Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy Prawa spółdzielczego stanowią, że zdolny do pracy członek spółdzielni ma prawo i obowiązek pracować w spółdzielni w rozmiarze ustalanym corocznie przez zarząd, stosownie do potrzeb wynikających z planu działalności gospodarczej spółdzielni (art. 155). Przy czym zatrudnieni też mogą być domownicy członków spółdzielni, tj. każdy członek jego rodziny, a także inne osoby, jeżeli zamieszkują z nim wspólnie i prowadzą z nim wspólne gospodarstwo domowe. Spółdzielnia poza członkami i domownikami może zatrudniać stosownie do swoich potrzeb również inne osoby na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innego stosunku prawnego (np. powołania) którego przedmiotem jest świadczenie pracy.
Jak jednak wynika z poprzedniego pytania członek Pana rodziny jest zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej, najprawdopodobniej umowy zlecenia. W związku z tym znajdą tutaj zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego w części dotyczącej zlecenia (art. 734-751 kc). W tym przypadku strony w zasadzie swobodnie ustalają zasady pracy, w tym wymiar czasu pracy, należne wynagrodzenie oraz wymiar ewentualnego urlopu. Do osoby zatrudnionej na podstawie umowy zlecenie nie znajdą zastosowania przepisy Kodeksu pracy (np. wymiar urlopu, świadczenia związane z macierzyństwem itp.). Jeśli więc przykładowo członek Pana rodziny podpisał umowę, w której zobowiązał się do pracy po 10 godzin dziennie, to jest to dopuszczalne prawnie. Samo zlecenie może być nawet nieodpłatne.
Odnośnie kwestii przepisów BHP znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy Kodeksu pracy. W tym zakresie bowiem Prawo spółdzielcze milczy, więc należy odwołać do zasad ujętych w kodeksie (art. 77 § 2 oraz 304 [2] kodeksu pracy). W związku z powyższym to pracodawca (rolnicza spółdzielnia produkcyjna) ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. W zakresie przepisów BHP obowiązujących przy pracy w rolniczej spółdzielni produkcyjnej zarząd spółdzielni nie ma dowolności w ustalaniu zasad, musi się trzymać regulacji kodeksowych.