RzÄ…d rozmawia z nauczycielskimi zwiÄ…zkami zawodowymi
Poprawa warunków wynagrodzeń dla nauczycieli, definicja pracy w warunkach szczególnych oraz kwestia emerytur pomostowych były głównymi tematami spotkania związków zawodowych środowisk nauczycielskich z przedstawicielami rządu.
Zgodnie ze wstępną propozycją przedstawioną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty od 2009 r. miałoby wynosić 100 proc. kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Dla nauczyciela kontraktowego byłoby to odpowiednio - 120 proc., dla mianowanego - 145 proc., dla dyplomowanego - 180 proc. Podwyższenie tych stawek będzie miało znaczący wpływ na wzrost wynagrodzeń, w tym w szczególności dla nauczycieli stażystów. Zwiększone miałyby zostać również minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego. Związkowcy uznali propozycję za idącą w dobrym kierunku, wymagającą jednak dalszej dyskusji.
Ponadto strona rzÄ…dowa podkreÅ›liÅ‚a, iż argumenty zaprezentowane przez zwiÄ…zkowców sÄ… niewystarczajÄ…ce do uznania zawodu nauczyciela, jako umożliwiajÄ…cego przechodzenie na wczeÅ›niejszÄ… emeryturÄ™. Sekretarz stanu w KPRM MichaÅ‚ Boni zaproponowaÅ‚ przygotowanie w ramach rzÄ…dowego programu „50+" specjalnego projektu skierowanego do tej grupy zawodowej. - Głównym celem rzÄ…du jest podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„, które doprowadzÄ… do wzrostu zatrudnienia oraz zwiÄ™kszenia aktywnoÅ›ci zawodowej wÅ›ród nauczycieli - powiedziaÅ‚.
W spotkaniu udziaÅ‚ wziÄ™li przedstawiciele ZwiÄ…zku Nauczycielstwa Polskiego, Forum ZwiÄ…zków Zawodowych, a także - w charakterze obserwatorów - przedstawiciele nauczycielskiej „SolidarnoÅ›ci".
Źródło: www.kprm.gov.pl
Zob.: Stanowisko strony rządowej w odpowiedzi na pytania zadane w czasie spotkania z przedstawicielami oświatowych związków zawodowych, które odbyło się 5 czerwca br.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?