Działalność doradcza
Pytanie:
"Pracuję w Urzędzie Miejskim. Czy mogę prowadzić działalność na zasadzie doradzania przedsiębiorcom w zakresie aplikowania o pomoc UE. Jak to załatwić (formalności) i czy w ogóle jest to możliwe. Jakie są podstawy prawne, kwestia ubezpieczenia w ZUS i obowiązki wobec US?"
Odpowiedź prawnika: Działalność doradcza
Prowadzenie działalności doradczej w zakresie pozyskiwania funduszy ze środków Unii Europejskiej nie jest poddane reglamentacji prawnej, to znaczy, iż każdy może wykonywać taką działalność. Jednakże ograniczenia w jej prowadzeniu mogą wynikać z regulacji zawartej w art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Jeżeli zatem doradztwo w zakresie funduszy unijnych mogłoby stać w sprzeczności z Pana obowiązkami lub wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność (jeśli np. Pan dokonywałby oceny takich wniosków o pozyskanie środków z funduszy UE, lub miał jakiś wpływ na ich ocenę), to działalność taka jest niedopuszczalna. Poza tym, pracownik samorządowy jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej i określić charakter tej działalności w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności. Niezłożenie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej w terminie powoduje odpowiedzialność dyscyplinarną (art. 18a wyżej powołanej ustawy). Obowiązki rejestracyjne przedsiębiorcy (wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wpis do REGON i zgłoszenie do urzędu skarbowego) zostały opisane w poradzie Podstawowe obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgłoszenia do ZUS dokonuje się na urzędowym formularzu ZUS - ZUA. Osoba prowadząca działalność gospodarczą jest jednocześnie płatnikiem składek na swoje ubezpieczenie społeczne. Zobowiązana więc będzie także dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako płatnik składek. Zgłoszenie to dokonywane jest na formularzu ZUS – ZFA. Zgłoszenie rejestracyjne w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Należy jednak podkreślić, że osoba pozostająca w stosunku pracy i prowadząca oprócz tego działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniu społecznemu tylko z tytułu stosunku pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?