Działalność a brak stałego meldunku

Pytanie klienta:

""Czy można otworzyć działalność gospodarczą nie posiadając stałego adresu a jedynie meldunek tymczasowy? Czy posiadając meldunek stały np. w Rzeszowie a tymczasowy np. w Szczecinie można rozliczać się z urzędem skarbowym i z ZUS-em w miejscu tymczasowego zameldowania, w tym wypadku w Szczecinie?""

Odpowiedź prawnika:

 Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 7A ustawy Prawo działalności gospodarczej, ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu. W związku z tym, jeżeli osoba fizyczna przebywa na obszarze gminy wyłącznie tymczasowo, gmina ta nie będzie właściwa dla zarejestrowania działalności gospodarczej. Osoba fizyczna powinna się zarejestrować w gminie, na obszarze której będzie przebywać z zamiarem stałego pobytu – w miejscu stałego zameldowania.

Również pozostałe obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej należy dopełnić w organie właściwym dla miejsca zamieszkania – miejscowości, w której osoba fizyczna przebywa z zamiarem stałego pobytu. W związku z tym, właściwe będą organy podatkowe i ZUS ze względu na miejsce stałego zameldowania, a nie tymczasowego.

Aby uzyskać więcej informacji na temat obowiązków związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej zapraszamy do lektury artykułu: Podstawowe obowiązki związane z rozpoczynaniem działalności gospodarczej