Zmiana ustawy o doręczeniach elektronicznych
Ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych zaklada wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 roku, który pozwoli podmiotom publicznym lepiej dostosować się do prowadzenia korespondencji przez system e-Doręczeń.
Co przewiduje nowelizacja?
Celem ustawy jest wprowadzenie dodatkowego okresu przejściowego – do dnia 31 grudnia 2025 r., w którym podmioty obowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo dostosowywały się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji m.in. poprzez wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów – EZD.
W okresie przejściowym ustawodawca zapewni równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami. Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, tj. do dnia 1 stycznia 2025 r.
W okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeśli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób, czyli przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP – w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.
Ustawa precyzuje i porządkuje zasady nadawania adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego jednostkom samorządu terytorialnego. Przyjęto, że minister właściwy do spraw informatyzacji będzie tworzył adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla: urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego oraz podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne albo związki metropolitalne. Taki adres do doręczeń elektronicznych będzie adresem wspólnym podmiotu i obsługiwanego przez ten podmiot organu albo związku. Dodatkowo odrębny adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie tworzony dla każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej numer identyfikacyjny REGON.
W przypadku podmiotów niepublicznych utworzenie dla nich adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń będzie mogło nastąpić automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego operatora wyznaczonego – danych, które musi zawierać wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych dla podmiotu niepublicznego.
Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie obowiązany udostępnić usługę sieciową umożliwiającą przekazanie przez operatora wyznaczonego niezbędnych danych za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem teleinformatycznym operatora
wyznaczonego a bazą adresów elektronicznych.
Rozszerzono katalog podmiotów publicznych w rozumieniu nowelizowanej ustawy o uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
Tym samym podmioty te wykonując zadania publiczne będą obowiązane stosować przepisy dotyczące doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego bądź publicznej usługi hybrydowej.
Dodano także przepis przewidujący bezterminowy wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych. (osoby fizyczne w każdym czasie mogą zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych).
W przypadku świadczenia przez operatora wyznaczonego odpłatnych dodatkowych usług powiązanych ze świadczeniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej w zakresie wymiany korespondencji między osobami fizycznymi lub podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi, operator ten będzie obowiązany przekazać informacje o korzystaniu z tych usług ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Informacje te będą przetwarzane w bazie adresów elektronicznych i będzie można je w tej bazie wyszukać.
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne i Ministerstwo Obrony Narodowej - podmioty te będą obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia 31 grudnia 2026 r.
Kiedy nowelizacja wchodzi w życie?
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., z wyjątkiem zmian dotyczącychtworzenia adresu do doręczeń elektronicznych w oparciu o dane otrzymane od operatorawyznaczonego, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r., oraz zmian wprowadzającychbezterminowość adresu do doręczeń elektronicznych, które wejdą w życie z dniem 1 marca2025 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?