Wyrok w sprawie udostępniania danych do spisu i biura numerów
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję określającą warunki przekazywania danych abonentów Multimedia Polska do Telekomunikacji Polskiej w celu świadczenia usługi ogólnokrajowego spisu abonentów i informacji o numerach telefonicznych.
W dniu 23 października 2008 r. odbyła się publikacja wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie w sprawie z odwołania Telekomunikacji Polskiej S.A. od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 28 sierpnia 2007 r., określającej warunki współpracy w zakresie udostępniania TP przez Multimedia Polska S.A. niezbędnych danych abonentów Multimedia Polska do świadczenia przez TP usługi Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (zwanej dalej OSA) i usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych (zwanej dalej OBN).
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił zaskarżoną decyzję.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd stwierdził, iż w toku postępowania ustalił, że dołączony do wniosku TP o wydanie decyzji administracyjnej określającej warunki współpracy w zakresie udostępniania TP przez Multimedia Polska niezbędnych danych do świadczenia usługi OSA i usługi OBN projekt umowy nie był przedmiotem negocjacji pomiędzy TP i Multimedia Polska. Pomimo tego, Prezes UKE wszczął postępowanie administracyjne, ustalił kwestie sporne i w drodze decyzji określił warunki współpracy TP i Multimedia Polska w zakresie OSA i OBN. Sąd ocenił, iż wszczęcie przez Prezesa UKE postępowania administracyjnego bez uprzedniego przeprowadzenia negocjacji pomiędzy TP i Multimedia Polska, było niezgodne z art. 27 ust. 2 w związku z art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). W ocenie Sądu czyni to wyżej wymienioną decyzję Prezesa UKE, wydaną na wniosek TP, nieważną.
Niezależnie od powyższego, Sąd podniósł, że z wyraźnego brzmienia art. 27 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego wynika, że postępowanie w sprawie określenia warunków współpracy przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie OSA i OBN może być wszczęte tylko na wniosek, a nie z urzędu. Przepis ten reguluje bowiem wyraźnie inicjatywę w zakresie wszczęcia postępowania w tym przedmiocie. Stąd też Prezes UKE w zaskarżonej decyzji nie mógł określić warunków współpracy TP i Multimedia Polska w zakresie udostępniania niezbędnych danych abonentów celem świadczenia przez TP wszystkim użytkownikom publicznych sieci telefonicznych usługi OBN, której to kwestii nie obejmował wniosek TP. Z tego względu - w ocenie Sądu - w tym zakresie zaskarżona decyzja Prezesa UKE została wydana z naruszeniem z art. 61 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 27 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego, co zgodnie z art. 156 § 1 pkt 2) Kodeksu postępowania administracyjnego czyni ją nieważną.
Wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt XVII AmT 76/07
Źródło: www.uke.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?