Telefon zaufania 116 111

Pierwsze efekty działalności bezpłatnego, ogólnopolskiego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje.  

6 listopada 2008 r. rozpoczął działanie pierwszy, ogólnopolski i bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 - uruchomiony przy wsparciu sieci Plus. Do 20 stycznia 2009 roku konsultanci Fundacji Dzieci Niczyje przeprowadzili ponad 3600 tematycznych rozmów telefonicznych oraz odebrali ponad 700 zapytań od dzieci i młodzieży ze strony internetowej http://www.116111.pl/. Najczęściej dzwonili uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - osoby w wieku od 12 do 18 lat to 80% ogółu dzwoniących. Dziewczynki dzwoniły częściej niż chłopcy - 67%.

Porady prawne

- Telefon zaufania 116 111 okazał się bardzo potrzebny. Dzieci i młodzież chętnie korzystają  z tej metody profesjonalnego i anonimowego wsparcia w trudnych dla nich sytuacjach. Często skarżą się, że mają kłopot z otrzymaniem odpowiedniej pomocy w swoim otoczeniu. Do nas wystarczy zadzwonić i wspólnie z konsultantem poszukać rozwiązania problemu - powiedziała Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Najwięcej rozmów (42%) dotyczyło trudności w relacjach interpersonalnych: kontaktach z rówieśnikami (brak akceptacji w grupie), partnerami (nieszczęśliwa miłość, rozstania), rodzeństwem i rodzicami (problemy w komunikacji). Jedna piąta dzwoniących zgłaszała problem fizycznej lub psychicznej przemocy. Dzwonią zarówno ofiary przemocy, świadkowie, jak również jej sprawcy. 15% rozmów dotyczyło spraw związanych z rodziną dziecka - zaniedbania, rozwodu rodziców, śmierci bliskiej osoby, kłótni. 7% dzwoniących potrzebowało pomocy w walce z uzależnieniami - od narkotyków, alkoholu i nikotyny. Niektóre dzieci szukały wsparcia u konsultantów, nie radząc sobie z własnymi uczuciami i emocjami (9%). Dzwoniący prosili również o porady dotyczące własnej seksualności (7%).  

- Młodzież tak często szuka pomocy w przypadku trudności związanych z relacjami, ponieważ są to problemy ściśle związane z okresem dojrzewania.

Wtedy zaczynają intensywnie rozwijać się kontakty z innymi i pojawiają się kłopoty dotyczące miłości, przyjaźni, akceptacji - skomentował statystyki rozmów konsultant Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. - Telefonują głównie osoby w wieku od 12 do 18 lat, ponieważ właśnie ta grupa wiekowa jest najbardziej świadoma swoich problemów i potrafi sięgać po pomoc na zewnątrz, a dodatkowo - ma bardzo łatwy dostęp do Internetu i telefonów komórkowych - dodaje konsultant.

Już wkrótce do szkół w całej Polsce trafią pakiety edukacyjne z informacjami i materiałami promocyjnymi Telefonu 116 111. Oprócz plakatów, ulotek i gadżetów znajdą się w nich scenariusze zajęć na temat telefonu zaufania - do wykorzystania przez nauczycieli podczas prowadzenia godzin wychowawczych.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 służy dzieciom i młodzieży potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Połączenia na numer 116 111 są bezpłatne ze wszystkich telefonów stacjonarnych i komórkowych. Telefon działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12.00 do 20.00. Pytania konsultantom można zadawać również korzystając ze strony internetowej http://www.116111.pl/.  

Projekt prowadzony jest przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z firmą Polkomtel SA, operatorem sieci Plus, która jest Głównym Sponsorem i Partnerem Technologicznym Telefonu.

  

Numeracja 116 dla usług o walorze społecznym

Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce dzięki inicjatywie Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji, i na Węgrzech.

Źródło informacji: komunikat Fundacji Dzieci Niczyje i Polkomtel S.A., z www.uke.gov.pl

  


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Justyna Tarapacz 2014-03-26 19:31:23

    mam umowę o pracę na czas określony która dobiega końca z dniem 31.03.2014, jestem w 6 miesiącu ciąży i w 3 miesiącu dostarczyłam swojemu pracodawcy zaświadczenie o tym, mój pracodawca nie przedłuży ze mną umowy, a jestem zatrudniona przez agencję pracy tymczasowej Randstad, lecz stosunek pracy świadczę firmie Polkomtel i pytanie czy jak będę dostarczała zwolnienie l4 do zusu to będę miała wypłacane świadczenia czy nie i czy w końcu ta umowa mi się przedłuża do dnia porodu czy nie?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika