Granice kontroli pracownika - opinia prawna

Stan faktyczny

W naszej firmie istnieje biuro obsługi klienta - bardzo ważna dla nas jest jakość obsługi klienta przez telefon, w związku z tym chcemy zainstalować rejestracje (nagrywanie) rozmów telefonicznych w firmie. W razie reklamacji klienta, co do jakości obsługi przez nasze biuro - niektóre rozmowy byłyby wtedy odsłuchiwane w celu sprawdzenia jakości obsługi przez naszych pracowników. Czy prawo dopuszcza rejestrację rozmów pracowników w takim celu? Czy klient dzwoniący do nas musi być o tym fakcie informowany? Czy pracownik powinien podpisać stosowne oświadczenie, że zgadza się na nagrywanie jego rozmów?

Porady prawne

Opinia prawna

Tajemnica korespondencji jest jednym z filarów demokracji i swobód obywatelskich. Prawo to gwarantowane jest przez Konstytucje RP w art. 49, w którym „zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony.” Już z samego brzmienia tego przepisu można wyciągnąć wniosek, iż rozmowy telefoniczne, jako forma komunikacji międzyludzkiej, objęte są tajemnicą i ich wolność od jakiejkolwiek ingerencji jest zapewniona przepisem rangi konstytucyjnej. Pomimo ogólnego charakteru przepisu 49 Konstytucji można stosować go bezpośrednio, na co zezwala art. 8 ust. 2 ustawy zasadniczej.

Poza powołanymi przepisami Konstytucji, zakaz utrwalania rozmów telefonicznych wynika także z kodeksu cywilnego. Tajemnica komunikacji, jako forma tajemnicy korespondencji jest objęta ochroną na podstawie art. 23 kodeksu cywilnego. Przepis ten ustanawia ochronę tzw. dóbr osobistych, czyli niematerialnych praw przysługujących każdemu człowiekowi, a na podstawie art. 43 k.c., także osobie prawnej. Kodeks przykładowo podaje katalog dóbr osobistych, jednak go nie wyczerpując. Wśród bezpośrednio wymienionych jest także tajemnica korespondencji, która obejmuje także taką formę komunikacji jak rozmowy telefoniczne. Bezprawne naruszenie tego dobra osobistego, a nawet zagrożenie jego naruszenia uprawnia dysponenta tego dobra do ochrony swego dobra. Przesłanką uruchamiającą ochronę jest więc bezprawność naruszenia. Jeżeli naruszenie danego dobra osobistego nie byłoby bezprawne, dysponent tego dobra nie mógłby domagać się przewidzianej w kodeksie cywilnym ochrony.


Stoimy na stanowisku, że nie mamy jednak do czynienia z naruszeniem tajemnicy korespondencji w sytuacji gdy nagrywana jest rozmowa między pracownikiem firmy a klientem. Stronami takiej rozmowy są bowiem: klient oraz firma- działająca przez swego pracownika. W takim przypadku nie zostaje, więc naruszona tajemnica korespondencji skoro treść rozmowy jest rejestrowana na potrzeby firmy i jest znana firmie, a więc jak gdyby drugiej stronie rozmowy. Jeżeli teraz treść owej nagrywanej rozmowy jest wykorzystywana w ramach firmy i nie jest udostępnianą osobom trzecim tj. w żaden sposób z firmą nie związanych wówczas naszym zdaniem nie może być mowy o naruszeniu tajemnicy korespondencji. Dlatego też uważamy, że nie jest konieczne uzyskanie zgody klientów na utrwalenie rozmowy telefonicznej.

Zgoda pracownika

Pracownik wykonuje pracę pod kierownictwem pracodawcy. Oznacza to, że zobowiązany jest do wykonywania poleceń pracodawcy zgodnych z prawem, które nie godzą w godność i inne dobra osobiste pracownika (art. 11[1] k.p.). W analizowanej sytuacji pracownicy przeprowadzają rozmowy telefoniczne w ramach wykonywanej pracy. Utrwalanie rozmów telefonicznych ma na celu kontrolę jakości pracy pracowników, do jakiej pracodawca zawsze ma prawo. W tym wewnętrznym stosunku pracodawca-pracownik nie jest konieczne uzyskiwanie sformalizowanej (specjalne oświadczenie) zgody pracownika, gdyż kontrola jego pracy stanowi uprawnienie pracodawcy.
Poza tym, pracownicy wiedząc o utrwaleniu rozmowy, w sposób dorozumiany wyrażają na to utrwalenie zgodę. W przypadku pracowników nie jest konieczne uzyskanie specjalnej zgody.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Czesław 2013-04-14 14:49:38

    Powinno się kontrolować pracowników, jako pracodawcy mamy takie prawo ! Sam zainstalowałem sobie urządzenie T-Logger, dzięki niemu i ciągu kilku dni przejrzałem na oczy jak pracownicy mogą obijać się w pracy.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika