W kierunku nowej kultury mobilności w mieście
Aby poradzić sobie z negatywnym oddziaływaniem transportu miejskiego na zmiany klimatyczne i środowisko, pilnie potrzebujemy dziś nowych, innowacyjnych pomysłów. W przyjętym dziś sprawozdaniu poświęconym zielonej księdze „W kierunku nowej kultury mobilności w mieście", Parlament Europejski wzywa do określenia roli UE w związku z polityką mobilności w miastach przy jednoczesnym uwzględnieniu zasady subsydiarności.
W sprawozdaniu autorstwa Reinharda Racka (EPP-ED, AT), Parlament wzywa do opracowania zintegrowanej, całościowej koncepcji mobilności w mieście, która będzie stanowiła wspólne ramy referencyjne dla podmiotów na poziomie europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym. Powinna ona jednocześnie być wyraźnym bodźcem dla miast do ustanowienia zintegrowanych i kompletnych planów zrównoważonej mobilności w mieście (SUMP), z położeniem nacisku na długofalowe planowanie miejskie i przestrzenne. Posłowie uważają, że konieczne jest uwzględnianie przez UE szczególnych wymagań transportu miejskiego w obszarach polityki, w których może ona stanowić prawo (np. polityka budżetowa, społeczna, ochrona środowiska, itd.).
Co więcej, Parlament wzywa do opracowania specjalnych uregulowań lub wytycznych europejskich w zakresie standaryzacji i harmonizacji, dotyczących m.in., wymagań technicznych i organizacyjnych w zakresie interoperacyjności różnych rodzajów transportu, mobilności osób niepełnosprawnych, starszych i z małymi dziećmi, czy też projektowania i funkcjonowania stref ochrony środowiska oraz opłat za użytkowanie dróg. Przy czym decyzja, czy wprowadzać ostatnie z wymienionych środków powinna zostać podjęta na szczeblu lokalnym.
Posłowie wzywają także do wspierania wymiany sprawdzonych rozwiązań, w szczególności w odniesieniu do optymalizacji wykorzystania dostępnej infrastruktury, przyjęcia rozwiązań w zakresie multimodalnego transportu, wytycznych dotyczących ekologicznych zamówień publicznych, itp. Posłowie proponują stworzenie europejskiej platformy mobilności w mieście, która gromadziłaby dane, najlepsze wzorce i informacje na temat polityki mobilności w mieście.
Mówiąc o finansowaniu, Parlament uważa, że odpowiedzialność powinna być podzielona pomiędzy różnymi szczeblami władzy. Ponadto, zdaniem posłów, UE może wnieść duży wkład w finansowanie podejmowanych działań, np. z ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska / Reinhard RACK (EPP-ED, AT)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?