Scam - kolejne działania Prezesa UOKiK wobec influencerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczÄ…Å‚ postÄ™powanie wyjaÅ›niajÄ…ce, w którym sprawdzi, czy influencerzy promujÄ… tzw. scam. To kolejna odsÅ‚ona dziaÅ‚aÅ„ UrzÄ™du zwiÄ…zana z reklamÄ… w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. scam@uokik.gov.pl – to adres email, na który możesz zgÅ‚osić influencerów, którzy mogÄ… wprowadzać konsumentów w bÅ‚Ä…d poprzez tzw. scam. W toku sÄ… też 4 postÄ™powania w sprawie naÅ‚ożenia kary na influencerów (m.in., którzy nie współpracowali z UrzÄ™dem podczas pierwszego etapu postÄ™powania dotyczÄ…cego kryptoreklamy).

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przyglÄ…da siÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci reklamowej influencerów w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. W pierwszej kolejnoÅ›ci wÄ…tpliwoÅ›ci wzbudziÅ‚o nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane. W toku postÄ™powania wielu twórców zaczęło oznaczać poprawnie swoje materiaÅ‚y – konsument w wielu przypadkach już wie, że ma do czynienia z reklamÄ….

– "Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowaÅ‚a na nasze zastrzeżenia. Widzimy pozytywnÄ… zmianÄ™ w zakresie oznaczania postów reklamowych. Prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów" – wskazaÅ‚ Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Kolejnym etapem działań jest wszczęcie przez Prezesa Urzędu postępowania wyjaśniającego dotyczącego promowania tzw. scamu.

– "RozpoczÄ…Å‚em postÄ™powanie wyjaÅ›niajÄ…ce, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikujÄ… oferty komercyjnej współpracy i jak siÄ™ zachowujÄ…, gdy zostanÄ… wykryte nieprawidÅ‚owoÅ›ci, w tym czy wycofujÄ… siÄ™ z reklamowania produktu bÄ…dź oferujÄ… naprawÄ™ szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować siÄ™ na wÄ…tpliwÄ… współpracÄ™ tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bÄ…dź usÅ‚ugi oraz brać odpowiedzialność za swoje dziaÅ‚ania" – powiedziaÅ‚ Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Porady prawne

Co to jest scam?

Scam to dziaÅ‚anie, którego celem jest wprowadzenie w bÅ‚Ä…d – jest to np. informowanie o nieistniejÄ…cych promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesÅ‚uszne wyolbrzymianie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bÄ…dź niebezpiecznych dla zdrowia. PrzykÅ‚adowo, influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informujÄ…c, że ma on mocno obniżonÄ… cenÄ™ – np. z 600 zÅ‚ na 150 zÅ‚. Tymczasem okazuje siÄ™, że promocja cenowa byÅ‚a faÅ‚szywa, a dodatkowo osoby, które zÅ‚ożyÅ‚y zamówienie, nie otrzymujÄ… produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakoÅ›ci niż wskazywaÅ‚ na to twórca na swoim kanale w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.

Przypadki te związane są z reklamowaniem przez influencerów produktów, które są sprzedawane w modelu dropshippingu, niekiedy przez sklepy internetowe powstające tylko na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej. Influencer zachęca swoich obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety. Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność. Nawet jeżeli w takiej sytuacji klienci otrzymają produkt, to pozostają bez wsparcia posprzedażowego związanego z prawem do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni czy odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady przez 2 lata od wydania produktu.

– "Odbiorcami treÅ›ci w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych sÄ… w dużej mierze osoby mÅ‚ode, które mimo obeznania z nowymi technologiami niekoniecznie potrafiÄ… rozróżnić neutralnÄ… informacjÄ™ od reklamy. UfajÄ…, że ktoÅ› rzeczywiÅ›cie poleca produkt, ponieważ jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że dostaÅ‚ za to wynagrodzenie. Influencerzy powinni być Å›wiadomi tej odpowiedzialnoÅ›ci, zwÅ‚aszcza za najmÅ‚odszych konsumentów" – powiedziaÅ‚ Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Nie bądź obojętny - zgłoś scam do UOKiK!

Scam szybko znika z sieci – internauto, UOKiK apeluje, że potrzebuje Twojej pomocy! Influencer, którego obserwujesz, reklamuje scam? ZgÅ‚oÅ› to do UOKiK – napisz, również anonimowo, na scam@uokik.gov.pl. UOKiK przeanalizuje Twoje zgÅ‚oszenie i zdecyduje, czy zasadne jest postawienie zarzutów. WyÅ›lij zrzut ekranu, nagrany film lub po prostu link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidÅ‚owoÅ›ci, jakie zauważyÅ‚eÅ›. Im wiÄ™cej informacji i materiałów, tym lepiej. UOKiK gwarantuje anonimowość.

Nieudzielenie informacji w postÄ™powaniu dot. kryptoreklamy – reakcja UOKiK

Pod koniec wrzeÅ›nia byÅ‚o wszczÄ™te przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego postÄ™powanie wyjaÅ›niajÄ…ce dotyczÄ…ce nieoznaczania przez influencerów materiałów promujÄ…cych produkty lub usÅ‚ugi jako reklama, co może wprowadzać konsumentów w bÅ‚Ä…d. W toku postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…cego Prezes UOKiK skierowaÅ‚ wezwania do wielu podmiotów – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych, w których poprosiÅ‚ o udzielenie informacji,  np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treÅ›ci. Niestety, część adresatów nie odebraÅ‚a korespondencji lub nie odpowiedziaÅ‚a na zadane pytania, nie przesÅ‚aÅ‚a również wymaganych dokumentów.

- "Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem UrzÄ™du w toku prowadzonego postÄ™powania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszczÄ…Å‚em postÄ™powania w sprawie naÅ‚ożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju dziaÅ‚aÅ„ – zarówno wzglÄ™dem przedsiÄ™biorców, którzy nie udzielajÄ… informacji w postÄ™powaniu dotyczÄ…cym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu" – dodaÅ‚ Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą:

  • Kruszwil Marek Kruszel,
  • MD Marcin Dubiel,
  • Maffashion Julia KuczyÅ„ska,
  • Marley Marlena Sojka.

Prezes UOKiK weryfikuje również jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom oznaczania treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo. Zdaniem Prezesa UOKiK negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.

ŹródÅ‚o: uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika