Zgłoszenia do programu Certyfikat UKE
Certyfikowanie usług telekomunikacyjnych ma za zadanie przede wszystkim dopingowanie działań operatorów telekomunikacyjnych związanych z bezpieczeństwem użytkowników usług telekomunikacyjnych.
Program ma również za zadanie zaszczepianie wśród użytkowników chęci korzystania z mediów elektronicznych w sposób rozważny i bezpieczny. Realizując przedmiotowy Program Urząd chce zwrócić uwagę wszystkich użytkowników na problem związany z ich bezpieczeństwem w sieci oraz kreować wśród użytkowników potrzebę wykorzystywania dostępnych na rynku narzędzi mogących zapewnić możliwie najwyższy poziom zabezpieczenia przed cyberprzestępczością.
Program zakłada promocję działań operatorów telekomunikacyjnych mających na celu podniesienie jakości świadczonych usług, a także świadomości użytkowników usług telekomunikacyjnych a przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży.
Do Programu „Bezpieczny Internet", „Bezpieczny telefon" „Uczciwy transfer" mogą przystąpić wszyscy operatorzy spełniający określone przez UKE warunki. Udział w programie jest dobrowolny, przystąpienie do któregokolwiek programu nie powoduje konieczności zmiany Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji operator może wykorzystywać znak do promocji, reklamy oraz innych działań marketingowych, w tym informacyjnych oraz tworzących wizerunek firmy lub samej usługi, której znak dotyczy.
Certyfikat nadawany jest na okres 12 miesięcy od dnia jego przyznania. Po upływie 12 miesięcy w celu przedłużenia ważności certyfikatu operator zobowiązany jest do ponownego przesłania poprawnie wypełnionego formularza, uzupełnionego o sprawozdanie z działań operatora dot. przyznanego certyfikatu.
Warunki przystąpienia do Programu Certyfikat UKE:
Bezpieczny Internet
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
udostępnienie narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe).
Bezpieczny telefon
przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko,
„odgórne" ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych,
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
Uczciwy transfer
jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza)
jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta
możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.
Opis warunków uczestnictwa w Programie Certyfikat UKE
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy. W pierwszym roku działania dokładna ilość szkoleń nie jest określona, ta powinna zostać wskazana w trakcie trwania pierwszego roku programu w porozumieniu z operatorami. Szkolenia powinny obejmować zagadnienia z zakresu istniejących oraz możliwych zagrożeń wynikających z użytkowania przez dzieci i osoby niepełnoletnie z usług telekomunikacyjnych, możliwości ich minimalizowania, informacje dot. przestępczości internetowej, jak również cyberprzemocy. Szkolenia mają za zadanie uświadamianie zagrożeń, wskazanie działań niedozwolonych oraz niepożądanych, jak również budować nakłaniać młodych użytkowników do właściwej reakcji na każde niepokojące je sygnały/działania ze strony innych użytkowników.
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet. Dokument opracowany przez operatora w formie papierowej i/lub elektronicznej wskazujący użytkownikowi możliwości ochrony zarówno osób korzystających z dostępu do sieci Internet, jak również samego urządzenia końcowego, z którego dostęp do sieci jest realizowany.
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych.
Udostępnienie oraz promocja wśród swoich klientów narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe). Udostępnienie oprogramowania przynajmniej w wersjach testowych powinny być udostępniane bezpłatnie.
przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko - przyjęcie powyższej zasady jest niezbędne do realizacji kolejnego punktu,
„odgórne" ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników usług telekomunikacyjnych należy ograniczyć dostęp do treści przeznaczonych dla osób dorosłych poprzez ograniczenie dostępu do sieci Internet z telefonów komórkowych. Ograniczenie to powinno być realizowane poprzez udostępnianie przez operatorów nowych aparatów telefonicznych z odgórnie aktywowaną usługą ochrony rodzicielskiej. Dezaktywacja wskazanej restrykcji powinna być realizowana w najprostszy z możliwych sposobów dla pełnoletniego użytkownika, po identyfikacji jego wieku przez operatora.
jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza). Wszystkie istotne z punktu widzenia użytkownika informacje powinny być w jasny i zrozumiały sposób zamieszczone już na poziomie informacji handlowej.
jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta - klienci bardzo często wskazują w skargach przekazywanych do UKE brak jakiegokolwiek zaangażowania ze strony operatora w rozwiązywaniu problemów technicznych. Nagminnym jest brak kontaktu z klientem pomimo obietnicy telefonu zwrotnego,
możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.
W załącznikach jest dostępny Regulamin Programu Certyfikat UKE oraz formularz zgłoszenia udziału w Programie.'
Źródło: www.uke.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?