Ruch drogowy

Więcej fotoradarów i nie tylko...

Na polskich drogach będzie bezpieczniej m.in. dzięki fotoradarom

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na zakup oraz instalację 26 fotoradarów, które usytuowane zostaną w najbardziej niebezpiecznych miejscach w kraju. To kolejny etap realizowanego obecnie projektu rozbudowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, zakładającego zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących. O planach rozbudowy systemu nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz zmian prawnych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa jego uczestników poinformował 17 stycznia 2020 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- "Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest priorytetem rządu. Prowadzimy różnorodne działania, które zmierzają do tego celu. To nowe inwestycje i nowe przepisy. Chcemy, aby liczba wypadków spadała szybciej niż obecnie, chcemy znacząco zmniejszyć liczbę osób, które straciły życie wskutek wypadku drogowego" - powiedział wiceminister Rafał Weber. 

Fotoradary zostaną zainstalowane w kilkudziesięciu miejscach w Polsce, w których dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W wytypowaniu lokalizacji przeznaczonych do objęcia nadzorem pomógł Instytut Transportu Samochodowego. Na zlecenie CANARD wykonana została analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmująca wszystkie drogi publiczne w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem liczby osób rannych oraz zabitych. Instytut opracował wykaz miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których  w pierwszej kolejności powinny zostać zainstalowane urządzenia rejestrujące. Przy wyborze lokalizacji weryfikowano obecność potencjalnych źródeł zagrożeń i czynników zwiększających prawdopodobieństwo wypadku. Pod uwagę wzięto obecność obiektów, takich jak przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe czy miejsca użyteczności publicznej, generujące większy ruch. Występowanie tego typu obiektów w promieniu 500 m od miejsca koncentracji zdarzeń stanowiło dodatkowy argument za objęciem odcinka drogi lub obiektu drogowego automatycznym nadzorem nad ruchem drogowym. Kolejnym etapem kwalifikacji miejsca do ustawienia stacjonarnego urządzenia rejestrującego była analiza geometrii przebiegu drogi pod kątem jej wpływu na prawidłowość pomiaru oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w analizowanym punkcie. 

Odcinkowy pomiar prędkości i rejestratory wjazdu na czerwonym świetle

Kolejnym etapem rozbudowy systemu nadzoru nad ruchem drogowym będzie wybór lokalizacji oraz przetarg na odcinkowe pomiary prędkości i rejestratory wjazdu na czerwonym świetle.

Wypadki na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, będące skutkiem niestosowania się kierujących do sygnału świetlnego, są jednymi z najbardziej tragicznych w skutkach. Wstępna kwalifikacja miejsc do objęcia nadzorem nad ruchem drogowym w zakresie ujawniania wjazdu na czerwonym świetle, przeprowadzona została w oparciu o analizę miejsc o największej intensywności zdarzeń drogowych na skrzyżowaniach lub przejazdach kolejowych z sygnalizacją świetlną. Podczas analizy uwzględniono statystyki zdarzeń drogowych z ostatnich trzech lat, poprzedzających ocenę lokalizacji.

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości służą do monitorowania średniej prędkości pojazdów na niebezpiecznych odcinkach dróg. Kluczową zaletą jest ich potencjalny zasięg, możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Zazwyczaj jeden zestaw urządzeń obejmuje swoim nadzorem odcinek pomiarowy o długości od 1 do 6 km.

Istotnym warunkiem instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości jest wysoka intensywność zdarzeń, występująca w szeregu miejsc na niebezpiecznym odcinku drogi. Kluczowe jest również ustalenie, czy na analizowanym fragmencie drogi zainstalowano sygnalizację świetlną (skrzyżowanie, przejście dla pieszych, przejazd dla rowerzystów). Weryfikacji podlegała także jednolitość obowiązującego limitu prędkości (np. czy analizowany odcinek nie znajduje się częściowo w obszarze zabudowanym, a częściowo w niezabudowanym o innym ograniczeniu prędkości).

Oczekiwania społeczeństwa

Za potrzebą rozbudowy systemu CANARD przemawia m.in. duża liczba składanych do CANARD wniosków o instalację urządzeń rejestrujących. Do tej pory wpłynęło ponad 3 tys. wniosków o zainstalowanie, przejęcie czy przeniesienie urządzeń, kierowanych między innymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Policję, samorządy, społeczności lokalne oraz obywateli.

Nowe urządzenia rejestrujące ze wsparciem UE

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, jest kontynuacją już funkcjonującego projektu budowy centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, zrealizowanego w latach 2011-2015. Nowy projekt służyć ma zwiększeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym przy wykorzystaniu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, przy założeniu, że nadzorem objęte zostaną drogi wchodzące w skład całej krajowej sieci dróg publicznych. System ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji.

W ramach projektu zostanie zakupionych 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 26 fotoradarów i 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zainstalowanych w nowych lokalizacjach. Liczba skrzyżowań, które nadzoruje GITD, zwiększy się o 30, ponadto wideodetekcją objętych zostanie 5 przejazdów kolejowych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa w miejscach, w których nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących, m.in. z przyczyn technicznych, liczba przenośnych urządzeń rejestrujących zwiększy się o 11.

W ramach realizacji projektu rozbudowana zostanie infrastruktura teleinformatyczna, poprzez dodanie nowych funkcjonalności podnoszących efektywność systemu CPD CANARD oraz zaplecze funkcjonalne projektu, poprzez m.in. zakup sprzętu, oprogramowania oraz usług dodatkowych.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Instalacje nowych urządzeń rejestrujących powinny rozpocząć się w IV kwartale 2020 r.

Materiały:

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • Urlop taty

    Coraz więcej mężczyzn decyduje się na urlop ojcowski. Tylko w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku z dziećmi zostało o 2,3 tys. ojców więcej niż jeszcze rok temu.

  • Urlop macierzyński - Najważniejsze informacje o urlopie macierzyńskim

    W ostatnim czasie weszło w życie wiele nowelizacji prawa pracy, regulujących na nowych zasadach uprawnienia zawiązane z macierzyństwem przysługujące pracownikom. Wydłużono okresy pozostawania (...)

  • Program Opieka 75+

    Dowiedz sie o świadczeniu usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych w ramach programu „Opieka 75+” – edycja 2020 dla osób w wieku 75 lat i więcej.

  • Najniższa krajowa 2018 - ile wynosi najniższa krajowa brutto i netto?

    Wzrosła najniższa krajowa. Od 1 stycznia 2018 roku pracowników otrzymujących minimalne wynagrodzenie za pracę czeka podwyżka. Płaca minimalna wzrośnie wtedy do 2.100 złotych. To o 5% i jednocześnie (...)

  • Poznaj Polskę w najbliższy weekend za pół ceny

    Od 22 listopada w całej Polsce rozpoczyna się VII edycja akcji „POLSKA ZOBACZ WIĘCEJ – WEEKEND ZA PÓŁ CENY”. W tym roku do akcji przystąpiła rekordowa liczba partnerów.

NA SKÓTY