Brak faktury a koszt podatkowy

Pytanie:

"Czasem zdarza się, że płacąc z konta firmowego za drobne rzeczy nie otrzymujemy faktur ani rachunków dokumentujących tę wpłatę (zakup). Jesteśmy w posiadaniu dowodu zapłaty, czasem zamówienia lub faktury pro-forma. Czy tak udokumentowany zakup możemy zaliczyć do kosztów podatkowych w świetle pdof? Zgodnie z orzecznictwem NSA wyrażonym w wyroku z 14.07.1995 r. wadliwy dowód księgowy nie niweczy samego faktu poniesienia wydatku. Czy dowód zapłaty ewentualnie zamówienie lub faktury pro-forma można uznać za taki dowód?"

Odpowiedź prawnika: Brak faktury a koszt podatkowy

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2004 r. (sygn. III SA 1240/2002) w zakresie prawidłowości dokumentowania kosztów słusznie stwierdzono, iż: "W orzecznictwie sądowym zarysowały się w tym zakresie dwa nurty. Jeden preferujący podejście formalne wyraża pogląd, że warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest jego należyte udokumentowanie zgodnie z przepisami o rachunkowości. Drugi nurt, który można określić jako preferujący stanowisko materialnoprawne, wyraża pogląd, że przepisy o rachunkowości nie mają charakteru podatkotwórczego, w związku z czym wystawienie wadliwego dowodu księgowego nie niweczy samego faktu dokonania wydatku. Organy podatkowe powinny ustalić, czy wydatek taki został dokonany, a skoro tak, to powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeżeli miał wpływ na jego osiągnięcie (...). Podatnik ma możliwość wszelkimi dostępnymi środkami dowodowymi wykazać, że określony wydatek - będący kosztem uzyskania przychodów - został faktycznie poniesiony". Sąd przychylił się do drugiego poglądu, podkreślając, że "wydatki faktycznie poczynione, a jedynie wadliwie czy też w sposób niepełny udokumentowane, nie mogą być tylko z tego powodu w całości pominięte przy określaniu podstawy opodatkowania, jeżeli mogą być udowodnione dowodami zasługującymi na wiarę".

Niestety organy podatkowe mają na ogół bardziej formalistyczne podejście niż prezentowane przez sądy administracyjne. Organy te żądają udokumentowania wydatku zgodnie z właściwymi przepisami. Za każdym razem zatem, gdy podatnik nie posiada dokumentu wymaganego przepisami na potwierdzenie wydatku, a jedynie może udowodnić poniesienie wydatku w inny sposób, powinien rozważyć, czy zaliczenie danego wydatku w koszty jest na tyle istotne, żeby ryzykować spór z organami podatkowymi.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika