Transgraniczne egzekwowanie przepisów drogowych
W ostatnich dniach odbyło się spotkanie europejskich ministrów transportu, którego celem było przedyskutowanie dyrektywy o transgranicznym egzekwowaniu przepisów drogowych we wszystkich 27 krajach członkowskich Unii Europejskiej. Głównym zadaniem jest wprowadzenie środków karnych pozwalających na ściganie zagranicznych kierujących łamiących prawo poprzez umieszczanie danych takich kierowców w systemie wymiany informacji i właściwe powiadamianie sprawców.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ecorys w 2007 roku zamiejscowi kierowcy stanowią około 5% z ruchu drogowego, a ich udział w przekraczaniu dozwolonej prędkości to przeciętnie około 15%. Dodatkowo istnieją dowody pochodzące od innych krajów członkowskich, że ci kierowcy nie przestrzegają przepisów drogowych, podróżując za granicą swojego kraju, gdyż nie boją się wynikającej z tego kary.
Badania te dowodzą, że około 350-400 istnień w Europie mogłoby uniknąć śmierci na drodze. Dlatego europejscy ministrowie transportu muszą poprzeć nowe ustawodawstwo pozwalające na egzekucję naruszeń w ruchu drogowym również za granicą. Często zdarza się, że zagraniczni kierowcy jeżdżą z nadmierną prędkością, po spożyciu alkoholu, nie zapinają pasów bezpieczeństwa, czy też nie stosują się do sygnalizacji świetlnej. W wyniku tego każdego roku ginie na drogach Europy przynajmniej 42 tysiące ludzi. Potrzebne są zatem takie działania, by coraz więcej kierowców przestrzegało prawo niezależnie od tego, w jakim kraju się znajduje. Członkowie europejskiego parlamentu dali tej idei swoje poparcie we wrześniu br.
Europejska Organizacja Policji drogowej TISPOL została założona przez siły policji drogowej Europy, by zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić wymiar sprawiedliwości na drogach Europy. Głównym priorytetem organizacji jest zmniejszenie liczby zabitych i poważnie rannych na europejskich drogach.
Źródło: www.policja.pl / KGP, 11 października 2008
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?