Spotkanie Zespołu ds. Wzmocnienia Potencjału Administracji Samorządowej KWRiST

W dniu 12 listopada b.r. w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego odbyło się kolejne spotkanie Zespołu ds. Wzmocnienia Potencjału Administracji Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Do zakresu działania Zespołu do Spraw Wzmocnienia Potencjału Administracji Samorządowej należą sprawy związane z opiniowaniem realizacji przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej Działania 5.2. „Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zespół liczy 12 członków, pracujących pod wspólnym przewodnictwem Pana Andrzeja Trzęsiary - Zastępcy Dyrektora Departamentu Administracji Publicznej MSWiA i Pana Tomasza Bystrońskiego - Wójta Gminy Nowosolna.

Porady prawne

W trakcie obecnego posiedzenia Zespołu, przedstawiono bieżącą informację na temat stanu wdrażania Działania 5.2. POKL oraz zaprezentowano stan prac nad Planem Działania Priorytetu V na lata 2007 -2008, w części dotyczącej Działania 5.2.

3 konkursy - 600 wniosków
W ramach 3 konkursów do MSWiA wpłynęło ponad 600 wniosków, a wartość projektów tylko w ramach pierwszego konkursu przekroczyła siedmiokrotnie kwotę środków przeznaczonych na realizację projektów. W ramach konkursu pierwszego - szkolenia ogólne i specjalistyczne dla kadr urzędów administracji samorządowej - alokacja środków wyniosła ponad 121 mln złotych. W ramach konkursu złożono 350 wniosków w tym przez jednostki samorządu terytorialnego - 93 (26,50 % ogólnej liczby wniosków).

W I rundzie asesorzy i pracownicy DAP MSWiA działając jako Komisja Oceny Projektów ocenili w lipcu 155 wniosków. KOP rekomendowała do dofinansowania 56 projektów. W pozycjach 57 - 65 listy znalazły się projekty, które zostały pozytywnie rozpatrzone, ale nie przyjęte do dofinansowania z powodu braku środków finansowych. W wyniku oszczędności rozpoczęto procedurę negocjacji zmierzających do podpisania umowy z tymi podmiotami.

W 2 rundzie ocenie podlegało 115 wniosków, w tym 5 po postępowaniu odwoławczym. KOP rozpoczęła obrady w dniu 26 września 2008 r. Ocena merytoryczna wniosków dokonywana jest przez 44 zewnętrznych asesorów. W dniach 5 - 20 listopada 2008 r. sekretarz KOP dokona analizy kompletności wypełnienia Kart Oceny Merytorycznej. Do 5 grudnia b.r. zostanie sporządzona lista rankingowa projektów podlegających ocenie przez Komitet Oceny Projektów.

W 2 rundzie z uwagi na wyczerpanie zwiększonej alokacji mają szansę na uzyskanie dofinansowania jedynie projekty rozpatrywane w procedurze odwoławczej. Podsumowując, dofinansowanie otrzyma ok. 60 podmiotów, w tym 21 jednostek samorządu terytorialnego.

W konkursie drugim - wzmocnienie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych - wartość wniosków podlegających ocenie wyniosła prawie 82 mln zł. W ramach konkursu złożono 69 wniosków, w tym przez jednostki samorządu terytorialnego 17 (25,71 % ogólnej liczby wniosków). W 1 rundzie Komisja Oceny Projektów rekomendowała 13 projektów do dofinansowania na kwotę 17 754 302, 54 zł.

W 2 rundzie ocenie podlega 26 wniosków w tym 1 po postępowaniu odwoławczym. Ocena merytoryczna wniosków dokonywana jest przez 44 zewnętrznych asesorów. Do 5 grudnia b.r. zostanie sporządzona lista rankingowa projektów podlegających ocenie przez Komitet Oceny Projektów.

Do konkursu 3 - wdrażanie usprawnień zarządczych w administracji samorządowej zgłoszono 176 wniosków, w tym przez jednostki samorządu terytorialnego 16 (8,94 % ogólnej liczby wniosków).

Ocenie podlega 133 wniosków w tym 1 po postępowaniu odwoławczym. Ocena merytoryczna wniosków została dokonana przez 14 zewnętrznych asesorów. Do dnia 21 listopada b.r. zostanie ogłoszona lista rankingowa projektów podlegających ocenie przez KOP. Dofinansowanie uzyska ok. 18 podmiotów w tym 5 jednostek samorządu terytorialnego.

W trakcie procedury konkursowej Departament Administracji Publicznej MSWiA dokonał oceny formalnej ponad 600 wniosków, sprawdził ok. 700 ocen merytorycznych, opracował ok. 70 stanowisk negocjacyjnych i przeprowadził spotkania negocjacyjne z beneficjentami. Przygotowano ok. 1000 pism do beneficjentów dotyczących rezultatów oceny formalnej lub merytorycznej.

Podczas posiedzenia Zespołu strona samorządowa przyjęła większość uwag MSWiA dotyczących kryteriów dostępu i kryteriów strategicznych w odniesieniu do projektów konkursowych realizowanych w ramach Poddziałania 5.2.1. Po uwagach strony samorządowej przyjęto zapisy dotyczące kryteriów dostępu, w ramach których wniosek o dofinansowanie projektu musi zakładać osiągnięcie, co najmniej jednego rezultatu w każdym z trzech filarów dobrego rządzenia, dla każdego urzędu objętego wsparciem projektu.

Trzy wspomniane filary dotyczą: państwa prawa (pierwszy filar) i obejmują rezultaty służące podniesieniu jakości prawa (np. zmniejszenie liczby decyzji administracyjnych wydawanych po upływie terminów określonych w kodeksie postępowania administracyjnego). Drugi filar stanowi skuteczność i efektywność oraz rezultaty służące poprawie zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego i jakości świadczonych usług publicznych (np. wdrożenie i rozwój systemu zarządzania jakością). Trzeci filar to partycypacja i przejrzystość oraz rezultaty służące wzrostowi zaufania społecznego (np. usprawnienie/wdrożenie procedury konsultacji społecznych i wzrost liczby konsultacji w sprawach ważnych dla gminy, powiatu albo województwa).

Projekty A.D. 2009
Kolejnym punktem obrad Zespołu była prezentacja założeń projektów systemowych MSWiA, których realizacja rozpocznie się w 2009 r.

Jednym z najważniejszych projektów rozpoczynających się w roku 2009, jest pilotażowy projekt „Przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego do stosowania Powszechnego Modelu Samooceny (CAF) w procesie mierzenia potencjału i dokonań poprzez szkolenie pracowników i pomoc doradczą".

Celem pilotażowego projektu - jest upowszechnienie wiedzy na temat modelu i przygotowanie do jego wdrożenia. Począwszy od roku 2010 MSWiA planuje, iż wszystkie projekty konkursowe w ramach Działania 5.2. PO KL powinny zostać przygotowane za pomocą określonej metodologii do oceny potencjału i wyników (np. CAF) oraz planowania usprawnień zarządczych w urzędach administracji samorządowej. W roku 2009 stanowi to kryterium strategiczne.

Kolejne projekty dotyczą m.in. pomocy doradczej i szkoleń, w tym w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym. W ramach projektu do 2010 roku zostanie przeszkolonych 1 400 pracowników administracji samorządowej, w tym 100 w ramach pilotażu.

Celem pilotażowego projektu „Akademia Liderów Samorządowych" jest podniesienie kwalifikacji oraz poziomu wiedzy w zakresie efektywnego zarządzania w samorządzie terytorialnym: wójtów (burmistrzów lub prezydentów) i ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatu, marszałków województw i członków zarządów województw, sekretarzy jednostek samorządu terytorialnego oraz dyrektorów urzędów marszałkowskich.

Poprawa zarządzania w samorządzie terytorialnym wymaga faktycznego przywództwa kierownictw jednostek samorządu terytorialnego oraz wiedzy na temat nowoczesnych narzędzi i metod zarządzania publicznego. Projekt ma charakter pilotażowy i jest wzorowany na podobnych programach szkoleniowych koordynowanych przez ministrów odpowiedzialnych za administrację publiczną w państwach członkowskich UE.

Projekt „Poprawa skuteczności odzyskiwania mienia pochodzącego z czynów przestępczych", realizowany jest we współpracy ze Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie. Przewiduje się, że w ramach projektu zostaną podniesione kwalifikacje oraz poziom wiedzy specjalistycznej funkcjonariuszy służb zajmujących się ściganiem przestępstw, w szczególności korupcyjnych, w zakresie stosowania narzędzia informatycznego - Elektronicznego Systemu Odzyskiwania Mienia (ESOM), którego przeznaczeniem jest prezentacja prawnych, taktycznych i przede wszystkim praktycznych instrukcji w zwięzłej formie. ESOM jest narzędziem opracowanym przez policję niemiecką i stosowanym przez kilka krajów europejskich. Opracowanie polskiej wersji ESOM jest efektem prac w ramach projektu twinningowego Transition Facility 2006 koordynowanego przez Departament Administracji Publicznej MSWiA.

Wdrożenie innowacyjnego narzędzia, jakim jest ESOM wymaga dalszej współpracy jednostek zaangażowanych w opracowanie prototypowej wersji ESOM, przede wszystkim MSWiA oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Skuteczne wdrożenie ESOM wymaga stałego aktualizowania narzędzia (tzw. jednostki centralnej) oraz systemu szkoleń służb zajmujących się ściganiem przestępstw. 

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika