściwego do spraw oświaty podręczników przeznaczonych do kształcenia w zawodach. W projekcie zdefiniowano na nowo materiał edukacyjny, odmiennie przeznaczony do kształcenia ogólnego i odmiennie przeznaczony do kształcenia zawodowego.
Organizacja i funkcjonowanie szkół niepublicznych
W projekcie nowelizacji ustawy określono, że w systemie oświaty mogą funkcjonować wyłącznie szkoły publiczne oraz szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych. Projektowane rozwiązania nie dotyczą szkół artystycznych. W związku z powyższym określono wymagania, jakie musi spełnić szkoła niepubliczna.
Nowe rozwiązania z zakresu innych obszarów edukacji
Zapewnienie warunków umożliwiających realizację opieki stomatologicznej przez wskazanie podmiotów realizujących świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia stomatologicznego
Proponowane zmiany dotyczą poprawy funkcjonowania profilaktycznej opieki zdrowotnej i leczenia stomatologicznego w środowisku szkolnym. Aktualnie w przepisach prawa oświatowego określa się jedynie warunki dotyczące zapewnienia przez szkołę możliwości korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej. Planuje się, że przez wprowadzony obowiązek informacyjny nastąpi poprawa dostępności uczniów do świadczeń opieki stomatologicznej. Przekazanie informacji o świadczeniodawcach działających na danym obszarze powinno korzystnie wpłynąć na koordynację tej opieki oraz zwiększenie komunikacji pomiędzy podmiotami sprawującymi opiekę nad uczniami.
Obowiązek zapewnienia uczniom przez szkołę podstawową pomieszczeń umożliwiających bezpieczne spożycie posiłków podczas zajęć w szkole oraz jednego gorącego posiłku w trakcie dnia
Obecnie w prawie oświatowym nie istnieje obowiązek prowadzenia stołówki szkolnej. Proponowane rozwiązania mają to zmienić. Zbilansowany i gorący posiłek jest istotny dla racjonalnego odżywiania uczniów. Ponadto, prawidłowe nawyki żywieniowe najczęściej kształtują się w młodym wieku. Jednym z elementów realizacji opiekuńczej i profilaktycznej funkcji szkoły podstawowej będzie obowiązek zapewnienia uczniom jednego gorącego posiłku w trakcie pobytu w szkole.
Zapewnienie uczniom dostÄ™pu do gorÄ…cych posiÅ‚ków oraz planowany rzÄ…dowy program „Stołówka szkolna” zachÄ™ci samorzÄ…dy prowadzÄ…ce szkoÅ‚y podstawowe do odtworzenia stołówek i kuchni w szkoÅ‚ach. JednoczeÅ›nie rozwiÄ…zania te doprowadzÄ… do stworzenia wÅ‚aÅ›ciwych warunków spożywania posiÅ‚ku w szkole i bÄ™dÄ… sprzyjać ksztaÅ‚towaniu prawidÅ‚owych nawyków żywieniowych oraz postaw prozdrowotnych wÅ›ród dzieci.
Przeciwdziałanie narkomanii w szkołach i placówkach przez rozszerzenie programu wychowawczo-profilaktycznego o coroczną diagnozę potrzeb rozwojowych uczniów
Obecnie w prawie oświatowym nie ma przepisu wprowadzającego obowiązek przygotowania i realizacji działań profilaktycznych z zakresu profilaktyki narkomanii, w szczególności dotyczących nowych substancji psychoaktywnych, psychotropowych i środków zastępczych w szkołach oraz placówkach oświatowych. Dlatego też wprowadzono zmianę, która umożliwi faktyczne dostosowanie programu wychowawczo-profilaktycznego do potrzeb społeczności szkolnej, a w efekcie skuteczną realizację treści i działań o charakterze wychowawczo-profilaktycznym. Dotyczy to również przeciwdziałania czynnikom ryzyka ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.
Nauczyciel polonijny i szkoły polskie za granicą
Możliwość awansu zawodowego dla nauczycieli polonijnych
Awans będą mogli uzyskać nauczyciele języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw lub w innych formach prowadzonych przez organizacje społeczne zarejestrowane za granicą. Przystąpienie do procedury awansu zawodowego jest dobrowolne.
Zmiana nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzÄ™dach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej” na „szkoÅ‚y polskie przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzÄ™dach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej”
Zmiana nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych” na „szkoÅ‚y polskie” ma na celu oddanie faktycznej roli, jakÄ… peÅ‚niÄ… te jednostki w Å›rodowiskach polonijnych i bÄ™dzie dotyczyÅ‚a funkcjonujÄ…cych obecnie 67 jednostek. Przepisy dotyczÄ…ce zmiany nazwy „szkolnych punktów konsultacyjnych” na „szkoÅ‚y polskie” wejdÄ… w życie 1 wrzeÅ›nia 2019 r.
Co dalej?
Inne zmiany zaproponowane w ustawie majÄ… charakter doprecyzowujÄ…cy i porzÄ…dkujÄ… dotychczasowe rozwiÄ…zania. DotyczÄ… one przede wszystkim procedury dopuszczania do użytku szkolnego podrÄ™czników, przyznawania stypendiów, zasad opiniowania arkuszy organizacji szkoÅ‚y przez zakÅ‚adowe organizacje zwiÄ…zkowe, przepisów dotyczÄ…cych korzystania z wychowania przedszkolnego, ksztaÅ‚cenia specjalnego, organizacji oÅ›wiaty samorzÄ…dowej, Systemu Informacji OÅ›wiatowej, ustawy – Karta Nauczyciela, finansowania zadaÅ„ oÅ›wiatowych, a także ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oÅ›wiatowe i ustawy o systemie oÅ›wiaty oraz niektórych innych ustaw zostaÅ‚ skierowany do uzgodnieÅ„ miÄ™dzyresortowych i konsultacji spoÅ‚ecznych. We wrzeÅ›niu projekt trafi pod obrady parlamentu.
Projekt ustawy dostępny jest pod tym linkiem.
Na podst.: men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?