Rozwój płatności bezgotówkowych – porozumienie podpisane
30 września minister finansów Tadeusz Kościński oraz przedstawiciele Związku Banków Polskich, organizacji płatniczych i Fundacji Polska Bezgotówkowa podpisali porozumienie w sprawie współpracy przy upowszechnianiu płatności bezgotówkowych. Dokument zakłada kontynuację Programu Polska Bezgotówkowa, którego celem jest rozwój sieci akceptacji płatności bezgotówkowych, m.in. przez finansowanie terminali płatniczych dla przedsiębiorców. Dokument pozwoli na przedłużenie finansowania terminali na rzecz podmiotów z sektora publicznego co najmniej do 31 grudnia 2025 r.
Porozumienie dotyczące upowszechniania płatności bezgotówkowych w Polsce podpisali: minister Tadeusz Kościński, prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz, Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający w Europie Środkowowschodniej w imieniu Visa Europe, Bartosz Ciołkowski – dyrektor generalny w Polsce, Czechach i Słowacji w imieniu Mastercard Europe oraz prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek.
Podpisana umowa zastąpi porozumienie zawarte w 2017 r. przez Ministerstwo Rozwoju, Visa, Mastercard oraz Związek Banków Polskich, na podstawie którego utworzono Fundację Polska Bezgotówkowa i uruchomiono Program Polska Bezgotówkowa.
Program Polska Bezgotówkowa
Program to unikatowa inicjatywa rynkowa w skali świata. Dzięki niemu do 30 września 2020 r. dofinansowanie do uruchomienia płatności bezgotówkowych otrzymało 235 tys. podmiotów w Polsce. To blisko 50% instytucji, w których odbywają się płatności bezgotówkowe. Zainstalowano ponad 325 tys. terminali, co oznacza, że prawie co trzeci terminal w Polsce funkcjonuje dzięki wsparciu Programu. Za pośrednictwem tych terminali do 31 sierpnia 2020 r. zrealizowano 355 mln transakcji na łączną kwotę ponad 19 mld zł. W ten sposób Program przyczynił się do zmniejszenia skali wykluczenia finansowego i cyfrowego zarówno wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów.
Transakcje bezgotówkowe coraz popularniejsze
- „Pandemia spowodowała, że Polacy jeszcze mocniej docenili korzyści płynące z możliwości zapłaty za towary i usługi w formie bezgotówkowej. Pewne nawyki, które ostatnie miesiące utrwaliły, zostaną z nami już na zawsze. Branża płatności bezgotówkowych jest ważna dla naszej gospodarki, bo jest nowoczesna, wspiera cyfryzację przedsiębiorstw i jednocześnie pomaga ograniczać koszty obsługi gotówki” – podkreślił minister Tadeusz Kościński.
„Rozwój obrotu bezgotówkowego jest uwarunkowany dostępem do nowoczesnych technologii cyfrowych, które decydują o innowacyjności i konkurencyjności gospodarki oraz wspierają jej zrównoważony rozwój. Dlatego tak istotne jest, żeby Fundacja w swojej działalności docierała nie tylko do przedsiębiorców i konsumentów, ale także do administracji publicznej czy instytucji pozarządowych, w tym kościołów i związków wyznaniowych” – powiedział prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek.
- „Po kilku latach działalności Fundacji widzimy, że dalszy rozwój obrotu bezgotówkowego wymaga dodatkowych działań o charakterze edukacyjnym, skierowanych do konsumentów. Poza tym świat nieustannie się zmienia, co uświadomiła wszystkim obecna epidemia. Widać, że przedsiębiorcy oczekują wsparcia nie tylko finansowego, ale też przy unowocześnianiu ich firm i transformacji cyfrowej. Takie zadania stawiamy sobie w Fundacji na przyszłość. Będziemy więc kontynuować rozpoczęte już programy edukacyjne, takie jak #dzialamynieznikamy, #zdrowobezgotowkowo” – dodał.
Korzyści z cyfrowych płatności
- „Z badań [chodzi o badanie Syntax dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, maj 2020 r.] prowadzonych przez Fundację wynika, że 60% przedsiębiorców nie zdecydowałoby się na prowadzenie firmy bez oferowania płatności bezgotówkowych. Przedsiębiorcy podkreślają też znaczenie oczekiwań konsumentów, którzy w punktach handlowo-usługowych dopytują o możliwość płatności kartą. Płatności cyfrowe przynoszą korzyści obywatelom, przedsiębiorstwom, rządom i gospodarkom. Rozwiązania z tego obszaru pobudzają wzrost gospodarczy, zwiększają wpływy podatkowe i ograniczają szarą strefę. Program Polska Bezgotówkowa jest więc doskonałym przykładem tego, jak sektor prywatny działa na rzecz rozwoju e-państwa i cyfryzacji gospodarki. Cieszymy się w Visa, że możemy uczestniczyć w tak ważnej inicjatywie. Równie ważne jest dla nas wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw. Chcemy ułatwić im adaptację i wznowienie działalności w nowej cyfrowej rzeczywistości” – zaznaczył dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej w Visa i przewodniczący Rady Fundacji Polska Bezgotówkowa Jakub Kiwior.
„Efektywny system płatniczy jest krwiobiegiem gospodarki, a im dalej postępuje jej cyfryzacja, tym bardziej rozwiązania bezgotówkowe wspierają jej rozwój. Ostatnie miesiące przyniosły znaczną zmianę w preferencjach konsumentów, którzy coraz częściej rezygnują z gotówki. Ale sama chęć płacenia kartą nie wystarczy, jeśli sprzedawca nie ma terminala. Dlatego potrzebny jest dalszy rozwój sieci akceptacji płatności bezgotówkowych. Cieszę się więc, że Mastercard wspólnie z partnerami z sektora publicznego i branży finansowej będzie mógł nadal wspierać program Polska Bezgotówkowa" – dodał dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski.
Już 1 mln terminali w Polsce
Przez 3 lata działalności Fundacji udało się niemal podwoić liczbę terminali płatniczych w Polsce. W IV kwartale 2016 r. było ich 536 tys., obecnie jest ich na rynku nieco ponad milion. Nadal jest jednak w Polsce wiele białych plam w dostępie do płatności bezgotówkowych. Sieć akceptacji nie jest wystarczająca i wymaga dalszej rozbudowy. Liczba terminali na 1000 mieszkańców (24) jest poniżej średniej europejskiej (31).
- „Decyzja o dalszym współfinansowaniu przez banki krajowej infrastruktury płatności bezgotówkowych, której beneficjentami są nie tylko przedsiębiorcy i konsumenci, ale także instytucje publiczne, wynika z przekonania, że nowoczesna infrastruktura finansowa stanowi jeden z fundamentów nowoczesnego państwa. Ponadto pełny dostęp do płatności bezgotówkowych to narzędzie do walki z wykluczeniem finansowym. Wspiera także edukację finansową, umożliwiając konsumentom lepsze i rzetelniejsze planowanie swoich dochodów i wydatków” – skomentował prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?